جستجو
Close this search box.

10 کتاب که در سال اول رشته معماری منظر باید بخوانید

جو کِلَنسی (Joe Clancy) کتاب هایی در زمینه معماری منظر را پیشنهاد می کند که مطالعه آن در سال اول برای دانشجویان این رشته ضروری است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

جو کِلَنسی(Joe Clancy) کتاب هایی در زمینه معماری منظر را پیشنهاد می کند که مطالعه آن در سال اول برای دانشجویان این رشته ضروری است.
در ادامه لیستی از 10کتابی که در زمینه تحصیل در معماری منظر می تواند مفید باشد آمده است. کلنسی می گوید: «در سال اول رشته معماری هنوز این کتاب ها را کشف نشده بودم به همین دلیل از خواندن آنها بی بهره بودم. ولی با گذشت زمان به موثر بودن آنها در سال های اولیه پی بردم. همه این کتاب ها برای انتشارات آمازون بودند و بسیار گران قیمت! بنابراین حتما پیش از خرید آنها، کتابخانه دانشگاه خود را بررسی کنید».
در پایان باید بگویم که این کتاب ها تنها قسمت کوچکی از اطلاعات در این زمینه اند که در حال حاضر جزء منابع در دسترس و مرتبط در این زمینه هستند اما بی شک باید خوانده شوند.

۱۰- اصول معماری منظر – نویسنده: تیم واترمن (Tim Waterman)

 

۱۰ کتاب که در سال اول رشته معماری منظر باید بخوانید
اصول معماری منظر – نویسنده: تیم واترمن

«اصول معماری منظر» به معرفی اجزای مهم تشکیل دهنده در این رشته می پردازد. همچنین این کتاب به عنوان یک راهنما در بسیاری از زمینه های تخصصی معماری منظر از قبیل مدیریت مناظر، برنامه ریزی و طراحی شهری قابل استفاده است. این کتاب مراحل طراحی سایت ها شامل بررسی سوابق تاریخی، فلسفه تحولات منظر و این که چطور پروژه هایی از ایده به طرح می رسند و سپس چگونه اجرا می شوند را توضیح می دهد.

۹. دِستینیشِن آرت*- نویسنده: امی دمپسی (Amy Dempsey)

[* – برای عنوان کتاب  Destination Art ترجمه معادلی وجود ندارد. هرچند می توان آن را «هنر سرنوشت» ترجمه کرد اما ترجیح با عدم ترجمه عنوان کتاب مذکور است.]
کتاب «دستینیشن آرت» تنها اثر مصوری است که به معرفی سایت های هنر معاصر خارج از حوزه نفوذ موزه ها  وگالری ها می پردازد. این اثر چندین بار بازنگری شده و بیش از ۲۰۰ اثر از مهمترین سایت های هنر معاصر در سراسر جهان را عرضه می کند. از جمله چهار اثر معروف در ایالت تنسی، نروژ،‌ چین و اسکاتلند.
این نمونه ها از آثار محیطی در مقیاس بزرگ تا باغ مجسمه ها را در بر می گیرد. همچنین به معرفی برخی از معروف ترین و محبوب ترین هنرمندان بین المللی از هِنری ماتیس و آنتونی گائودی و کنستانتین برانکوشی گرفته تا جیمز تورل،‌ آنتونی گورمِلی و اولافور اِلیاسون می پردازد.

۸. مدل سازی معماری- نویسنده: نیک دان (Nick Dunn)

 

۱۰ کتاب که در سال اول رشته معماری منظر باید بخوانید
مدل سازی معماری – نویسنده: نیک دان

مدل(یا ماکت) در مقیاس های کالبدی کوچک همواره به عنوان یک ابزار مهم ارتباطی برای متخصصان و دانشجویان رشته معماری مطرح بوده است. این کتاب توضیح می دهد که چگونه از مدل های مختلف در بستر های متفاوت استفاده کنیم. همچنین اینکه چرا و چطور این مدل ها بکار می روند را توضیح می دهد. علاوه بر این در خصوص نحوه ارتباط این مدلسازی ها با آموزش معماری نیز مطالب مفیدی عرضه می کند.

۷. ترسیمات منظر – نویسنده: گرانت رید (Grant W. Reid)

این کتاب یکی از بهترین کتابهای راهنما در زمینه گرافیک در طراحی مناظر و معماری منظر محسوب می شود که شامل کلیه روش های اولیه استفاده شده برای ترسیم است. محتوای کتاب از روش های مبتدی تا بسیار پیچیده را در بر می گیرد. همچنین راهنمایی مفید برای زبان گرافیک و مراحل طراحی ، طرح مقدماتی و طراحی حروف و ترسیم بدون ابزار، دیاگرامهای مفهومی، ترسیم پرسپکتیو مقطع و نما و بسیاری موارد دیگر است.

۶. نظریه در معماری منظر– نویسنده: سایمون سوافیلد (Simon Swaffield)

 

۱۰ کتاب که در سال اول رشته معماری منظر باید بخوانید
نظریه در معماری منظر – نویسنده: سایمون سوافیلد

این کتاب، منبعی منحصر به فرد و پایه ای در زمینه منظر برای دانشجویان و متخصصان منظر،‌ معماران و برنامه ریزان است. در این اثر با نحوه روابط بین منظر با ساختارهای  اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آشنا می شوید. «نظریه در معماری منظر» به خوانندگان یاد آور می شود که رشته معماری منظر می تواند توامان چالشی نظری و عملی باشد. با ارائه نظریات ۵۰ سال اخیر، این کتاب نقش مهمی در کمک به دانشجویان در شکل گیری اخلاق حرفه ای و مبانی نظری آنان دارد.

۵. بیان در طراحی شهری– نویسنده: لورن فارلی (Lorraine Farrelly)

این کتاب به برسی طیف وسیعی از روشهای بازنمایی شهر می پردازد. از تکنیک های دست آزاد تا مدلسازی های پیچیده کامپیوتری برای شهرهای آینده. همچنین  تکنیک هایی را برای ارائه فرایندهای مرتبط با توصیف طراحی محیط های شهری معرفی می کند.

۴. شکل و بافت در معماری منظر- نویسنده: کاترین دی (Catherine Dee)

این کتاب از طریق خلق مورفولوژی فضایی مطابق با میزان استفاده و تجربه ما از مناظر، یک رویکرد بصری و ناب در مطالعه معماری منظر را مطرح می کند. این اثر به بررسی مفاهیم زیبایی شناسی،‌فضایی و تجربی می پردازد که از طریق آن می توان نائل به ادراک و فهم مناظر در روند طراحی شد.
«بافت» ساختار یکپارچه از کل چشم انداز است و «شکل» به اجزای تشکیل دهنده بافت اطلاق می شود. شکل و بافت با هم مورفولوژی منظر را شکل می دهند که برای توسعه تفکر طراحی فضایی- بصری و  آگاهی طراح مفید است. لذا به معماران منظر،‌ معماران و برنامه ریزان که علاقه مند به توسعه دانش خود دارند توصیه می شود کتاب فوق را مطالعه کنند.

 ۳. بیان در معماری منظر – نویسنده: ادوارد هاچیسون (Edward Hutchison)
۱۰ کتاب که در سال اول رشته معماری منظر باید بخوانید
بیان در معماری منظر – نویسنده: ادوارد هاچیسون

کتاب«بیان در معماران منظر» مجددا اهمیت یادگیری ترسیم با دست و نحوه به تصویر کشیدن در مقیاس بزرگ طرح های شماتیک را یادآور می شود و توضیح می دهد که چگونه پیش از آنکه به سراغ ابزار های دیجیتالی بروید از تکنیک های دست آزاد استفاده کنید که مقرون به صرفه تر و کارآمدتر نیز هستند. در فصل نهم کتاب، تکنیک های سنتی ترسیم را با رندرهای اتوکد مقایسه می کند و نشان می دهد که یک فرد حرفه ای چگونه به سرعت می تواند از تکنیک های دست آزاد برای ارائه کانسپت و یا طرح های شماتیک به مشتری استفاده کند و چند نمونه با ارائه نتایج آن به عنوان جمع بندی ذکر می کند.
همانطور که طراحی دست آزاد به رشته های طراحی سراسر دنیا بازگشته است این کتاب با تکنیک های سنتی که ارائه می کند می تواند در ترکیب با روشهای امروزین طراحی دیجیتال نوید بخش نتایج بهتری برای آینده باشد.

۲. آموزش طراحی معماری- نویسنده: مو زل (Mo Zell)

 

۱۰ کتاب که در سال اول رشته معماری منظر باید بخوانید
آموزش طراحی معماری – نویسنده: مو زل

این دوره مقدماتی عملی در طراحی معماری، توصیه های کلیدی در اصول، تمرین و تکنیک های مرتبط ارائه می دهد. خیلی بیش از آنکه صرفا به جنبه های تکنیکی طراحی و ترسیم بپردازد این کتاب به خواننده در فراگیری زبان بصری معماری و ترغیب او به تفکر فضایی و مقولات مرتبط با محیط مصنوع کمک شایانی می کند. همه دانشجویان رشته ی معماری و سایر علاقمندان مرتبط با این رشته  این کتاب را بسیار ارزشمند و مرجع خواهند یافت.

۱. کتاب راهنمای طراحی گیاهان– نویسنده: نیک رابینسون (Nick Robinson)

 

۱۰ کتاب که در سال اول رشته معماری منظر باید بخوانید
کتاب راهنمای طراحی گیاهان – نویسنده: نیک رابینسون

از” کتاب راهنمای گیاهان ” نیک رابینسون  به عنوان یک کتاب درسی در زمینه معماری مناظر در سرتاسر جهان استفاده شده است. این کتاب در ابتدا پرورش گل و گیاه و مسائل بوم شناختی را مورد بررسی قرار می دهد و در مورد ساختار و قوانین کاشت گیاهان زینتی، آرایش هنری، انتخاب گونه،  چیدمان فضایی و مدیریت آن بحث می کند.
این کتاب با نگاهی نو به اصول زیبایی شناسی و تحلیل فرآیند طراحی، یک رویکرد نظام مند (سیستماتیک) را توصیه می کن که آزادی عمل فوق العاده ای به طراح می دهد. هرچند این کتاب بسیار گران است اما بی شک آن را ارزشمند و مفید خواهید یافت.

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *