جستجو
Close this search box.

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

سرگرمی با ابزار خلاق در هر گوشه ­دنیا به وجود می آید. مسابقه منظر زمینهای بازی به طراحان اجازه می­ دهد تا تخیل خود را از ساده­ تا پیچیده­ ترین شیوه بگسترند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سازمان بین ­المللی امور خیریه که در زمینه طراحی فعالیت می کند، اسامی برندگان مسابقه ای با محوریت منظر زمینهای بازی را منتشر کرد. در این ده رده، به مناطق کمتر استفاده شده و کم ارزش از ملبورن به بمبئی و از شهر کیپ تاون به مادرید اشاره شده تا نظر متخصصان را درباره­ این زوایای تاریک به عنوان مکانهایی برای بازی و سرگرمی بدانیم.

منظر پلکان، نیویورک، آمریکا

محوطه ­ا­­ی واقع در خیابان باوری (Bower) پایین تر از بخش شرقی شهر نیویورک که سابق بر این آسفالت بوده، به مکانی کوچک برای تفریح و سرگرمی تبدیل شده است. منظر پلکان­ برای افرادی مناسب است که می خواهند هم به استراحت و هم به بازی بپردازند و ایده­ های سنتی نیمکت شهری و پارک جیبی را به چالش می­کشد. هدف از این طراحی ایجاد مکان جدیدی برای عموم مردم است که برای مشتریانِ مغازه ­های همجوار صندلی هایی برای نشستن، برای کارمندان فضایی برای استراحت در زمان ناهار، برای خانواده­ ها مکانی برای با هم بودن در پایان هفته و برای سالمندان فضایی برای انجام فعالیت آنها و بودن در اجتماع فراهم می­­آورد.

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

پارکهای توپی (Plant-a-Ball)، نیویورک، لندن، پاریس و …

این پارک خلاقیتی است که در هر شهری در دنیا اتفاق نمی افتد. توپها به کمک آموزش و اکولوژی، فضای خالی­ را در ذهن تعریف می­کنند. آنها بین طراحی سازه با فرمی ارگانیک تعادل برقرار می­کنند که این امر موجب افزایش و بهبود تصورات و تخیلات در مراحل رشد کودکان را فراهم می آورد. پنج توپ وجود دارد که هر کدام زیستگاه مربوط به خود را دارند؛ پروانه، پرنده، دوزیستان، حیوانات و حشرات. هر کدام از این توپها اشکال بازی مربوط به خود را دارند؛ سرسره، چرخ و فلک، تورنوردی، استخر، تابها.

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

کورالا، مادرید، اسپانیا

کورالا، وسیله ­ای سبک و نفوذپذیر است که به عنوان زمین بازی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و همچون توقفگاهی برای آشنایی و برقراری تعاملات اجتماعی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از نظر بصری و فیزیکی است. کورالا سازه­ای سازگار است که می­توان در بسیاری از فضاها نصب کرد. این سازه از ستونهای فلزی و چوبی سبک و مدولار ساخته شده است، چندین طبقه بودن این سازه، اشکال گوناگونی برای بازی، استراحت، پارکینگ دوچرخه فراهم می کند و حتی در طول شب می تواند به عنوان تئاتر روباز عمل کند.  

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

بام (نوعی بازی)، بمبئی، هند

این نوع بازی با استفاده از خط لوله بزرگ آب که در وسط بمبئی کشیده شده، طرح تبدیل کریدور سبز و طویلی را به کریدوری برای بازی پیشنهاد می­ کند. این پروژه با استفاده از ساختار خط لوله­ موجود، به طرز هوشمندانه ای، امکانی برای فعالیت­ و سرگرمی ایجاد می کند. این طرح منحصربفرد فی نفسه جنبه­ های سرگرم­کننده شهر را نشان می­دهد. چه کسی فکر می­کرد که یک خط لوله را بتوان به پارک اسکیت، آمفی تئاتر، گردشگاه­، فضای نمایشگاه، پیک نیک و میزهای پینگ­ پونگ تبدیل کرد؟

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

خانه بازی پاپ آپ،فیلادلفیا، آمریکا

این پروژه با انتخاب ساده­ شابلون، پانلها، مرتب کردن آنها، اتصال دهانه­ ها و تثبیت آنها، به همان سادگی و مفرح بودن نامش به ­نظر می ­رسد. خانه­ بازی پاپ آپ ساخته شده از چوب صد در صد پساصنعتی و پانلهای بادوام و ضد آب از زباله ­های پلاستیکی، در تلاش است با کمک معماری فیلادلفیا، مکانی برای یادگیری و تعامل فراهم آورد. این خانه­ بازی که در ارتفاعات متفاوتی از سطح زمین قرار داشته و دارای دورنمایی مرتفع است، با فضاهای میانی بازی، کودکان را ترغیب به بازی در این فضا و خلق تاریخشان می­کند.  

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

زیپ لاین، لندن، انگلستان

زیپ لاین شهری با استفاده از دودکشهای زائدی که از انقلاب صنعتی به جا مانده اند، به فضاهای صنعتی نادیده گرفته شده، زندگی ­بخشید و آنها را تبدیل به فضای سبز نشاط آور و سرزنده ای کرده است. کاربران این شانس را دارند تا شهر شلوغ لندن را از بالا تماشا کرده و بر فراز آسمان شهر پرواز کنند. هدف این زیپ ­لاین جذب فعالیتهای بیشتر در این فضای سبز است.

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

سلواسکیپ (Celoscape)، ملبورن، استرالیا

سیلواسکیپ، دنیای بازی مجازی برای کاربران گوشیهای هوشمند خلق می­کند تا هر مکانی را به فضای بازی تبدیل کنند. این پروژه به همان اندازه ­ای که بازیکن، آنرا سرگرم­ کننده می­ سازد، مفرح است. سیلواسکیپ در حالی که با بهره ­برداری از قابلیتهای GPS گوشیهای هوشمند، مناطق جدیدی را برای بازی کشف و شناسایی می­کند، با استفاده از آخرین فناوری واقعیت افزوده به کمک دوربین هوشمند و نرم افزار تشخیص تصویر، گرافیک، صدا و دیگر امکانات حسی را به زمان و دنیای واقعی می ­افزاید.

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

پل همزیستی، اورشلیم، سرزمینهای اشغالی

 هدف از این پروژه بکارگیری حیاط خالی مدرسه به عنوان فضایی جمعی و بازی برای کودکان بومی است. این پل از نظر ساختاری با پنج منطقه­ مختلف یادگیری، فضای جمعی، خانه­ درختی، ورزش و زمین ­بازی ارتباط دارد که همه به منظور نیازهای خاص جامعه طراحی شده ­اند.

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

پارکی در آسمان، بروکسل، بلژیک

این پروژه در خارج از مرکز تاریخی بروکسل، مقصدی عمودی و پر مخاطره برای کودکان فراهم ­­می آورد. در این پروژه از دو شیروانی استفاده شده که در آن، تورنوردی­، کفپوش فنری پلاستیکی و پل طنابی، اجازه­ سفری را می­دهد که قدم زدن در آسمان در میان ابرها­ی رنگی و باران را تداعی می­کند.

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی

اسکیت پارک خیابان میل، کیپ تاون، آفریقای جنوبی

هدف از این پروژه­، تغییر تصور اشتباه ­اسکیت­ سوارها است که با فراهم آوردن فضایی اختصاصی و متناسب برای آنها، اجازه­ تمرینات ورزشی بدون برخورد با دیگران را به آنها می­دهد. مسیرها فضاهای هوشمندانه انتخاب ­شده در کیپ تاون را مرز­بندی می ­کنند، بنابراین آلودگی صوتی حاصل از این ورزش، مشکلی برای دیگران ایجاد نخواهد کرد.  

پروژه های برتر منظرِ در حوزه زمینهای بازی تیم برنده، گریت استریدوم (GerritStrydom)، توضیح می­ دهد که چگونه این پیشنهاد برنده و به ­­صورت یک قرارداد در آمد. این گفتگو در رابطه با فرصتهای فراوان به منظور فعال کردن فضاهای جمعی به نفع گروه های متنوعی از کاربران، مهم و ارزشمند است. این دستاوردها به ما این آگاهی را می­دهد که سرگرمی را می ­توان از طریق هر وسیله یا ابزار خلاقی در هر گوشه ­ای از دنیا به وجود آورد. مسابقاتی مانند منظر زمینهای بازی به طراحان این اجازه را می­دهد تا تخیل خود را به ساده­ ترین تا پیچیده­ ترین شیوه گسترش دهند و این موضوع در طرحهای برندگان نشان داده شده است.
سازمان بین ­المللی امور خیریه، مأموریت مقابله با مشکلات دنیای واقعی را از طریق طراحی فضاهای انسان محور و در نظر گرفتن منافع آنها ادامه خواهد داد. ما به عنوان معماران منظر، همچنان می­توانیم درگیر یافتن پاسخ برای این نوع سوالات باشیم.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *