جستجو
Close this search box.

مجموعه پارک بسفر

موقعیت جالب پل و تنگه بسفر در دهانه یکی از پر رفت و آمدترین آبراههای جهان، فرصتی را فراهم آورده که پارک مکانی برای سرگرمی و شاهرگ تقویت زیست محیطی باشد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این پل که قاره های اروپا و آسیا را به هم متصل می کند، این پتانسیل را دارد که یک کاتالیزور برای توانمندسازی جامعه در سرتاسر منطقه باشد و ارتباط مردم با میراث خود، با طبیعت و با یکدیگر را برقرار کند. در هر دو طرف بسفر، جنگلها به عنوان یک پرده منقش طبیعی است که شامل روستاهای ماهیگیری شگفت انگیز، خرابه های تاریخی و منابع ارزشمند است. در حالی که این منطقه برای به دست آوردن سود اقتصادی از اضافه شدن پل سوم آماده است، یک فرصت مهم برای حفاظت بیشتر از منابع طبیعی به وجود می آید، زیرا ایجاد ارتباط بین مردم ترکیه و منابع طبیعی غنی منطقه مرمره می تواند تاثیر قابل توجهی در آینده آنها داشته باشد.
مجموعه پارک بسفربا مناظر دیدنی و جذاب صخره، جنگلهای سرسبز و آبگیرهای حیاتی، بخشهای اروپایی و آسیایی این پل شامل چندین کیلومتر مربع زمین در امتداد تنگه بسفر است. موقعیت تاریخی منطقه و موقعیت جالب این سایت در دهانه یکی از پر رفت و آمدترین آبراههای جهان، فرصت استثنایی را برای این پارک فراهم آورده است که مکانی برای سرگرمی و شاهرگ تقویت زیست محیطی باشد.
پل به تنهایی یک دستاورد مهم مهندسی است که شایسته تقدیر است. پارک ساحلی نه تنها مردم محلی را برای تعطیلات آخر هفته جذب می کند، بلکه گردشگران در سراسر جهان امیدوارند که تجربه ادغام مهندسی معاصر و غوطه ور شدن در تاریخ را تجربه کنند. تیم طراحی به جای نصب یک قطعه ساختمانی در این مکان، بر روی بافت منطقه جهت ایجاد تجربه یک پارک معمارانه یکپارچه تمرکز کرده اند که تنها در امتداد تنگه بسفر یافت می شود. با ایجاد یک پارک عمومی غنی که در میان صخره های ساحلی در پایه پل قرار دارد، جامعه ترکیه از ترکیب تاریخ و طبیعت از منظر قرن 21 بهره می برند.

مکانهای مرتبط

پل سلطان سلیم و بزرگراه مرمر شمالی یک فرصت منحصربفرد در پارک ساحلی برای مردم ترکیه فراهم می کنند. تنها به عنوان یک پل فیزیکی اتصال اروپا و آسیا در امتداد بسفر، به طور نمادین شهرها و فرهنگها را در سراسر تاریخ پیوند می دهد. در این فضای انتقالی فوق العاده، پارکهای عمومی جدید که پل را در بر گرفته اند، قدرت اتصال مردم به تاریخ غنی ترکیه، چشم انداز طبیعی و یکدیگر را دارند. پارک بسفر واقع در تنگه بسفر و در دهانه دریای سیاه، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فرهنگی استانبول ایفا کرده است. مسیرهای تجاری از طریق این تنگه در گذشته موجب رشد امپراطوری عثمانی شده است، این طرح مردم شهرها و فرهنگها از سراسر جهان، از لندن به حلب، ونیز به قاهره و حتی پاریس به بغداد را بهم مرتبط می سازد. با الهام از مسیرهای تاریخی، اشکال هندسی برجسته پارک نتیجه طرح خطوط مستقیم در سایت بوده و از شهرهای جهانی که زمانی توسط امپراطوری عثمانی بهم متصل شده اند، ریشه گرفته است. در شکل مدرن خود، پارک بسفر بزرگداشت تاریخ غنی و آینده ترکیه است.
مجموعه پارک بسفر

منظر نمایشی

براساس اصول تاریخی طراحی باغ در ترکیه، پارک یک منظر نمایشی از طریق طبیعت ساخته شده، ایجاد می کند. باغهای سنتی ترکیه کاربردی بوده اما برای هماهنگی با طبیعت، ارزش قائل هستند. به همین ترتیب، پارک بسفر ایجاد کننده تعادل بین فضاهای ساختاری و طبیعی است. از طریق تراس بندی طبیعت، ساخت سالنها یا پذیرش جریان طبیعی آب، عناصر معماری هوشمندانه با توپوگرافی طبیعی منطقه ترکیب شده اند. با حفظ این روحیه هماهنگی بین عناصر، این پارکهای حیاتی در مناطقی که در طی ساخت پل آسیب دیده اند، به منظور حفاظت از مناطق طبیعی دست نخورده، توسعه می یابند. این استراتژی حساس زیست محیطی نیاز به یک مدل مبتنی بر مکان دارد. پارک بسفر به عنوان یک ساختار زنده نقش ایفا می کند. فیلتر کردن آبهای روان از پل و بزرگراه تاثیر قابل توجهی بر منابع طبیعی محلی دارد. از آنجا که آبهای ناشی از طوفان به آرامی از طریق یک سری از تراسهای گیاهان بومی، باغهای زیست محیطی و تالابهای آبزی پروری گذر می کند،‌ قبل از وارد شدن به تنگه بسفر، به آب روان خالص تبدیل می شود. استراتژیهای بازسازی پوشش گیاهی برای هر دو طرف بسفر شامل کاشت گیاهان محلی و مراقبتهای محلی خواهد شد تا درختان در کنار بزرگراه جایگزین شوند. این گیاهان زیستگاه و حیوانات محلی را بازیابی می کنند که شامل پناهگاه برای پرندگان مهاجر است. استفاده از گیاهان بومی منطقه ساریر (Sariyer) و بیکوز (Beykoz) از ناحیه مرمره یکی از راههایی است که پارک مانند اکوسیستم منطقه ای بزرگتر عمل کند. پارکها در رابطه با پل تعریف می شوند و طراحی آنها چشم انداز خاصی را بازیابی و پشتیبانی می کند.

تجربه غنی

همان عناصر تجربی که هویت و رونق را برای یک مکان  به ارمغان می آورد، با گذشت زمان، آنرا تا سطح منطقه ای و حتی مقصد جهانی بالا می برند. این پارک با امکاناتی برای سرگرمی، تماشا، آرامش، عبادت، یادگیری و بازی غنی شده است. تحت پوشش سقف سبز اولیه، سالنهای معماری به عنوان سرپناه فضاهای متنوع برای هنرهای عمومی، نمایش و یا فضای باز ناهارخوری ارائه می دهند. تاریخ ترکیه در موزه و باغهای آموزنده زنده می شود، درحالی که آمفی تئاتر و کافه از مناظر دیدنی استانبول و دریای سیاه بهره می برند. همزمان با برخورد امواج، کودکان بازی می کنند، خانواده ها به پیک نیک می آیند و دوستان برای کنسرت یا عروسی جمع می شوند. یک قطعه گرانبها از سواحل بسفر در دسترس همه است. هدف نهایی از این طرح، یک تجربه جذاب است که مردم را بارها در فصول مختلف سال و زندگی به این مکان بیاورد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *