جستجو
Close this search box.

خانه ای با بام شیبدار

بام شیبدار خانه سعی دارد تا به انرژی طبیعی که در کوههای اطراف در جریان است و ارتباط اساسی که میان کیفیتهای تجربی طبیعت پیرامون و یک بنا برقرار شده، ارج نهد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این خانه زیرزمینی با بام شیبدار (Tilt Roof House) در میان کوههای آرام و کشتزارهای برنج در فاصله یک ساعت از شرق سئول در کشور کره جنوبی واقع شده است. این خانه ادراک ما از واژه “ki” و اهمیتی که بدان قائل هستیم را نشان می دهد، در واقع “ki” اصطلاحی سنتی است برای انرژی جهانی که در همه چیز رسوخ می کند.
این خانه در تلاش است تا به انرژی طبیعی که در کوههای اطراف در جریان است، احترام گذاشته و ارتباط اساسی که میان کیفیتهای تجربیِ طبیعت پیرامون و یک بنا برقرار شده، ارج نهد. این خانه با بهره گیری از مزایای سطح شیبدار منطقه و با حداقلِ خاکبرداری، با توپوگرافی زمین تلفیق شده و بخشی از آن نیز به درون زمین فرو رفته است. بام شیبدار طراحی شده تا با شیب تپه سازگار باشد و به نحوی در درون زمین پنهان گردد. این بنا با ملاحظات دقیقی در رابطه با کارایی ساخت و همچنین طبیعت پیرامون آن احداث شده تا با ساخت آن هیچگونه اختلالی در جریان انرژی صورت نگیرد. ترکیب حجمی این خانه از سازگاریِ آن با خط توپوگرافی موجود در جانبِ شمالی و همچنین خط موازی خیابان مجاور که دسترسی اصلی از آنجا تامین می شود، حکایت دارد.

خانه ای با بام شیبدار

بام شیبدار به عنوان تراس خانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و توسط سه چارچوب مربع شکل منقطع شده است؛ دو چارچوب به عنوان مکانی برای خلوت و استراحت و یک چارچوب برای حیاط مرکزی. دو مربعی که بخشی از آنها دارای فرورفتگی هستند، نه تنها به عنوان مبلمانی در فضای بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند، بلکه نشانگر فضاهای مختلفی همچون اتاق خواب اصلی و آشپزخانه هستند که در زیر تراس واقع شده اند. حیاط مرکزی امکان نفوذ نور طبیعی به فضاهای داخلی را فراهم کرده و هوای جریان یافته در این فضاها را مطبوع تر و مطلوب تر نموده است. بتن در جا و چوب سیاه درخت کاج به عنوان مصالح به کار رفته در نمای بیرونی، کنتراست زیبایی با نور گرم و فراگیر که به واسطه تخته چندلای درخت غان با رنگ زردِ روشن در فضای داخل به وجود آورده است. انحنای دیوار داخلی در امتداد حیاط مرکزی، به کنج های تیزی که به دلیل شکل مثلثیِ خانه از فضای نشیمن تا سالن مطالعه ایجاد شده اند، انعطاف و نرمی بخشیده است. در طول روزهای گرم تابستان، بادی که از سمت جنوب به شمال در جریان است، از طریق حیاط مرکزی و در مکانی که آشپزخانه واقع شده است، موجب گردش هوا در فضاهای داخلی می شود.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *