جستجو
Close this search box.

بامهای سبز اداره ثبت اختراعات اروپا در هلند

این بام سبز نمونه ای مفهومی از منظر هلندی را نمایش می دهد. این طرح به اتاقهای مجزا از لحاظ زیست محیطی که توسط آب بند از شن دریا جدا شده اند، تقسیم می شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

با توجه به گفته های معمار مشهور فرانسوی، ژان نوول، هر موقعیت جدید، مستلزم یک معماری جدید است. اداره ثبت اختراعات اروپا (EPO) برای رفع نیازش به ساختمانهای جدید به جای ساختمانهای نامناسب موجود در شهر لاهه هلند، اقداماتی انجام داده است.
EPO دلیل جایگزینی ساختمان فعلی را روشن کرده است. حتی اگر ساختمان فعلی برای نیازهای سازمان آنقدر کوچک نباشد، باز هم می تواند زمینه های قانع کننده ای برای جایگزینی نسبت به دلایل زیبایی شناختی، داشته باشد. طبیعت استارک، متشکل از دو مکعب متقاطع بدون هیچگونه آرایش و حد و مرزی است که بر سایت و محیط محلی نیز تسلط دارد. ساختمانهای یادمانی ساخته شده در سال 1970، در مدت کوتاهی کهنه و نامرسوم شدند و در آزمون زمان، شکست خوردند.

میراث ماندگار

یکی از ویژگیهای عمده برای بازسازی، استفاده از بام سبز است که در اواخر سال 1990، توسط کوپجین توئین (Copijn Tuin) طراحی شده است. این گواهی است بر بی زمان بودن طراحی بام سبز، در حالی که بقیه سایت زیر خاک می رود، باغ با طراحی جدید سایت یکپارچه می شود.

بام سبز

این باغ در سال 1999 طراحی شده و ساخت و ساز آن در سال 2001 به پایان رسیده است. باغ بر روی یک پارکینگ زیرزمینی قرار داشته و تا دفتر مرکزی ساختمان EPO فعلی گسترش یافته است. در درجه اول طراحی به دنبال به انجام رساندن دو معیار اصلی است که عبارتند از معرفی عناصر طبیعی در سایت و ارائه فضای عملکردی در فضای باز برای کارکنان.
بامهای سبز اداره ثبت اختراعات اروپا در هلند این هدف از طریق یک رویکرد لایه بندی شده از ترکیب با یک سیستم تعریف شده در باغ صورت گرفته است و حاوی موضوعات گسترده ای از گیاهان در فضای باز است که برخوردهای بین کارکنان را بیشتر می کند.
بامهای سبز، دارای سیستم جمع آوری آب باران و ذخیره سازی آنها است که این یک دستاورد ایده آل، جلوتر از زمان خویش بوده است. این قضیه به بهبود تاثیرات جزیره حرارتی شهری کمک می کند. جمع آوری آب باران و استفاده از خنک کننده های تبخیری برای کاهش اثرات جزیره حرارتی شهری، ایده های آوانگارد معمارانه ای در اواخر سال 1990 است که توسط بام سبز دفتر مرکزی EPO ارائه گشت.

ایده طراحی

بام سبز نمونه ای کوچک و مفهومی از منظر هلندی را نمایش می دهد. این طرح به اتاقهای مجزا از لحاظ زیست محیطی که توسط آب بندهایی ساخته شده از شن دریا (یک ماده طبیعی که طراحی را به زمینه آن پیوند می دهد) جدا شده اند، تقسیم می شود. به عنوان مثال در یکی از این اتاقها از گونه های بومی که پروانه ها و زنبورها را جذب می کند در حالی که دره های ایجاد شده بین آب بندها منطقه ای را برای تغذیه پرندگان ایجاد کرده است.
بامهای سبز اداره ثبت اختراعات اروپا در هلندالگوی تکراری از آب بندهای مواج و درختکاریها یادآور امواج است. در واقع، وجود آب، نقش اساسی در باغ ایفا می کند. دریاچه های بزرگ و بی شکل در سایت، یاد دریا را تداعی می کند در حالی که استخرهای خطی نزدیک به ساختمانها، خاطره کانالهای هلندی را به ذهن می آورد.
اشکال طبیعی تر از کاشت و دریاچه توسط مسیرهای مستقیم قطع شده اند و برشهای کوچک چشم اندازهای مینیاتوری را ایجاد می کنند. این مجاورت اشکال، نه تنها تلاش انسان برای توجیه و تسلط بر منظر را نشان می دهد بلکه موجب افزایش دسترسی و هدایت بیننده می شود.

زیبایی شناسی

درک مقیاس سایت از طریق طرحها و عکسهای هوایی، آسان نیست. کلید موفقیت در طراحی این است که به اندازه کافی برای تقسیم، بخشهای کاری بزرگ باشند. طرح ارائه شده بیش از حد شلوغ یا بیش از اندازه خالی نیست. با مقیاس انسانی، فرد با مناظری روبرو می شود که او را تشویق به کنکاش سایت کرده و احساس صمیمیت را به استفاده کنندگان القاء می کند. فرمهای گیاه کاری نرم جهت نمایش چشم اندازها و ایجاد خلوت استفاده شده است.
اشکال منحنی و نرم بام سبز خشونت معماری ساختمان EPO را تسکین می دهد و از میزان اثرات تحکم آمیز معماری را کاهش می دهد. با بررسی پیشنهادات ارائه شده در مورد ساختمان جدید توسط ژان نوول، واضح است که باغ موجود به راحتی قابلیت یکپارچگی با طرح پیشنهادی را دارد.

آزمون ماندگاری طی زمان

گرچه معماری مدگرای ساختمان مرکزی EPO در آزمون زمان شکست خورد، اما به دلیل دوراندیشی منظری طراحان همراه با استفاده از فرمهای طبیعی و گیاهان بومی، بام سبز آن نه تنها ماندگار شد، بلکه به عنوان قطعه ای دوست داشتنی در زمان توسعه سایت در طراحی جدید برای آیندگان گنجانده شده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *