جستجو
Close this search box.

گزارش نشست تجربه معماری منظر در دانشگاه تورنتو

در اولین نشست از مجموعه نشستهای تجربه آموزش معماری منظر، دانشگاه تورنتو و چارت درسی، فرصتهای شغلی، روند طراحی در طول ترم آن و نرم افزارهای کاربردی معرفی شد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اولین نشست از مجموعه نشستهای تجربه آموزش معماری منظر، با هدف معرفی این رشته و نحوه تدریس و ارائه آن در دانشگاههای مختلف جهان، در تاریخ 29 مرداد 1396 از سوی سایت معمارمنظر در خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) برگزار شد. در این نشست، افشین اشعری، دانش آموخته دانشگاه تورنتو، به سخنرانی درباره مسائلی چون معرفی دانشگاه، چارت درسی، فرصتهای شغلی، روند طراحی در طول ترم، نرم افزارهای کاربردی و … پرداخت که در ادامه به تفصیل آورده شده است. افشین اشعری سخنرانی خود را با پخش فیلمی کوتاه درباره دانشگاه تورنتو شروع کرد. در این فیلم به طور کلی فضای دانشگاه و دانشکده ها، فضای اقامت دانشجویان و نمایش داده شد.

گزارش نشست تجربه معماری منظر در دانشگاه تورنتو

فضای دانشگاه و ارتباط بین دانشکده ها به گونه ای است که دانشجویان رشته های مختلف می توانند به راحتی با یکدیگر در تعامل باشند. دانشگاه تورنتو در منابع معتبر رتبه بندی دانشگاه ها، جز بیست دانشگاه برتر دنیا بوده و دانشکده معماری منظر این دانشگاه نیز مطابق با رتبه بندی سایت های معتبر معماری منظر، بین پنج دانشکده برتر جای دارد. دانشگاه تورنتو در مرکز شهر قرار داشته و به صورت یک مجموعه منسجم نیست، بلکه دانشکده ها به صورت منفصل در بافت شهر پخش شده و در حال گسترش هستند، اما توسعه و رشد دانشگاه به توجه به هماهنگی با ساختمان تاریخی دانشگاه و توجه به بستر و اصالت تاریخی آن صورت می پذیرد.
آقای اشعری در ادامه، رشته های که در حال حاضر در دانشکده و در مقاطع مختلف تدریس می شوند را چنین معرفی کرد:
مطالعات معماری در مقطع لیسانس که غالباً بر تئوری و کانسپت معماری تاکید داشته و چندان به مقوله طراحی معماری وارد نمی شود. دانشجویان این رشته غالباً درباره فلسفه هنر و معماری مطالعه می کنند. اما در مقطع کارشناسی ارشد، دروس بیشتر به سمت کاربردی و حرفه ای شدن رفته و عنوان “برنامه حرفه ای” نیز برای سرفصلهای این مقطع به کار رفته است و بدان معناست که دانشجو پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، آماده ورود به دنیای حرفه ای است. البته شایان ذکر است که، غیر از رشته های معماری، معماری منظر و طراحی شهری، رشته جدیدی به نام مطالعات بصری نیز به دانشکده اضافه شده است. تمامی رشته ها در این دانشگاه با تاکید بر مباحث تئوری و فلسفه طراحی ارائه می شوند و بر خلاف دیگر دانشگاه ها که بیشتر بر پروژه های اجرایی واقعی تاکید دارند، این دانشگاه بر کانسپت، فلسفه و متد فکری دانشجویان متمرکز است.
دانشگاه در هر سال تعداد 80 نفر در رشته معماری، 25 نفر در رشته معماری منظر و 20 نفر در رشته طراحی شهری دانشجو می پذیرد. رشته معماری منظر در این دانشگاه در حدود 40 زیر شاخه مختلف دارد و دانشگاه تورنتو سعی دارد که دانشجویان تنها بر یک زیرشاخه متمرکز نشده و با یک مجموعه سر و کار داشته باشند.
در ادامه، آقای اشعری نحوه ارائه پورتفولیو برای اخذ پذیرش در این دانشگاه را چنین بیان کرد که فرمت و ساختار پورتفولیو برای این دانشگاه، کاملاً برای دانشجویان آزاد بوده و مواردی از جمله تعداد صفحه، اندازه صفحه، تعداد پروژه و … محدودیت ندارد. نکته مهم دیگر درباره این دانشگاه این است که رشته تحصیلی پیشین دانشجو در فرآیند پذیرش اهمیتی نداشته و هر دانشجو تنها با داشتن یک لیسانس معتبر می تواند برای اخذ پذیرش در دانشگاه اقدام کند؛ بدیهی است که این نکته به معنای بی اهمیت بودن توانایی دانشجو نیست و دانشجو پس از پذیرش باید با توانایی خود اثبات کند که چرا به رشته معماری یا معماری منظر یا طراحی شهری وارد شده است و این کار تنها با ارائه پورتفولیو ممکن می شود. پورتفولیوهای خاص با ایده های ناب و جدید در این دانشگاه بسیار مورد توجه قرار می گیرد. دانشجویان بسیاری از دیگر رشته ها، همچون رقص، موسیقی، برق و …، توانسته اند با ایده های منحصربفرد خود به دانشکده معماری این دانشگاه وارد شوند چرا که در هم شکستن مرز بین رشته ها و تعامل بین رشته ای از نکات مدنظر اساتید دانشکده است.

گزارش نشست تجربه معماری منظر در دانشگاه تورنتو

نحوه پذیرش دانشجو در این دانشگاه، برخلاف دیگر دانشگاه ها که هر دانشجو زمینه مورد مطالعه خود را با یک استاد مطرح می کند، اینگونه است که یک کمیته متشکل از هشت استاد و سه دانشجو، پورتفولیو و سوابق دانشجوی متقاضی را بررسی کرده و دانشجو با رای نهایی اساتید انتخاب می شود. رشته معماری منظر در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تورنتو سه دوره مختلف یک ساله، دو ساله و سه ساله دارد. در دوره یک ساله هیچ گونه مدرک معتبری به دانشجو تعلق نمی گیرد و دانشجو تنها چند واحد درسی را در طی یک سال می گذراند. دوره دو ساله غالباً مورد توجه دانشجویانی است که در رشته قبلی خود پیشینه طراحی داشته اند و دانشجویانی که پیشینه طراحی و رشته های مرتبط با طراحی نداشته اند دوره سه ساله را انتخاب می کنند.
چارت درسی رشته معماری منظر در دانشگاه تورنتو مانند دانشگاههای ایران، درس طرح را به عنوان درس اصلی هر ترم ارائه می کند و همچنین واحدی تحت عنوان “ارتباط بصری” به نحوه ارائه پروژه، نکات گرافیکی و مسائلی از این دست می پردازد. به علاوه، دروسی همچون تاریخ باغ و منظر جهان و مباحث مرتبط با طراحی شهری در این دانشکده مطرح می شود چرا که تاکید معماری منظر دانشگاه تورنتو، بیش از مباحث اکولوژیک بر مباحث طراحی شهری است. اما با این وجود دانشجویان این امکان را نیز دارند که در زمینه اکولوژی کار کرده و از دیگر دانشکده ها برای مباحث مرتبط با زمینه مطالعه خود کمک بگیرند.
چگونگی و اهمیت مدیریت زمان از دیگر نکات مورد اشاره در این سخنرانی بود. بر اساس سخنان آقای اشعری، بحث مدیریت زمان بین دانشجویان از نکات مهمی است که دانشگاههای غربی را از دانشگاههای ایران متمایز می کند. توجه به مدیریت زمان و نحوه فکر کردن درباره شروع و در نهایت به سرانجام رساندن یک پروژه و سخت گیری و دقت دانشگاه تورنتو و دانشجویان آن در این باب از جمله نکاتی است که هر دانشجوی ایرانی در صورت ورود به دانشگاه باید مدنظر قرار دهد. دانشجویان از هفته سوم هر ترم به بعد، باید پروژه های خود را به صورت منظم تحویل داده و ارائه کنند. در واقع، این رشته در دانشگاه تورنتو تنها یک یا دو امتحان کتبی داشته و بقیه دروس با تحویل و ارائه پروژه به پایان می رسند. حتی درسی همچون تاریخ نیز باید به صورت گرافیکی و با ارائه دیاگرام و تصویر، به صورت بصری ارائه شود.

گزارش نشست تجربه معماری منظر در دانشگاه تورنتو

واحدهای طرح در دانشکده در سال اول و دوم متفاوت است. در سال اول در کارگاه طرح دقیقا پروژه ای منظرین مانند پارک تعریف می شود اما در سال دوم تم طراحی کاملاً متفاوت شده و تئوریهای مختلف در طرح مدنظر قرار می گیرد. کارگاه دیگری نیز تحت عنوان “کارگاه اختیاری” یا option studio در دانشکده ارائه شده که پنج واحد مختلف را ارائه داده و دانشجویان از گرایشهای منظر، معماری و طراحی شهری در آن شرکت می کنند. در این کارگاه هر استاد درباره طرح و پروژه موردنظر خود و رویکردهای پروژه توضیح داده و سپس دانشجویان می توانند استاد موردنظر خود را انتخاب کنند. نکته مثبت این کارگاه آن است که انتخاب پروژه محدودیتی نداشته و دانشجویان می توانند به سراغ پروژه هایی همچون عکاسی نیز بروند. در نهایت و در مرحله کار بر روی پایان نامه، هر دانشجو 6 ماه فرصت دارد که 3 ماه به تحلیل و مطالعات پروژه و 3 ماه دیگر آن به طراحی اختصاص دارد.
وی در ادامه با توضیح درباره کارگاههای طرح و فعالیتهای کارگاه، به نرم افزارهای کاربردی در دانشگاه نیز اشاره کرد. از جمله نرم افزارهای مهم در روند ارائه پروژه ها، می توان به نرم افزار InDesign و Illustrator اشاره کرد. با توجه به اهمیت زمان و تاریخ تحویل پروژه ها (که برخلاف ایران به هیچ وجه تغییرپذیر نیست)، تصمیم گیری برای کار با نرم افزار و چگونگی مدیریت زمان به کمک نرم افزارها مقوله بسیار مهمی است. به همین جهت، استفاده از نرم افزار فوتوشاپ به دلیل سنگین شدن حجم پروژه و زمان بر بودن، چندان بین دانشجویان دانشگاه تورنتو مرسوم نیست و صفحه بندی و گرافیک کارها غالباً به کمک نرم افزارهای InDesign و Illustrator که می توانند به سرعت و کیفیت هر چه بیشتر کار کمک کنند، انجام می شود. در کنار این نرم افزارها، می توان از نرم افزارهای حرفه ای تری همچون Rhino و ArcGIS نیز استفاده کرد.
در نهایت، این نشست با پرسش دانشجویان و حاضرین جلسه و پاسخهای آقای اشعری حول استفاده از نرم افزارها و مباحث مطرح شده به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *