جستجو
Close this search box.

پروژه هایی با رویکرد منحصربفرد در استفاده از آب

در طول چند سال گذشته، معماران منظر با استفاده از آب به عنوان یک منبع قابل دسترسی، آنرا به عنوان راهی برای گرفتن انرژیهای تجدیدپذیر استفاده می کنند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در این مطلب نگاهی به پروژه هایی که معماران منظر هر روز در حال پیشرفت و توسعه آنها هستند، می اندازیم. واضح است که ما در عصری پایدار زندگی می کنیم که در آن هر طراحی ما باید با محیط زیست سازگار باشد.
پروژه هایی که شامل عنصر آب هستند غالباً یک عنصر در همه آنها مشترک است؛ مفهوم توسعه پایدار. در طول چند سال گذشته، معماران منظر با استفاده از آب به عنوان یک منبع قابل دسترسی، آنرا به عنوان راهی برای گرفتن انرژیهای تجدیدپذیر یا تنها طراحی پروژه هایی که به جامعه برای گردآوری آن کمک خواهد کرد، استفاده می کنند.
پروژه های ذکر شده در این مطلب به ما کمک می کنند تا درک کنیم چرا آب نباید تنها گزینه برای استفاده باشد. پروژه های جالب بسیاری در کشورهای سراسر جهان توسعه یافته اند، اما در شمال اروپا، آنها واقعاً با قوانین جدید دولت برای تضمین استفاده از منابع طبیعی، ملزم به حمل و نقل عمومی، راههای دوچرخه، راه عابر پیاده و انرژیهای تجدیدپذیر، که برای کمک به بهبود سبک زندگی در جامعه است، سازگار شده اند. در این مطلب، تعدادی پروژه اروپایی و یک پروژه از ایالات متحده آمریکا وجود دارد که بر پایداری و منابع آب تمرکز دارند.

Ecodistrict SW، واشنگتن دی سی، ایالات متحده

طراحان این پروژه بر سه استراتژی متمرکز شده اند: ایجاد یک زندگی خیابانی غنی، استفاده از انرژی خالص صفر و توجه به زیرساختهای سبز و کشاورزی شهری. شاید ما آب را در سراسر این پروژه نبینیم اما طراحان با اجازه دادن به ساکنان برای دستیابی به انرژی خالص صفر، استفاده ای باور نکردنی از آب داشته اند. از لوله های حرارتی برای رساندن حرارت گرمایی زمین به ساختمانها استفاده شده و آب پاک از طریق یک شبکه زیرزمینی در زیر خیابانها به هر ساختمان توزیع می شود.
سرمایه گذاری در زیرساختهای به اشتراک گذاشته شده جمع آوری آب باران اقدامی برای جمع آوری و ذخیره آب ناشی از طوفان از منطقه و تعادل در عرضه و تقاضای آب البته و کاهش هزینه های عملیاتی آن است. می توان از طریق صرفه جویی در تصفیه آب شهری و ذخیره آب باران از طریق آبروها، یک رویکرد مقرون به صرفه برای یک سیستم آب منطقه به دست آورد.
پروژه هایی با رویکرد منحصربفرد در استفاده از آب زیرساختهای سبز، به عنوان یک منطقه حاصلخیز برای رشد برخی از محصولات بومی و انتقال آب، با خیابانها و مسیرهای سبز متناسب است. طراحان یک بزرگراه شش خطه آسفالتی را به مسیر سبزی برای عبور و مرور، دوچرخه سواری و کشاورزی تبدیل کردند. پسماندهای آلی جمع آوری شده از طوفانها و دیگر منابع، اصلاح شده و به عنوان آب تازه برای محله مورد استفاده مجدد قرار گرفت که موجب کاهش 70 درصدی مصرف آب شرب شهری شده است.

Waterplein Benthemplien، هلند

این پروژه شامل یک میدان آبی با هدفی ترکیبی از ذخیره سازی آب و بهبود کیفیت یک فضای عمومی شهری است و در سال 2013 به پایان رسید. طرحان تصمیم گرفتند که عنصر آب وقتی به سمت میدان می آید، به شکل هیجان انگیزی قابل مشاهده باشد. این طراحی آب باران را از بزرگترین منطقه در اطراف میدان جمع آوری می کند. بسیاری از ویژگیهای خاص از جمله یک دیوار آب و باران به خوبی وجود دارند. هر دو به طور چشمگیری آب روان باران را از میان آبشارها، چشمه ها و حتی تعمیدگاهی در هوای آزاد در کنار یک کلیسا در میدان جاری می سازند. این سیستم به وسیله سیستم فاضلاب ترکیبی که فراوانی آب کثیف را کاهش می دهد، به تدریج آب طوفان را با هر مداخله ای از آب سیاه جدا می کند.
پروژه هایی با رویکرد منحصربفرد در استفاده از آب پس از باران یا دوره های خشکسالی، به لطف حوضچه هایی که به یک دستگاه نفوذ زیرزمینی متصل شده اند و برای حفظ فضای سبز در شهرها در شرایطی خوب استفاده می شود، آب جمع آوری شده می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع، سه حوضه برای گردآوری آب وجود دارد. هنگامی که حوضچه های کم عمق، خشک هستند برای کسانی که می خواهند بازیهای ورزشی انجام دهند، مناسب هستند مانند اسکیت بازها؛ دوم شامل یک جزیره با کف تمیز و براق و سوم می تواند برای فوتبال، والیبال و بسکتبال مورد استفاده قرار گیرد. هر ورودی شامل مناطقی صمیمی و چمنها و گلهای وحشی است که خوبی انتخاب شده و با درختان موجود احاطه و تکمیل شده اند.

خیابان شهری بروک، Roombeek، هلند

این پروژه یک خیابان شهری موفق است که دید و عملکرد مناسب را به کاربران عرضه می کند، آنچه خیابان شهری بروک در Roombeek را یک خیابان به یادماندنی می کند، سعی طراحان بر پیروی از طبیعت و بازگرداندن زندگی به مرکز شهر است. سال قبل از صنعتی شدن، این محله به لطف ساختار آن و مهمترین عنصر از شهر یعنی رودخانه Reebook، زنده بود. این منطقه شامل بیشترین تعداد رود در هلند است، اما ساکنان منظر رودخانه را به دلیل ساخت و ساز جدید و آلودگی آب از دست دادند.
پروژه هایی با رویکرد منحصربفرد در استفاده از آب طراحان با دادن یک هویت جدید به فضا، زندگی را دوباره به این مکان و رودخانه بازگرداندند. نهری زیرمینی که در گذشته جریان داشته است، طراحان امروز آنرا در راهی نامتقارن بازسازی کرده اند به طوری که آبراه پهن و باریک در امتداد سطح خیابان، محیط زیست شهری را برجسته کرده و آنرا به نقطه مرکزی جدید از شهر تبدیل می کند. طراحان یک الگوی متمایز از سنگهای پله لبه دار را بر روی سطح آب ایجاد کردند که با اینکار نه تنها دسترسی را برای کاربران مقدور ساختند، بلکه فشار جریان آب را نیز کاهش دادند.
پایین بروک با سازه ای متقاطع و کمربندی اسکلت بتنی که باعث حرکتی ثابت از آب بر روی سطح زمین می شود، طراحی شده است. بروک نیز توسط مجموعه ای از درختان برگ ریز که در طول فصلها رنگ به فضا اضافه می کنند، احاطه شده است. این مثال خوبی از استفاده کردن از هر عنصری است که در حال حاضر در محله وجود دارد.

پل موسی (Moses)، هلند

این پروژه را می توان، پل، گذرگاه، عنصر عبور یا هر چیز دیگری نامید؛ بدون شک این یک طراحی منحصربفرد و یک راه جدید برای آمیخته شدن با منظر به جای تغییر شکل دادن آن است که ایده اصلی برای ساخت و ساز نیست، اما واضح است که ما را به سطوح بالایی از طراحی نوآورانه، ساخت و ساز و استفاده از مواد لازم می برد.
پروژه هایی با رویکرد منحصربفرد در استفاده از آب این یک روش مخصوص برای گرفتن ارتباط با طبیعت و احیای تاریخ منطقه است. این روش قطعاً یکی از نقاط شروع بسیار خوب در معماری منظر است که باید آنرا برای توسعه ادامه داد.

زمین بازی آبی، لهستان

این زمین بازی در سال 2011 به پایان رسید. طراحان می خواستد که این پروژه برای بچه ها، نه تنها در رابطه با منظر و طبیعت، بلکه در زندگی شان در فضای باز نیز الهام بخش باشد. امروزه کودکان زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون در خانه و یا بازی با تلفنهای همراه خود صرف می کنند. این پروژه امید دارد که آنها را برای بازی در بیرون از خانه در روزهای تابستان جذب کند.
شکل پارک شبیه بادام زمینی است. طراحان برای مطابقت با خطوط منظر و جلوگیری از نابودی درختانی که در منطقه بازی سایه می اندازند از این فرم استفاده کرده اند. آنها به روشنی بیان کرده اند که یکی از ایده های اصلی این پروژه، به حداقل رساندن نفوذ به منظر طبیعی است. به عنوان مثال اتاقهای فنی از چمن پوشیده شده اند، بنابراین زمین بازی با فضای پارک تداخل نخواهد داشت. حصارهای مخصوص پارک نیز با ساختاری پارامتریک براساس امواج سینوسی طراحی شده اند.
پروژه هایی با رویکرد منحصربفرد در استفاده از آب از سوی دیگر، آنچه که داخل حصارهاست به واقع دنیای دیگری است که با رنگهای روشن، اشکال، شبکه های سنگ نوردی، طنابها، سرسره ها، تکنولوژی نوری و مقدار زیادی آب پر شده است. در هنگام شب، زمین بازی تبدیل به چشمه ای شده که توسط LED روشن می شود و قطعاً در طول شب و روز منطقه ای خوب برای بازدید برای کودکان و بزرگسالان فراهم می کند.
با مطالعه این پروژه ها در می یابیم که چگونه برخی کشورها به سادگی با جمع آوری آب و یا دخالت نکردن در محیط، سعی بر برقراری ارتباط با طبیعت و منظر دارند. تمامی مراحل به معرفی دوره ای جدید از پایداری در دنیا کمک می کند و باید زمانی که شروع به طراحی پروژه ای می کنیم، مورد توجه قرار گیرند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *