جستجو
Close this search box.

راههای آوردن سبزینگی به درون یک شهر

ما انسانها نیاز به تعامل با زندگی گیاهی اطرافمان داریم. استعداد انسان، راههایی در مناطق شهری و حومه ای به وجود آورده تا سبزینگی گیاهان را به ما نزدیکتر کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

ما انسانها برای غذا، ورزش یا تفریح، نیاز به تعامل با زندگی گیاهی در اطرافمان داریم. استعداد و ذکاوت انسان، راههایی برای ما در مناطق شهری و حومه ای به وجود آورده تا برخی از گیاهان سبز را به ما نزدیکتر کنند. در ادامه راههای ورود سبزینگی به زندگی شهری را مرور خواهیم کرد.

بالا بر روی سقف

بام ساختمانها امروزه جایی است که در آن معماران و برنامه ریزان شهر در حال ایجاد فضای سبز هستند. فضای خالی زیادی روی سقف همه ساختمانها، با مساحتهای وسیع از قیر و آسفالت وجود دارد. تصور کنید که یک مربع با ابعاد یک مایل در سطح بام منطقه ای از شهر داشته باشید. در این حالت شما 640 هکتار فضای عمدتاً خالی دارید که فقط منتظر تعدادی معمار منظر هستند تا به آنها سرسبزی ببخشند.
منطقه سبز بسیار کمی در سطح زمین وجود دارد. بنابراین عده ای، بامها را به عنوان منطقه سبز تلقی و تصمیم گرفتند که از همه این منطقه استفاده کنند و گیاه را به جنگلهای بتنی بیاورند. در سراسر جهان، پشت بامهایی وجود دارد که به مکانهایی برای چمن، درختان و گیاهان تبدیل شده اند تا اهداف مختلفی مانند پارکهای محلی با مسیرهایی پیچ در پیچ در میان درختان یا منطقه کامل از درختان هرس و تزیین شده (مجسمه های زنده)، مدرسه محلی برای دانش آموزان که دور هم جمع شوند تا مطالعه کنند یا مکانی که فقط برخی آفتاب بگیرند را تامين كنند. فضاهای سبز کمک می کنند که اثرات جزایر گرمایی شهری بر روی سلامتی ما و جهان کاهش یابد. آنها بسیاری از جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار مي دهند.
راههای آوردن سبزینگی به درون یک شهردر بسیاری از شهرهای سراسر جهان، شهروندان در حال پیدا کردن راههایی برای رشد مواد غذایی خود هستند؛ امروزه همه جا مانند سقف آپارتمانها يا فضاهای خالی بین ساختمانها می توانند و توانسته اند برای رشد سبزیجات استفاده شود. با بروز مسائلي چون گیاهان اصلاح شده ژنتیکی که به زنجیره غذایی وارد می شوند و آفت کش های بیماری زا که در مزارع تجاری بزرگ استفاده می شوند، مردم نگران آنچه می خورند، هستند. کنترل مواردي چون چه چیز کشت می شود و در کجا رشد می کند، در جامعه اهمیت بیشتری پیدا كرده است. طراوت و تازگي و هزینه نهايي توليد محصولات نیز می تواند فاکتورهایی در تصمیم گیری برای رشد باغ شهری باشند. از سویی رفتن به بیرون از خانه و انتخاب چند تا گوجه فرنگی یا فلفل، دانش اینکه آنها چه سنی دارند و چقدر رشد آنها هزینه داشته به ما اطمینان خاطر می دهد.

حتی داخل

حتی اگر دسترسی به حوزه های فضای بیرون برای ایجاد باغ وجود نداشته باشد، راههایی برای رشد گیاهان و سبزیجات در داخل خانه نیز وجود دارد. مثلاً  Aeroponic، وسیله ساده ای است و گیاهان آویزی که گوجه فرنگی و فلفل را در طول سال تولید می کنند، یک ایده هستند. این ایده، ساده و مقرون است.
در حالتی دیگر، یک کشاورز در یک منبع آب، ماهی کوچک قرار می دهد، محصولات بیولوژیکی گیاهی ماهی را تغذیه می کنند و ماهی آب را تمیز می کند. با ایجاد جعبه پنجره و سیستمهای پیش ساخته که در آن یک کاشت کوچک و یک دانه خاک با دانه های کاشته شده با هم بسته بندی می شوند می توان  غلاف خاک را در باغچه چسباند، آنرا آب داد، نور تهیه کرد و ریحان یا سبزیجات دیگر را درست روی سینک آشپزخانه پرورش داد. این نمونه ها نشان می دهند که راههایی بزرگ و کوچک زیادی برای آوردن سبزینگی و خوراک در محیط های شهری که ما ایجادکردیم، وجود دارد.
برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *