جستجو
Close this search box.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

مؤلفه های فراوانی برای طراحی کاشت سازگار با زنبور عسل در شهر وجود دارد. یکی از آنها ایجاد بوستانی است که در آن گیاهان جاذب زنبور عسل مورد استقاده قرار گیرد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

مؤلفه های فراوانی برای طراحی کاشت سازگار با زنبور عسل در شهر وجود دارد. در کنار تمام این عوامل شما به بوستانی فرح بخش برای زنبورها و حتی خودتان نیاز دارید. تفاوت دیدگاه در این باره منوط به چگونگی شخصیت و محل زندگی شماست. بعضی از مکانهای مدنظر که برای طراحی کاشت سازگار با زنبور عسل به کار گرفته می شوند، شامل باغچه های موجود، بالکنها، جعبه های آویز به لبه پنجره یا چمنزارهای باغ شما هستند. پاسیو یا اتاقهای شیشه ای طراحی شده اطراف منزل به عنوان راهی متفاوت برای تشویق زنبورهای عسل به فعالیت در باغچه های شما تعیین گشته است تا به عنوان فضایی پناهگاهی و به منظور پنهان شدن برای آنها باشد که اغلب این نکته از سبک زندگی زنبورها نادیده گرفته می شود. در طراحی کاشت با این موضوع بایستی از استفاده از گیاهان دورگه که گرده کمتری تولید می کنند، پرهیز شود.

شهر سازگار با زنبور عسل

مسلماً تکیه بر گیاهانی با گلهای مضاعف (گل کامل) به منظور بیشترین راندمان تولیدی در مقابل پرورش گلهای منفرد قرار می گیرد. همچنین نکته دیگری که بایستی به خاطر سپرد، نیاز به گلدهی در صورت ممکن در اکثر ماههای سال است. بنابراین باید به کاشت گونه های مختلفی پرداخت که به طور متوالی در طول فصل رشد دارای گلدهی باشند.
برای گلدهی در اوایل فصل بهار بایستی از گیاهانی مانند لیست زیر شروع کنید:

زعفران زینتی (Crocus spp)

هنگام برنامه ریزی شهر دوستدار زنبور عسل، شما بایستی این گیاه را که سریع به گل می نشیند در نظر داشته باشید. پیازهای این گیاهان می توانند به راحتی در پاییز برای گلدهی در فصل بهار کاشته شوند. این گلهای کوچک فارغ از اقلیم محل زندگی شما به عنوان اولین نشانه های تضمین شده از آغاز بهار هستند. انتخاب بین رنگهای آبی روشن، بنفش، سفید و زرد گزینه های فراوانی از این گیاه را در اختیارتان قرار می دهد و ماهیت کم رشد این گیاه به خوبی یک کاشت طبیعی در مقابل باغچه های از پیش ساخته است. پیازهای این گیاه را در میان چمنها و تمام باغچه هایتان برای شکوفایی فراگیر و سریع رنگها در ابتدای فصل بکارید. همچنین زعفران زینتی در جعبه های گل و ظروف، رشد خوبی را دارد. بنابراین در افزودن این گیاه به بالکن و جعبه های آویز پنجره شک نکنید. گلهای زعفران دارای عمر بسیار کوتاهی، در حدود دو هفته هستند.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

پیازچه برگی (پیازچه کوهی) (Allium schoenoprasum)

آنچه در هنگام کاشت در مناطق شهری بایستی مدنظر داشت، محدودیت اغلب فضاها در این مناطق است. بعضی افراد گیاهان را در حیاط خلوت رشد می دهند که می تواند قابلیتهای باغهای بزرگ را داشته باشد. برخی دیگر قطعاتی از باغهای عمومی را در اختیار داشته که هنوز هم فضای زیاد برای گونه های بیشماری از گیاهان را ارائه می دهند. به هر حال کاشت بر طاقچه های لبه پنجره یا بالکن و استفاده از گیاهان با کارکرد دوگانه راهگشا است. یکی از گیاهان عالی که ویژگیهای فوق را ارائه می دهد، پیازچه برگی است. ابعاد کوچک و ساختار کاملاً خوراکی آن برای زنبورهای ساکن در شهرهای دوستدار زنبور عسل بسیار جذاب است. این گیاه دائمی بایستی در سال اول 3 تا 4 بار و در سالهای بعدی به صورت ماهیانه بر اساس تقویم سالیانه کشاورزی هرس گردد. با وجود اینکه این گیاه آفتاب پسند است، حتماً باید یک نقطه با حداکثر دریافت خورشیدی برای آن به عنوان بستر مناسب فراهم شود.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

همیشه بهار (زرگل) (Calendula officinalias)

همیشه بهار، گلهای درخشان در تمامی دوره تابستان به شما هدیه می دهد که بسیار بادوام تر از برخی گیاهان موجود در این لیست است. گلها به طیف زرد یا نارنجی متمایل شده و بر فراز ساقه های گياه به بلندی 30 تا 60 سانتيمتر قرار می گیرند. این گلها در اغلب شرایط محیطی رشد کرده و نسبت به آن خیلی حساس نيستند که باعث می شود با توجه به راحتی دوره نگهداری آنرا به طرح کاشت باغات اضافه نمایند. با توجه به ساختار این گیاه، شما گلی زیبا، مشابه مینا خواهید داشت که آنرا به بخش کانونی یا یک انتخاب مناسب برای ایجاد زمینه ای رنگی با توجه به ارتفاع آن تبدیل می کند. با این حال نسبت به حشرات در رابطه با اینگونه مراقب باشید، شته ها به این گل علاقه مند هستند، بایستی به محض مشاهده آنها با روش مناسب با آنها مقابله نمایید.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

هوستا (Hosta)

هوستا اندازه های متفاوتی دارد که باعث می شود این گیاه جالب به اغلب باغچه ها و فضاها اضافه گردد. برگهای بزرگ و متمایز آن بر جذابیت آن در باغ حتی در دوران عدم گلدهی می افزاید. به خاطر داشته باشید که زنبورها تنها حیواناتی نیستند که جذب این گیاه می شوند. هوستا سایه پسند است، در نتیجه اگر در فضایی با سایه اندازی بالا زندگی می کنید مطمئن باشید این گیاه برای شما مناسب است.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

زنبور مومیایی (بالم زنبور) (Monarda)

اين گياه نيز سایه پسند است و گلهای گیاه زنبور مومیایی در تابستان نمایان می شود و تا پاییز باقی می ماند. گلبرگهای جلوه گر آن قطعاً ظاهر میخ مانندی را به وجود می آورند. گیاه خود را تا ابعاد 60 سانتيمتر در عرض و 120 سانتيمتر در ارتفاع می گستراند، به هر حال انواع پا کوتاه آن با گلهایی با طیف رنگهای متفاوت از قرمز تا آبی و سفید در دسترس هستند. زنبور مومیایی همچنین در زمینه جذب پروانه ها و مرغ مگس خوار شناخته شده است. بنابراین انتظار می رود این گیاه تعداد زیادی زندگی را به باغچه شما بکشاند. گیاه زنبور مومیایی همچنین از جمله گیاهان مقاوم به خشکی است و این انتخاب عالی برای برخی مناطق با اقلیم دشوار مدنظر است.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

آویشن خزنده (آویشن زینتی) (Thymus serpyllum)

از دیگر گیاهان مناسب در جعبه های کاشت و ظروف، آویشن خزنده با گلدهی در تمامی تابستان است که باعث جذب زنبورها به خصوص زنبور عسل، به باغچه شما می گردد. این گیاه استفاده خوراکی داشته که درو و برداشت از آن، تنها باعث رشد بیشتر برگهای این گیاه می گردد. خاطر جمع باشید که شما همیشه مقدار فراوانی از آنرا خواهید داشت. برای آن از دسته از شما که حیاط یا فضای باز در اختیار دارید، آویشن خزنده یک پوشش زمینی عالی را به وجود می آورد. آویشن خزنده آفتاب پسند است. بنابراین آنرا در جایی که به میزان زیادی نور دریافت می کند قرار دهید. این گیاه دوست داشتنی و ظریف، درعین دوام بالا، گلهای سفید کوچکی را در تابستان به نمایش می گذارد. همچنان که این گلها جان گرفته و رشد می کنند، شما با رایحه قوی آن مواجه خواهید شد.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

سرخار گل (اکیناسه) (Echinacea purpurea)

اکیناسه بیشتر اوقات به عنوان گل مخروطی شناخته می شود که این موضوع به نوع گیاهی از این گروه که نگهداری مي كنيد، بستگی داشته و به طور معمول بین ماه شهريور و مهر گل می دهند. در دوره های شدید گرمایی، این گیاه، سایه را ترجیح می دهد. اگر چه بایستی مطمئن شوید که مکان کاشت آن در ساعاتی از روز برای تشویق به گلدهی نور دریافت می کند. اگر دومین دوره گلدهی در پاییز را می خواهید بایستی گلهای پژمرده حاصل از اولین دوره گلدهی را حذف کنید. این گلها علاوه بر جذب پرندگان، پروانه ها و زنبورهای عسل، همچنین مورد علاقه انواعی از سوسک های شکارچی شته ها هستند که می توانند جذب برخی گیاهان شما شوند. گلهای این گیاهان به ارغوانی یا صورتی متمایل بوده که یک ناحیه رنگی روشن را به باغچه شما اضافه می نمایند. این گیاه نهایتاً تا پاییز گلدهی دارد. آنها با آغاز شرایط روز کوتاه، آخرین شکوفایی غذایی را برای جمعیت زنبورهای عسل در یک شهر دوستدار زنبورهای عسل فراهم می آورند.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

گل ستاره (آستر) (Aster spp)

این گل کوچک مشابه گل مین از اواخر تابستان تا پاییز تماماً گلدهی دارد. گلهای ستاره منبع شگرفی از پوشش رنگی زمین در پاییز بوده و گلها می توانند محدوده رنگی از سفید تا بنفش و آبی را در بر بگیرند. آنها به مراقبت زیادی نیاز ندارند و به راحتی می توانند از یک بذر شروع به رشد نمایند. از گونه های دو رگه و هیبریدهای نوین که نسبت به واریته قدیمی گرده کمتری تولید می کنند، خیلی استفاده نکنید. برای آستر سفید جنگی یا گل ستاره بنفش جدید انگلیسی از قیم استفاده نمایید. با توجه به گسترش بالای این گیاه فضای فراوانی برای زنبورهای عسل بر فراز زمین وجود خواهد داشت که گرده و شهد در عمق زیاد و دور از دسترس زنبورها قرار ندارد. از آن جایی که برخی از زنبورهای عسل دارای زبان کوتاه تری هستند و برخی دارای زبان بلندتر، گل ستاره ای قابلیت تغذیه ای برای هر دو گونه را به راحتی فراهم می سازد. برای ماههای سردتر به واسطه گرده افشانی ناچیز، غذای کمتری وجود دارد.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

سدوم (Sedum spp)

سدوم با طبیعت به شدت مقاوم و بسیار فاخر می تواند یک گزینه مضاعف عالی با واریته های فراوان برای انتخاب به قصد ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل باشد. سدوم ها بسیار سودمند و بسیار جذاب هستند که در زمینه باغ صخره ای ظاهر گشته و دارای مقاومت فراوانی در برابر تابش خورشيد و خاکهای فقیر و نامساعد است. آبیاري بیش از حد (غرقابی) به این گیاهان صدمه وارد می کند. بنابراین برای بهره مندی از سبزینگی و رنگهای الوان، آنرا راحت بگذارید، در غیر این صورت سدوم ها ناسازگاری را پیشه می کند. با وجود صدها گونه از سدوم ها در بازار شما قادر به پیدا کردن گیاهی با معماری و فرم متناسب با انواع باغهای خود هستید. تنوع گیاهی سدوم ها از انواع پرکننده فضا تا گیاهان پوششی رنگارنگ را شامل می شوند.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل

شبدر سفید (شفتل) (Trifoliumrepens)

اگر تاکنون قصد جایگزینی يا تعویض چمن را داشته اید، احتمالاً باید شنیده باشید که شبدرها جایگزینی بی نظیر برای علفهای سبز چمنی هستند. زنبورهای عسل بلند زبان، شبدر سوئدی و شبدر قرمز را دوست خواهند داشت. اما گونه های زنبورعسل وحشی با زبانی کوتاه قادر به دستیابی به شهد و گرده اینگونه شبدر نیستند. در عوض اگر می خواهید به طیف وسیعی از زنبورها غذارسانی کنید، شبدر سفید با گلهای کوچک و کم عمق را انتخاب نمایید. شبدر سفید سرعت پوشانندگی بالایی دارد و انتخابی خوب برای ایجاد مرغزار یا یک سایت چمن است. از بابت پژوهش و تحقیق در باب شبدر سفید اطمینان حاصل نمایید، زیرا شبدر نیاز متفاوتي از آب و کود متفاوتی نسبت به چمنهای معمولی دارد. شبدرهای گل دهنده در زمان شکوفایي 10 تا 20 سانتيمتر بلندی دارند. در رابطه با نگهداری آن می توان مقطع کمی از آنرا در صورت لزوم چمن زنی کرد.

گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسلگیاهان زیادی وجود دارند که زنبورهای عسل و سایر حشرات گرده افشان از آنها لذت می برند. وجود گیاهان در این لیست به معنای تمام و کمال بودن آنها نیست. اگر در حال برنامه ریزی برای کاشت هر کدام از آنها هستید، شرایط محیطی را بررسی نمایید. بسیار از گیاهان این لیست برای مناطقی با شرایط سخت و دشوار منطقه ای بر اساس برنامه ریزی سازمان کشاورزی ایالات متحده بوده و همیشه این شرایط در همه جا یکسان و نبوده و كارايي ندارد.

منبع: +

یک پاسخ

  1. سلام ممنون از مطالب خوب شما چطور می شود با شما بیشتر در رابطه با گیاهان مورد علاقه زنبور عسل به صورت میدانی صحبت کرد. من قصد دارم به صورت آزمایشی گیاهان مورد علاقه زنبور عسل را به صورت گلدانی پرورش داده ودر مقابل زنبور قرار دهم. ممنون میشوم در این ازمینه از تجربیات و مطالعات شما بهرمند گردم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *