جستجو
Close this search box.

گزارش نشست تجربه معماری منظر در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون

در سومین نشست از مجموعه نشستهای تجربه آموزش معماری منظر در دانشگاههای مختلف جهان، 7 دی ۱۳۹۶ در خانه گفتمان شهر و معماری، دکتر مریم لسان، دانش آموخته دانشگاه ویکتوریای ولینگتون نیوزلند درباره مسائلی چون نقش و اهمیت رشته تحصیلی معماری منظر در خارج از کشور، علل انتخاب ادامه تحصیل در نیوزلند، چارت درسی و ... توضیح دادند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سومین نشست از مجموعه نشستهای تجربه آموزش معماری منظر با هدف معرفی این رشته و نحوه تدریس و ارائه آن در دانشگاههای مختلف جهان، در تاریخ 7 دی ۱۳۹۶ از سوی سایت معمارمنظر در خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) برگزار شد. در این نشست، دکتر مریم لسان، دانش آموخته دانشگاه ویکتوریای ولینگتون نیوزلند به سخنرانی درباره مسائلی چون نقش و اهمیت رشته تحصیلی معماری منظر در خارج از کشور، علل انتخاب ادامه تحصیل در نیوزلند، چارت درسی، نرم‌افزارهای کاربردی و … پرداختند که در ادامه به تفصیل آورده شده است.
ایشان سخنرانی خود را با ویدیویی جهت معرفی کشور نیوزلند و دانشگاه ویکتوریا آغاز کردند. دانشگاه ویکتوریای ولینگتون یکی از 3 دانشگاه معتبر معماری در نیوزلند است. این دانشگاه برخلاف ایران که تعداد خروجی ها از دانشگاه به تعداد ورودیهاست، در همان سال اول ریزش دانشجو دارد. سال اول حالت کلی است که دانشجویان انتخاب رشته نمی‌کنند و همه دانشجویان وارد حوزه‌ معماری می‌شوند. در سال دوم دانشجویان موظف به انتخاب رشته تخصصی در معماری منظر یا معماری و یا Building Science هستند؛ Building Science تخصصی در دروس فنی و تکنیکی حوزه معماری است. در حوزه دکتری معماری و معماری منظر Research by PHD ارائه می‌شود که دانشجویان به صورت جداگانه باید اپلای کنند.

گزارش نشست تجربه معماری منظر در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون
عکس: محمدجواد منتجب

خانم لسان در ادامه چنین بیان کردند:
شروع دانشگاه اوایل March (اواخر اسفند) است و هزینه‌ یک دانشجوی فوق لیسانس حدود 88 میلیون در سال و هزینه دانشجویان مقطع دکتری برای همه افراد، برابر با هزینه‌ دانشجویان نیوزلندی است. دانشگاه ویکتوریا دارای 5 حوزه است که دانشکده معماری آن به نام School of Architecture Design، در مرکز شهر واقع شده و از لحاظ موقعیت مکانی، در جایگاه خوبی در شهر قرار دارد و از سرزندگی برخوردار است.
در دوره کارشناسی تعدادی درس مشترک بین معماری و معماری منظر وجود دارد و مابقی، درسهای تخصص آن گرایش است. دوره لیسانس در نیوزلند 3 سال و همراه با فوق لیسانس 5 سال است. در دوره لیسانس از سال دوم واحدهایی می‌گذرانند به نام Landscape Architecture & Design یا همان طرحهای معماری منظر، Landscape Architecture Application یا نرم‌افزارهای کاربردی معماری منظر مانند GIS، Landscape Architectitecture Communication برای آموزش نحوه ارائه پروژه‌ها به صورت کلاژ و ساخت ماکت و نرم‌افزارها،  New Landscape Design طراحی منظر شهری و بخشی از شهر در سال سوم، Landscape Architecture Design Intergration در حالت کلی ‌تر از منظر مقیاس محلی و کشوری، Landscape Architecture Construction که روی ساخت و ساز و مصالح و جزئیات اجرایی در معماری منظر و کاربرد هر مصالح و نگهداری هر فضا صحبت می ‌کند (مشکلی که در کشور خودمان داریم نگهداری هر فضا پس از ساخت است) که در نیوزلند آموزشهای لازم را در این موارد می ‌دهند. پس از دوره گذراندن دوره 3 ساله آموزشی، دانشجویان حق انتخاب برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس دارند. به علت توجه خیلی زیاد نیوزلند به مناظر طبیعی و وجود پروژه ‌های نسبتاً زیاد معماری منظر، کار برای دانشجویان به خوبی یافت می ‌شود. برای ساخت و ساز نیز باید مجوزهای کامل را بگیرند تا خدشه ‌‌ای به مناظر طبیعی، حیات وحش و پرنده ‌ها وارد نشود و همچنین مجوزهای لازم باید از سازمان حفاظت از پرنده‌ ها و دیگر سازمانها گرفته شود.
ایشان در ادامه توضیحات چنین بیان کردند که دوره کارشناسی ارشد سال 4 و 5 شروع می ‌شود که در واقع برابر است با 2 سال تمام وقت و یا 4 سال نیمه وقت که در کل باید 240 امتیاز در 7 درس بیاورند که 6 درس اجباری معماری منظر و یک درس اختیاری می ‌تواند از حوزه ‌های دیگر از جمله معماری باشد. در سال دوم انجام کارهای  تحقیقاتی شروع می‌ شود که اکثر آنها همانند پایان‌ نامه‌ ها به طرح می انجامد. در ابتدا تحقیقات انجام می شود و تنها در صورتی که از رئیس دپارتمان یا Head of School اجازه لازم را گرفته باشند، می ‌توانند صرفاً یک تحقیق ساده انجام دهند. کسی که بخواهد وارد حوزه فوق لیسانس شود باید حتما دارای لیسانس معماری منظر و یا معماری باشد و حداقل معدل  Bکه معادل 15 و 16 به بالاست را داشته باشد. درسهایی که باید در مقطع فوق لیسانس گذرانده شود؛ 2 درس طرح معماری منظر که 15 امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد، Landscape Architecture Theory Criticism تئوری معماری منظر و نقد آن و تکنولوژی‌ های شهری که در قالب درس 1 واحدی می ‌گذرانند که مباحث اکولوژی، زیست ‌محیطی و در واقع ایدئولوژی، دفع زباله و … روی این سیستم کار می‌ کنند (نیوزلند به علت اهمیت بسیار زیاد روی مسئله محیط زیست‌، اصرار زیادی روی گذراندن این واحد برای دانشجویان دارد) این درس نیز 15 امتیاز دارد، Professional Practice آشنایی دانشجویان به مسایل مالی، زمان بندی پروژه و اجرایی بودن پروژه برای ورود به بازار کار که صرفاً مختص معماری منظر نیست، Research Methodology پیش‌آمادگی برای تز و آشنایی دانشجویان با روشهای کمی و کیفی و یا ترکیبی از آنها، Landscape Architecture Design Research طراحی و تحقیق و ارائه ایده‌ ها بر اساس تئوریهای جدید جهت آمادگی با پایان ‌نامه که معادل درسهای ارشد 120 امتیاز دارد که شامل متدولوژی، موضوع، ادبیات و … است.

گزارش نشست تجربه معماری منظر در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون
عکس: محمدجواد منتجب

خانم لسان اینگونه بیان کردند که تعداد ساعاتی که یک دانشجو  باید کار کند 40 الی 45 ساعت در هفته برای دانشجویان تمام وقت و حدود 20 الی 23 ساعت برای دانشـجویان پاره وقت بوده و کارهای دانشجویان به صورت گروهی است.
در ادامه دکتر لسان چند نمونه از پروژه‌های معماری منظر دانشگاه ویکتوریا را به نمایش گذاشتند. همچنین ایشان درباره مسابقه‌ای که در نیوزلند برگزار شد، توضیحاتی ارائه دادند. کشور نیوزلند، سرزمینی زلزله خیز است؛ در سال 2011 زلزله ‌ای سهمگین در جزیره جنوبی نیوزلند رخ داد که حدود 200 نفر کشته بر جای گذاشت (که نسبت به جمعیت چهار میلیونی کشور عدد بزرگی محسوب می‌ شود) و کل شهر تخریب شد. پس از آن کل شهر را بازسازی کردند و مسابقه ‌ای برگزار شد که دانشجویان روی طرحهای خود مبنی بر نقش معماری منظر بعد از زلزله کار کردند. در واقع فضاهایی اطراف ساختمانها تعریف شد تا پس از زلزله افراد بازمانده به آنجا بروند و ذخیره ‌های غذایی خود را در آنجا قرار دهند.
سپس ایشان درباره موقعیتهای بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان توضحیاتی ارائه دادند:
دانشجویان بعد از اتمام درس می‌توانند وارد بازار کار شوند، آنها می‌توانند به تنهایی، در شرکتهای دولتی مانند شهرداری، دپارتمانها، برنامه ریزی محوطه و پارکها یا در حوزه مطالعاتی در شهرداری وارد بازار کار شوند. در نیوزلند سازمان نظام مهندسی مخصوص معماران منظر وجود دارد که دانشجویان پس از گرفتن مدرک از یکی از 3 دانشگاه معتبر نیوزلند و با 3 سال سابقه کار در این حوزه می توانند عضو این مؤسسه شوند و به عنوان معمار منظر در کارهای داخلی یا خارجی فعالیت کنند. دکتر لسان تعدادی از پارکهای نیوزلند را معرفی و توضیحات لازم را در مورد آنها ارائه دادند.

گزارش نشست تجربه معماری منظر در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون
عکس: محمدجواد منتجب

موضوع بعدی که به آن پرداخته شد. در حیطه مقطع دکتری بود که پذیرش در 3 مرحله صورت می‌گیرد و 3 بار می‌توان اپلای کرد؛ از طریق نوشتن پروپوزال راجع به موضوعی که در انتها می ‌خواهند به آن بپردازند، تهیه پورتفولیو و Sample of Writing و همچنین نمره زبان که در نیوزلند 2 مدرکTOEFL  و IELTS مورد قبول است. برای پذیرش می ‌توان از طریق اساتید یا مستقیم برای دانشگاه اقدام کرد. همچنین می‌توان همزمان برای بورس اقدام کرد. هزینه ‌ای که برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده معادل 8000 دلار نیوزلند در سال و هزینه زندگی در سال در حدود 15 تا 18 هزار دلار است.
این نشست در انتها با پرسش و پاسخهایی بین سخنران و حضار خاتمه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *