جستجو
Close this search box.

پروژه های برتر شهری در جهان

در پروژه های شهری، همواره شرایطی گوناگونی برای تاثیرگذاری بر طراحی وجود دارد. این مطلب به معرفی پروژه های برتر شهری با طراحی های منحصربفرد می پردازد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

ممکن است شما نیز علاقه مند به مشاهده و مطالعه کیفیت فضاها و اینکه چگونه این فضاها، برای تشکیل یک کل بزرگ مانند یک شهر کنار هم آورده می شوند، باشید. در کتاب شهرهای شورشی، دیوید هاروی می گوید که “در ساخت یک شهر، انسان خودش را می سازد و این پرسش که ما چه نوع شهری را می خواهیم، نمی تواند از سوال چگونه مردمی می خواهیم باشیم، جدا شود.”
بنابراین به جای این عنوان که بهترین پروژه های شهری در جهان کدام هستند، بهتر است بپرسیم، شهرها و پروژه های مطرح شده در این مطلب، چه می خواستند بشوند؟ جالب است که توجه داشته باشید در پروژه های شهری، همواره شرایطی گوناگونی برای تاثیرگذاری بر طراحی وجود دارد. هرگز یک لوح سپید و فکر خالی وجود ندارد که باعث فرایندی جالبتر شود.

بهترین پروژه های شهری در جهان

Offenbacher Hafen (طراحی ساخته شده در گذشته)
بازسازی یک بندرگاه صنعتی آلوده، این سایت کنار رودخانه ای حساس زیست محیطی در فرانکفورت را به عنوان نمونه ای برای معرفی در این بخش مطرح می کند. سایتهای سابق صنعتی اغلب سیاه چاله های شهرها هستند، مکانهایی که هیچ کس به آنجا نمی رود. این پروژه با تاریخ این شهر در تعامل است و به منطقه تازه توسعه یافته هویت می بخشد. این پروژه، بازآفرینی خاصی برای اتصال از دست رفته با شهر ارائه می دهد.

پروژه های برتر شهری در جهان

مزرعه شهری (اتصال قوی به منظر طبیعیLandgrab )
طرحهای مختلف شهری، منظر را به عنوان بخشی از پروژه های خود در نظر می گیرند، اما این نمونه در Shenzhen واقع در هنگ کنگ، استفاده از منظر را کاملاً به سطح دیگری برده است. اجتماع مزرعه شهری در وسط یک کلانشهر، شیوه درک ما را از شهرهایمان به چالش می کشد. این واقعیت که این مزرعه متناسب با تعداد ساکنان این شهر است، یادآور این است که این زمینها مواد غذایی آنها را تامین کرده و همچنین به احیای کشاورزی نیز کمک می کنند.

پروژه های برتر شهری در جهان

بندر تل آویو (اقتصاد پایدار)

هزینه، همیشه نسبتاً مهم است. طرحها برای ساخته شدن نیاز به پاسخگویی به امکانات اقتصادی دارند. بندر تل آویو در سرزمینهای اشغالی که نمونه ای فوق العاده ساده است، نه تنها خواسته های کاربران را برآورده می کند، بلکه بسیار اقتصادی است. کفپوش چوبی، اتصال به سایر نقاط شهر، عناصر روشنایی برای استفاده در شب و احساس فضای نامحدود، فضایی ساده را برای هر فرد ایجاد می کند.

پروژه های برتر شهری در جهان

پارک کلید وارن (Klyde Warren) (جایی که فضا به مکان تبدیل می شود)
فیلسوف بزرگ هایدگر یک بار گفته است که “مکانها، به وجود آوردن یک فضا را امکان پذیر می سازند و ویژگی برجسته، مکانها را کنار یکدیگر قرار می دهد.” پارک کلاید وارن در دالاس تگزاس، نمونه خوبی است. پارک شهری که بر فراز یک اتوبان موجود ساخته شد و بلافاصله توسط مردم مورد استقبال قرار گرفت زیرا انواع فعالیتها و امکانات رفاهی مانند پارک کودکان، ویژگیهای آبی، اتاق مطالعه، رستوران، و چمنزار را ارائه می دهد.

پروژه های برتر شهری در جهان

پروژه مادرید ریو (عنصر غافلگیری)
طرحهای شهری که این قابلیت را دارند که در هر بار دیدن سرگرم کننده باشند، بسیار جذاب هستند. یک طرح خوب این قدرت را دارد تا شما را مکرراً شگفت زده کند. نمونه طراحی مادرید ریو، یک پروژه بزرگ از نظر مقیاس است اما هر بخش و جزء کوچکی از آن دارای زمینه ای خاص است. پلهای عابر پیاده، پارکها، درختان کاج، سلسله مراتب فضاها و پستی و بلندیها، تنها برخی از تجارب متنوع این طرح پیشنهادی هستند. در حالی که مقیاس پروژه بسیار بزرگ است، طراحان به جزئیات خاص آن هم فکر کرده اند که باعث می شود صرف نظر از اینکه چند بار از آن دیدن می کنید، این فضاها را زیباتر کند.

پروژه های برتر شهری در جهان

میدان شهری  A’beckett(ترکیب و مطابقت)
متفکران بزرگ مانند جین جیکوبز همیشه اظهار داشتند که به منظور داشتن محله ای خوب، باید ترکیبی از فضاها، جوهای مختلف حاکم و فرهنگها وجود داشته باشد. میدان شهریA’beckett  در ملبورن استرالیا این موضوع را ممکن می کند. تبدیل یک سایت خالی به یک نقطه پر جنب و جوش، نیروی حیاتی را برای محله به ارمغان آورده است. امکانات و فعالیتهای مختلف و افراد مختلفی را که با یکدیگر در ارتباط هستند، کنار یکدیگر جمع می کند. واقعیت این است که بسیاری از مبلمانهای شهری، فرصتهایی را برای انعطاف پذیری ایجاد می کنند و باعث می شوند که حتی فضا دوستانه تر شود.

پروژه های برتر شهری در جهان

Place La République (تمرکز بر مردم، نه ماشینها)
پاریس به تازگی به شهری پیشرو در ارتقاء فضاهای مطلوب کاربران تبدیل شده است. در این پروژه، یکی از مهمترین مکانهای کلیدی و ویژه در شهر به یک فضای فوق العاده تبدیل شده است. این فضا در حال حاضر با مداخلات بسیار اندک و با توجه بسیار زیاد به جزئیات، یک مکان مردمی است؛ یک میدان بزرگ که به مردم پاریس و گردشگران، فرصتهای بسیاری را برای فعالیت و لذت از زندگی پیشنهاد می کند.

پروژه های برتر شهری در جهان

کانال ChonGae (آگاهی زیست محیطی)
مشخص شده است که بزرگراههای شهری یک تجربه شکست خورده از برنامه ریزی شهری هستند. قرار دادن این ساختارها در شهرهای ما، نه تنها به کاهش ترافیک وسایل نقلیه کمکی نکرده است، بلکه تنزل زیست محیطی و تهدیدی برای ساکنان ایجاد کرده است. چه می توان کرد؟ در اینجا منظر به کمک می آید. کانال ChonGae در مرکز سئول در کره یک نمونه عالی است که یک بزرگراه شهری را به یک منطقه عابر پیاده پر جنب و جوش تبدیل کرده است. این پروژه نه تنها فضایی برای مردم ایجاد کرده است، بلکه زیبایی و ارزشهای آب موجود در کانال را بازگردانده است.

پروژه های برتر شهری در جهان

Mariahilferstrasse وین (عادلانه و فراگیر)
Mariahilferstrasse ، یکی از بهترین نمونه هایی است که نشان می دهد چگونه طراحی شهری می تواند فراگیر باشد. این فضا از جایی که فضایی برای عابرین پیاده باقی نمانده است، به مکانی تبدیل شد که شامل وسایل نقلیه و مردم در یک منطقه مشترک فضای عمومی می شود. کاربران این منطقه با به اشتراک گذاشتن ایده به فرآیند طراحی کمک کرده اند. این طراحی یک وبسایت دارد که روند توسعه اش برای داشتن شخصیتی وسیع و تاثیرگذار را توضیح می دهد.

پروژه های برتر شهری در جهان

برایتون، بریتانیا (شهرهای هوشمند)
“شهر هوشمند” امروزه تبدیل به یک شعار شده است، اما گروه معماران Gehl به ما نشان دادند که مهم آن است که شهرهای شادی ایجاد شود. آنها شهرهایی هستند که مردم می خواهند در آنها زندگی کنند، شهرهایی که شادی را برای هر یک از ساکنان خود پیشنهاد می کند. این پروژه در برایتون فضای مشترکی را ایجاد می کند که نیازها و خواسته های تمام مردم ساکن و استفاده کننده از این فضا را فراهم می کند. مطالعات انجام شده توسط شورای شهر و معماران Gehl نشان داد که 86 درصد از شهروندان برایتون می خواهند که فضاهای بیشتری مانند این فضا را در شهر خود ببینند.

پروژه های برتر شهری در جهاندر حالی که این پروژه ها نمونه های خوبی از منظر شهری هستند، ما باید این واقعیت را به یاد داشته باشیم که هیچ راه حلی برای همه مناسب نیست. زمینه بسیار مهم است و باید همیشه در نظر گرفته شود. پروژه های شهری برای یک محل خاص توسعه می یابند؛ بنابراین آنها باید الزامات گذشته خود را فراهم کنند. طراحی انسان محور باید آرمان جدید باشد.

منبع: +

4 پاسخ

  1. سلام ممنون از مطالب ارائه شده. ممنون میشم چند معمار معروف که طراحی میدان های شهری مدرن را انجام دادن معرفی کنید بهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *