جستجو
Close this search box.

کمک طبیعت به طراحی در مزرعه کورو

کورو (Coro) به زبان محلی به معنی زمان است و این اسم، خود به مفهوم مزرعه کورو اشاره می کند که صرفاً یک مزرعه عادی یا رستورانی معمولی نیست، بلکه یک تجربه است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

طراحی جدید مزرعه کورو، از مداخله ای ساده و صریح استفاده کرده که به خوبی در پروژه دیده می شود. همه چیز با طبیعت، که عنصر اصلی این پروژه است، مشخص شده است. طبیعتی که فرصت و زمان به بازدیدکنندگان می دهد. شاید همین امر زیبایی این پروژه باشد. کورو (Coro) به زبان محلی به معنی زمان است و این اسم، خود به مفهوم این مکان اشاره می کند. این مکان صرفاً یک مزرعه عادی و یا حتی رستورانی معمولی نیست، بلکه یک تجربه است.
زمین کورو مکانی است که اکنون روزانه حدوداً 2000 بازدیدکننده دارد. مکانی که در آن زمان مایع می شود و می تواند گیاهان ارگانیک را آبیاری کند. گیاهانی که با صبوری و محبت شکفته می شوند. این خود بازگشتی به ریشه ها را بدون حتی برداشتن قدمی و با نگاه به آینده را نشان می دهد. این مزرعه کورو است؛ مخزنی از زمان که می توان برای آن با آرامش وقت گذاشت.

مزرعه کورو؛ تجربه ای برای پنج حس

چشمهایتان را ببندید و زمین کشاورزی را در منطقه بزرگی از سوان فونگ در تایلند تصور کنید. همبستگی بین سادگی طراحی و قدرت جوانه زدن گیاهان را تصور کنید. به پانزده نفر کارکنانی که بدون مواد شیمیایی به هر گیاه و میوه رسیدگی می کنند، گوش کنید. از رایحه هوا لذت ببرید و دید خود را به سطوح بصری متفاوت باز کنید. خطوط موازی زمین, نوری که از مابین خطوط عمودی ساختمانها پخش می شود، حضور در طبیعت و ترکیب شدن با آن در این پروژه و شاخه های درختانی که در اثر باد صدای لالایی می سرایند را ببینید.

کمک طبیعت به طراحی در مزرعه کورو

پروژه ساختار و بدنه ارگانیکی دارد؛ از طریق هر جزء خود زندگی می کند؛ ساختارش، لایه ها، خدمات، فضاهای مختلف و سیستم مدولار بخشهای مختلف که به لذت بردن هر چه بیشتر از مزرعه کورو کمک می کند. ساختاری که از کتابی الهام گفته شده است؛ «چگونه ساختمانها یاد می گیرند، بعد از ساخته شدنشان چه اتفاقی می افتد»، نوشته استوارت برند (نویسنده آمریکایی) که در آن عناصر اصلی مانند «اجزای فصلی» یا «سیستم چهار چوب»  یا «سطوح متحرک» نشان داده می شوند. روابط بین این فضاها، مبلمان، تبادلات و زندگیها، در افرادی که آنرا تجربه می کنند، خلاقیت و تنوع را ایجاد و تقویت می کند.
مزرعه کورو به دو بخش اصلی تقسیم می شود؛ منطقه 1.345 متر مربعی ساخته شده (دارای ساختمان) و منظری به مساحت 8.548 مترمربع. منطقه ساخته شده به 10 بخش تقسیم می شود؛ اطلاعات، کافی شاپ کورو، بازار کورو، زمین بازی، خانه کورو، باغ کورو، آمفی تئاتر (که با توپوگرافی گود آن محل ایجاد شده است) کوروی من، باربیکیو کورو و پارکینگ.

تغذیه بهتر، حال بهتر

در مزرعه کورو هچ چیز به حال خود رها نشده است؛ از جمله آسایش جسمانی و روحی بازدیدکنندگان و افرادی که در مجاورت و در تماس مستقیم زمین و محصولات آن زندگی می کنند. فیلسوف آلمانی لودویگ فویرباخ در سال 1862 گفته بود «آدمی معنی جادو است»؛ پس فردی که وارد مزرعه کورو می شود و در بین رایحه میوه های فصلها و رنگ ملایم مبلمان یا پیچ و خم هایی که آمفی تئاتر را احاطه کرده، قطعاً سرزنده از آن بیرون می آید. در بازار کورو، پیدا کردن میوه هایی که درست و با صبر در فصل و یا خارج از فصل توسط کارکنان مزرعه کورو کشت شده اند، راحت خواهد بود. بازار کورو برای همه بازدیدکنندگان در دسترس بوده و میوه و سبزیجات متنوعی از سرتاسر دنیا را در خود دارد.

طراحی مینیمال، حداکثر رضایت

در گلخانه که سقفی قابل جابجایی دارد، فضاها با ستونهای فولادی عمودی با فاصله 1.5 متر از هم (فاصله مناسب برای کشاورزی) جدا شده اند و مسیرهایی با شیبی که به زهکشی تدریجی آب کمک می کند، دارند. (بر طبق اصول پرماکالچر یا کشت دائمی) گلخانه با مسیرهایش و ترکیب عطر ملون های هوکایدو (نام جزیره ای در ژاپن)، گوجه های گیلاسی هلند، یا سادگی چمنهای تازه هرس شده راه را به سمت کافی شاپ کورو هدایت می کند. کافی شاپ مکانی ساده و تمیز است که هیچوقت تکراری نمی شود. توسعه طبیعت مزرعه به ورودی، آنرا به مکانی برای ملاقات، گفتگو، تبادلات و همبستگی تبدیل کرده است. مکانی که با ایده کلی طبیعت تاسیس شده است با یک ایده جدید، همچنان محیطی مناسب برای برای تبادل نظر، مکالمه و دوستی است.

کمک طبیعت به طراحی در مزرعه کورو

در هر فضایی، تمایل برای بیان و تفسیر سیر طبیعت دیده می شود. طبیعتی که هیچگاه یکسان نیست و همواره پویا و در حال فعالیت است. طراحان این پویایی را از طریق مطالعات بر روی اشیاء قابل جابجایی و مدولار تفسیر کرده اند و در مزرعه کورو، مبلمان را بین ردیفهای منظم و مرتب قرار داده اند. این مبلمانها با طراحی مینیمالی در آشپزخانه های سیار یا میزهای چند نفره سفید فلزی با نشیمنهای چوبی که قابل حمل بوده و در بخش اولیه و ورودی دیده می شوند و به لطف چرخ هایشان می توان آنها را تا مزارع برد و از رایحه و رنگها لذت برد. سقف کافی شاپ کورو قابل جابجایی بوده که اجازه می دهد طبیعت به داخل ساختمان وارد شود. کافی شاپ کورو با ساده بودنش مکانی نمونه است، فضایی که همبستگی و شادمانی را تسهیل می کند.

گشتن، زندگی کردن، یادگیری و تقسیم کردن

مزرعه کورو تنها استفاده ای مناسب از معماری منظر نیست، بلکه راهی برای زندگی کردن، فکر کردن و رفتار کردن در دنیایی است که با آن بد رفتاری کرده ایم. در اینجا می توان تفکر قوی و حساب شده پشت ساخت این بنا و مجموعه را احساس کرد که در گشتن، زندگی کردن، یادگیری و به اشتراک گذاشتن خلاصه می شود.
مزرعه کورو با حساسیت نسبت به دنیا و کشاورزی پایدار و تولید غذای هوشمند، تلاش می کند راه جدیدی برای زندگی که اساس آن خانه، غذا و مراقبت است را بسازد. دانش و یادگیری برای مزرعه کورو اهمیت داشته و هر فرآیندی در آن از تجربه، مطالعات و ایده ها بر می آید. ارزش مزرعه کورو به اشتراک گذاشتن این ایده است. آنها بر این عقیده هستند که به اشتراک گذاشتن با تعداد هر چه بیشتر مردم، به شکل گیری جهانی بهتر می انجامد.

فضایی بهتر برای دنیایی بهتر

دیدیم که مزرعه کورو صرفاً یک مزرعه نیست، بلکه تجربه ای است که زیبایی و سادگی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. نمونه ای است برای ادامه دادن و به اشتراک گذاشتن، تا خود و سیاره مان را بهتر بشناسیم. مزرعه کورو به ما کمک می کند تا یکدیگر را بهتر بشناسیم و در نتیجه به همدیگر احترام بگذاریم.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *