جستجو
Close this search box.

آموخته های معماران منظر از بازار بتزدا (Bethesda)

محوطه پروژه بازار بتزدا با فراهم آوردن بامهای سبز وسیع، باغ باران و استفاده­ از گیاهان بومی، منطقه را از نظر زیبایی، در سطحی پایدار مورد قبول کرده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

شرکت معماران ­منظر نلسون برد والتز، این بار دست به طراحی منظر فضای­ شهری به منظور استفاده­­ تلفیقی از توسعه­ بازار شمالی بتزدا زد. این شرکت با همکاری شرکت معماری اچ.کی.اس (HKS)، محل قبلی پارکینگ برون شهری را به مرکز کوچک شهری اما فوق العاده خوش منظره تبدیل کرد. این پروژه در واشنگتن، با فراهم آوردن بامهای سبز وسیع، باغ باران و استفاده­ منحصربفرد گیاهان بومی، منطقه­ کلانشهری را نه تنها از نظر زیبایی دل­ انگیز، بلکه در سطحی پایدار مورد قبول کرده است. اینکه هیچ چیز این طراحی شانسی نیست، آنرا بیش از حد کامل نشان می دهد. اما احتمالاً از میدانی محصور شده با رستورانها و مراکز خرید لوکس انتظار چشم­ اندازی کامل می­ رود.

آموخته های معماران منظر از بازار بتزدا (Bethesda)

بازار شمالی بتزدا؛ تلفیق خانه با جامعه

شرکت معماری اچ.کی.اس هدف این پروژه­­ را “تلفیق خانه با جامعه” می داند. در واقع، بازار بتزدای شمالی، فضاهای باز عمومی و نیمه خصوصی متنوعی را فراهم آورده است که به ساکنین و بازدیدکنندگان این اجازه را داده تا به یک اندازه از فضا­ها  لذت ببرند.
دو باغ­ بزرگ و سبز سرپوشیده که هر دو دارای استخر شنا هستند، در خدمت گردهمایی و استراحت ساکنین هستند، در حالی که میدانی بیضی شکل در مرکز ساختمانها، جشنواره خیابانی برای بازارها­ی بیرون از ساختمان و مناظر پیاده ­رو برای عموم در دسترس هستند.

آموخته های معماران منظر از بازار بتزدا (Bethesda)

فضاهای فراموش ­شده زیاد

دقیقاً ایده­ این نوع مناظر خیابانی که در گذشته غالباً سطح پایین تلقی می ­شد، بیشتر توسط معماران­ منظر در این پروژه ارائه شده است. پیاده ­رو­ها از مسیر موتوری جدا شده و با تاجی از پوشش درختان مسقف شده اند. کافه ­ها تجربه شهری پیاده محور و جذابی را فراهم می­ آورند. مکانهای عمومی کوچک و صمیمی­ تر با فراهم آوردن نیمکتها و مناظر متفاوت در سراسر پروژه پراکنده شده ­اند. باغ باران جذابی که سروصدا­ی کانال آب را کاهش می­ دهد، بین پیاده رو و مسیر موتوری جدا شده، واقع است.

آموخته های معماران منظر از بازار بتزدا (Bethesda)این پروژه­ پیاده محور در ماه مه 2010 تکمیل شد. پس از آن، بسیاری از مردم در خیابانهای زیبای پوشیده از درخت و سنگفرش های شیاردار قدم زده ­اند. به کار بردن گرانیت محلی در رنگ و شکلهای متنوع کمک می ­کند تا فضای مهیجی در میدان مرکزی به وجود آید.

برخورد آب با سنگ کوارتز

آبشار کوچک و خیره ­کننده ­ای که نظم سنگها را با صدای ریزش ملایمی بر هم می­ زند، از ویژگیهای اصلی این طراحی است. بازدید­کنندگان نه تنها اجازه­ تماشای این تأسیسات امن را دارند، بلکه می­ توانند سنگهای چسبیده ­ای که آب بر روی آنها به صورت پراکنده­ سرازیر می­ شود را مستقیماً لمس کنند.

آموخته های معماران منظر از بازار بتزدا (Bethesda)

آلوویوم؛ یک نام و یک معنا

یک عنصر دیگر نیز در این پروژه خودنمایی و جلب ­توجه می کند؛ مجسمه­ آلوویوم (Alluvium). این نام لاتین، مواد رسوب ­شده توسط رودخانه­ ها را توصیف می­ کند و این مجسمه، همراه با گرانیتهای غنی از کوارتز و فواره، فضای بکر قبل از این پروژه­ را تداعی می­ کند.
چشمگیرترین و بارزترین هنر پیکرتراش جیم سنبورن (Jim Sanborn) در این تندیس، سازه­ مسی است که متن­هایی به زبانهای مختلف بر روی آن کنده ­کاری شده است. شخصی که از دید نزدیکتری آن را ببیند متوجه خواهد شد که حتی بر روی گرانیت­ها، متونی در مورد تاریخ طبیعی و فرهنگی منطقه حک شده ­اند. “آلوویوم” آخرین اثر بازار شمالی بتزدا است که حتی اگر هرگونه اثر طبیعی کاملاً از بین برود، این اثر توصیفی از جغرافیای منطقه است.

آموخته های معماران منظر از بازار بتزدا (Bethesda)
نتیجه­­ این طراحی خیره­ کننده است زیرا بر اساس مفاهیم پایدار و مجسمه­ ساخته شده توسط سنبورن در مکانی خاص، بسیار عالی عمل می­ کند. بازار بتزدای شمالی اتفاق غیرمنتظره ­ای در میدان شهر است که با بامهای سبز، سر و صدا­ی کانال آب و بیشترین استفاده­ از گیاهان بومی پذیرای همگان است. این طراحی در واقع مربوط به آینده است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *