جستجو
Close this search box.

محوطه سبز UTS؛ از محوطه دانشجویی به میدان عمومی شهر

طراحی محوطه سبز UTS که از فضاهای عمومی نمادین جهان الهام گرفته شده، مکان گردهمایی چند منظوره جدیدی برای دانشجویان، کارمندان و عموم مردم ایجاد کرده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

محوطه دانشگاه می تواند راکد و کسل کننده نباشد. استودیو Aspect دوباره دست به نوآوری زده تا ثابت کند با فکر کردن خارج از قاعده می توان یک محیط دانشگاهی را به فضایی سبز و سر زنده که همه از آن لذت ببرند، تبدیل کرد. استودیو Aspect مسابقه ای را که توسط دانشگاه تکنولوژی سیدنی برگزار شده بود، برنده شد تا نفسی تازه به زندگی آینده فضای اصلی بیرونی دانشگاه – محوطه سبز آن – بدهد. این پروژه که از فضاهای عمومی نمادین جهان الهام گرفته شده است، مکان گردهمایی چند منظوره جدیدی برای دانشجویان، کارمندان و عموم مردم ایجاد کرده است.

سازگار با نیاز تمامی کاربران

درخشش طراحی در جزئیات نهفته است. طراحان پروژه به جنبه های مختلفی که ممکن است هم ‌اکنون و در آینده بر طرح تاثیر بگذارند، اندیشیده اند. طراحان بایست کاربران اولیه فضا یعنی دانشجویان و کارمندان دانشگاه را در کنار سایر کاربران بالقوه در نظر می‌گرفتند. طراحی معاصر “محوطه سبز” سه منطقه متمایز دارد که هر کدام با شخصیت و امکانات منحصربفرد، نیازهای متفاوت کاربران را (که شامل بسیاری از سنین مختلف است) فراهم می کند. “محوطه سبز” با مناطق و فعالیتهای متمایز آن، زمینه لذت هر کس را به روشی فراهم کرده است. این سه منطقه با نامهای سبز، قلب و باغ با مناظر منحصربفرد جنبه های مختلف فناوری که زمینه اصلی فعالیت دانشگاه است را ارائه می دهند.

محوطه سبز UTS؛ از محوطه دانشجویی به میدان عمومی شهر

منطقه سبز
یک سطح بزرگ چمن کاری شده به برنامه های خاص و فعالیتهای روزانه اختصاص داده شده است و که با فضاهایی جهت نشستن احاطه شده است. فضای نشستن توسط چترهای بزرگی پوشش داده شده است و فضایی خودمانی را ایجاد کرده و به جنبه سرگرم کننده طراحی افزوده است و افراد را به تعامل با یکدیگر دعوت می کند.

منطقه قلب
منطقه قلب شبیه یک میدان معمولی شهر است و بر اساس میادین شهری مانند میدان فدراسیون در ملبورن و مرکز پمپیدو در پاریس طراحی شده است. منطقه قلب به راستی سزاوار نام خود است؛ زیرا مرکز مراسمهای تشریفاتی دانشجویان، کارکنان و بازدیدکنندگان است. این منطقه تزیينی ترین بخش و به عنوان نماینده منطقه سبز محسوب می شود.

منطقه باغ
منطقه باغ، یک آبادی محصور و کوچک شامل درختان و گیاهان و بخشهای متصل بهم است. این بخشها امکانات مختلف نظیر کباب پز، پریز برق برای شارژ لپ تاپ و تلفن، میزهای پینگ پنگ و نیمکت های راحتی دارد. خودمانی بودن این فضا در ایجاد حس راحتی نقش مهمی ایفا می کند. وقتی مردم احساس آرامش می کنند، تعاملات آنها با دیگران افزایش یافته و از استراحت کوتاه بین کلاسها لذت می برند.

یکپارچگی مناطق از طریق مصالح

منطقه سبز از سه بخش بسیار متفاوت ساخته شده است و مرزهای آشکار بین آنها محرک تفکر در مورد چگونگی اتحاد آنها و تبدیل به یک فضای واحد است. انسجام سه منطقه از طریق استفاده از مصالح خاص در پروژه ایجاد شده است. مصالحی نظیر تزئینات فلزی، صندلیهای چوبی و بتن خام که به طور مداوم و مکرر در “منطقه سبز” استفاده شده اند باعث یکپارچگی این مناطق و تبدیل آنها به یک فضای منسجم شده اند.

پشتیبانی از طبیعت

علاوه بر ارائه بسیاری از امکانات و فعالیتهای مختلف برای خوشایند کاربران، طبیعت نیز در طراحی “منطقه سبز” در نظر گرفته شده است. دانشگاه از استودیو ASPECT خواست تا بام سبز وسیعی را بر بالای ساختمان جدید علوم DBJ/BVN ایجاد کند. چنین طرحی اثرات زیست محیطی مثبت زیادی را برای ساختمان فراهم می کند. جنبه های زیست محیطی به دقت در نظر گرفته و در طی پروژه توسعه یافته اند و بام سبز وسیع تجسم عالی این موضوع است. همچنین بام سبز به عنوان فضایی دیگر برای تعاملات اجتماعی به کار گرفته می شود.

مناسب برای همه

“منطقه سبز” از جنبه چشم انداز سیدنی بیشتر از آنکه به نظر می آید، اهمیت دارد. منطقه سبز تنها یک محوطه دانشگاهی معمولی نیست. اهمیت “منطقه سبز” به باز بودن درهای آن به روی همگان است. کارکردها و امکانات متنوع این پروژه نه تنها به ارزش دانشگاه بلکه به ارزشهای شهر خود نیز افزوده است. این پروژه نقش رابطی بین زندگی دانشگاهی و شهری را ایفا می کند. اینگونه پروژه ها به کیفیت زندگی شهری اضافه می کنند. در نظر گرفتن نیازهای همه و فکر کردن خارج از قاعده ممکن است دشوار باشد، ولی همانطور که در “منطقه سبز” دیده می شود، کارکرد عالی خواهد داشت.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *