جستجو
Close this search box.

عمارت عمومی جدید پارک جانورشناسی و باغ وحش “لاجیرن”

ایده طرح توسعه باغ وحش لاجیرن به صورت فضای آموزشی، فضاهای نگهداری حیوانات و حصار آن به صورت پیوسته بوده که ادامه آن منظری روستایی تا اقامتگاه کوهستانی است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

به مدت 48 سال، باغ وحش La Garenne، سایت پایین دست دهکده Le Vaud را اشغال کرده بود. در سال 2013، پروژه ای برای انتقال باغ وحش به یک سایت بزرگتر در مجاورت آن شکل گرفت. ایده طرح جدید توسعه آن به صورت فضای آموزشی، فضاهای نگهداری حیوانات و حصار باغ وحش به صورت پیوسته است و ادامه آن از منظری روستایی تا اقامتگاه کوهستانی است و به مسیر پیاده در میان درختان بیشه محلی منتهی می شود. معماری محلی برای طراحی عمارت ورودی باغ وحش جدید به کار گرفته شده است. چالش کلیدی برای معماران ترکیب محیط و سازه جدید  و شکل دادن ورودی لازم و عملکردی و همچنین تعریف هویت جدید باغ وحش La Garenne بود.

عمارت عمومی جدید پارک جانورشناسی و باغ وحش "لاجیرن"

از همان آغاز، معماران تحقیقات و مطالعات خود را بر روی مسئله طراحی حدود و مرزهای فضاها متمرکز کردند که جنبه ذاتی یک باغ وحش است؛ مثل محیط پارکها، راه دسترسی و ورودیها، محیط های عمومی، موانع تشکیل شده توسط گیاهان و سازه های ساخته شده. عمارت  ورودی خود یک مرز بوده و تنها راه دسترسی به سایت است و به شکل فیلتری بین فضای دنیای خارجی و دنیای طبیعی جانداران در داخل پارک فعال است.

طراحی

دندانه های نمای ساختمان برای تعریف دو فضای عمومی کلیدی طراحی شده است؛ جلوخان ورودی در یک طرف و  مرکز فعالیت مرکزی  باغ وحش در سوی دیگر آن قرار گرفته اند. گذرگاههای این ساختمان در نقطه شمال غربی سازه  راهنمایی است برای بازدیدکنندگان باغ وحش که به وسیله آن به مرکز باغ وحش می رسند. بازدیدکنندگان پس از رسیدن به داخل از طریق این کانال جذاب به جهان داخلی باغ وحش دسترسی سریعی خواهند داشت.
المانهای عملکردی اصلی عمارت ورودی به صورت متوالی و در امتداد طول ترکیب شده اند. انتهای ساختمان از دو طرف به فضاهایی خلق شده در هر دوی آنها ختم می شود. در یک طرف برای پذیرش و فروشگاه و در سوی دیگر آن برای رستوران و فضای چند منظوره طراحی شده است. سقف نیز در مرکز دارای شیبی است و نقطه ورودی با خیزی به سوی کناره ها برجسته شده است. همچنین امکانات پذیرش در کناره ها جانمایی شده است

ساختار و هویت

حجم ساختمان به وسیله ساختار منحنی گسترده سقف پوشانده شده که همراه با پیشامدگی لبه بام به صورت معلق به وسیله عناصر عمودی چوبی زاویه دار به زمین متصل شده است. در حالی که همزمان ساختاری متناوب بین اعضای مثلثی شکل به وجود می آورد که بار ساختمان را تحمل می کنند و از شیشه برای شکل دادن فرمهای مثلثی شفاف استفاده شده است که امکان ارتباط بصری بین عمارت ورودی و فضاهای داخلی باغ وحش را فراهم می کند.
در طرف دیگر، این ساختار متناوب مشبک با شکل گرفتن سقف، فضاهای داخلی را تعریف می کند و باعث استفاده بهینه از سطح زمین شده و انعطاف پذیری و عملکرد آن در طول زمان را تضمین می کند.

عمارت عمومی جدید پارک جانورشناسی و باغ وحش "لاجیرن"

از منظر ساخت

ایده اولیه ساختمان، ساختاری منطقی و مقرون به صرفه است و با تکرار شبکه های منظم شکل گرفته است. عناصر عمدتاً پیش ساخته، به ساخت و ساز سریع و ساختار کارآمد عمارت کمک کرده است. انتخاب این نوع سازه همچنین، برچیدن و بازیافت ساختمان را تسهیل می کند. این ساختمان با مصالح با منشاء مجاز برای استفاده در طبیعت ساخته شده است. درکل از 157 متر مکعب چوب برای ساخت حجم ساختمان استفاده شده است و به عبارت دیگر 97 درصد از مصالح ساختمان از محصولات چوبی سوئیسی است.
از آنجایی که ساختار جدید در سایت به شکل قایقی بر روی زمین مسطح نشسته است، (همسطح جلوخان ورودی) به هیچ حفاری برای احداث ساختمان نیاز نبود. همچنین جمع شدن ساختمانهای پیش ساخته در سایت، دوره ساخت بنا را به حداقل رساند. هر مثلث از سازه نشان دهنده یک واحد پیش ساخته است که به سادگی در محل موردنظر در سایت نصب شده است. ساختار مثلثی سازه دارای یک قاب چوبی است و سقف شامل یک سیستم پیش ساخته به شکل مکعبی واحد ساخته شده است. ساختمان عمداً به صورت سبک طراحی شده است تا به راحتی نصب شود و در حداقل زمان کار ساخت پایان یابد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *