جستجو
Close this search box.

دانشگاهی همساز با اقلیم در مراکش

طراحی این پردیس در کشور مراکش در پی پیش بینی فضای دانشگاهی است که با سایت کویر طبیعی یکپارچه باشد تا بتواند ارتباط بین بنا و محیط ایجاد کند. در واقع پاسخی به آب و هوای محلی باشد واز خطوطی که تپه های شنی اطراف می سازند، الهام بگیرد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

گروه معماری آنتونی بیچو و همکاران برنده مسابقه طراحی پردیس جدید دانشگاه Laâyoune در شهر ساحلی Foum el Oued مراکش شد. این مسابقه توسط محمد شاه ششم در فوریه سال 2016 برگزار شد، این پروژه با اولویت بالا در سطح پروژه ملی با حمایت دفتر OCP، شرکتی مراکشی که پیشرو در تولید فسفات در جهان است، ساخته خواهد شد. هدف از اجرای این پروژه کمک به رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه با ایجاد یک پلتفرم جدید برای نوآوری و تحقیق و توسعه بوده است.
طراحی در پی پیش بینی فضای دانشگاهی است که با سایت کویر طبیعی یکپارچه باشد تا بتواند ارتباط بین بنا و محیط ایجاد کند. در واقع پاسخی به آب و هوای محلی باشد و از خطوطی که تپه های شنی اطراف می سازند، الهام بگیرد. ساختمانها دارای یک شریان مرکزی، یعنی سایبانی که ایجاد سایه می کند و محلی عمومی برای تعامل و ملاقات است. این خیابان داخلی مانند ترکی بزرگ در زمین این بیابان خشک است اما در عوض با پوشش گیاهی پر می شود تا به خنکی هوا و ایجاد جو مطلوب کمک کند.

دانشگاهی همساز با اقلیم در مراکش

این پردیس با هدفی دوگانه که OCP به آن داده، پیش می رود. اول اینکه زمین دانشگاه را به محلی تجربی برای تدریس زمینه هایی چون آب، انرژی و کشاورزی بیابانی از طریق نصب و راه اندازی آزمایشگاههای زندگی مختص به فناوری های زیست محیطی جدید و طراحی بیولوژیک تبدیل کرده و دوم اینکه یک بنا با قابلیت مثال زدنی انرژی غیر فعال ایجاد می کند.
همکاری میان مهندسین سازه DVVD ، مشاور زیست محیطی Ennesys  و مشاوران برنامه ریزی EMBIX و معماران، یک استراژی پایدار ایجاد کرده است که اجازه می دهد دانشگاه 80 درصد انرژی خود را از منابع غیرفعال به دست آورد؛ همچون گرد و غبار بازیافتی، تبدیل آب ضایعات طبیعی به آب قابل استفاده مجدد و کودهای زیستی با ارزش بالا. این رویکرد موجب ترکیب فناوری های سنتی و مدرن برای ساخت یک شبکه هوشمند با الهام از محیط زیست محلی است. این تکنیک ها به مجتمع  اجازه می دهد تا اتلاف پارامترها را به صفر نزدیک کند.

دانشگاهی همساز با اقلیم در مراکش

امید است که این پروژه مثالی از نحوه طراحی شهرهای پایدار در کویر آفریقا باشد. در سال 2050 جمعیت آفریقا دو برابر حال حاضر پیش بینی شده، یعنی جمعیتی قریب بر 2.5 میلیارد نفر، و به همین علت برای آنها نیاز به توسعه معماری جدیدی که متناسب آنجا باشد، وجود دارد. این دانشگاه در سال 2018 تکمیل شده و در سپتامبر همان سال هم افتتاح خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *