جستجو
Close this search box.

از بزرگ تا کوچک در مکتب یان گل

در مکتب یان گل کارها مقیاس پذیر هستند. آنها اعتقاد دارند که می توانند در شهرهای بزرگ و کوچک کار کنند؛ زیرا با وجود زمینه متفاوت طراحی، انسان مولفه اصلی است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در مکتب “یان گل” کارها مقیاس پذیر هستند. آنها اعتقاد دارند که می توانند هم در ابرشهرهای دنیا و هم در شهرهای کوچک اسکاندیناوی کار کنند. اگر چه زمینه های طراحی بسیار متفاوت است، اما مولفه اصلی آنها یکی است: انسان.
در سال 2015، گروه معماری گل پروژه ای همراه با مشاوران توسعه PWC برای طرح توسعه برای مرکز شهر “ولدا” در نروژ (با 9000 سکنه و 2000 دانش آموز) انجام داد.

از بزرگ تا کوچک در مکتب یان گلشهر زیبای ولدا، جایی که خانه های چوبی سفید در بین کوهها و فلاتها قرار گرفته اند، دارای فضایی معاصر است. دانشگاه ولدا، زمینه را برای ورود افراد خلاق و فعالیتهای فرهنگی برای شکل گیری و حفظ جامعه قوی محلی فراهم می کند.

از بزرگ تا کوچک در مکتب یان گلاما به نظر می رسد که شهر فاقد عنصری مهم است. کیفیت فضاهای عمومی در فضاهای باز شهری که می توانند به عنوان مکانهایی برای ایجاد تعاملات بین مردم در جامعه عمل کنند. فضاهای بین ساختمانها تحت سلطه آسفالت و خودروهای پارک شده هستند و عناصر دعوت کننده محدودی برای لذت بردن از فضای شهری وجود دارد.
برای حل این مساله، شهرداری و انجمن کسب و کار محلی با هدف ارتقاء فضاهای عمومی ولدا و ساخت و ساز بر اساس هویت قدرتمند محلی و جامعه درگیر با مساله، پروژه ای مشترک با نام “فضاهای بین ساختمانهای ولدا” طرح ریزی کردند. طرح توسعه، چهارچوبی برای پروژه است که فرآیند گام به گام ارتقاء فضاهای عمومی مرتبط با ساکنان، جامعه تجاری محلی و منطقه را نشان می دهد.

از بزرگ تا کوچک در مکتب یان گلبه گفته استفان هالک، رهبر انجمن کسب و کار ولدا، برای توسعه مرکز شهر باید به مردمانی که در آن منطقه مالک هستند، کار یا زندگی می کنند و یا وقتشان را در آنجا می گذرانند، توجه نمود. تمامی این گروه ها، نیازها و علایق متفاوتی دارند. “همکاری” کلید پاسخگویی به نیاز همه و ساخت مرکز شهری پویا است.
همکاری سه جانبه بین شهرداری، سازمان منطقه ای و انجمن کسب و کار ولدا، طراحان را قادر ساخت تا با شیوه ای کاملاً متفاوت نسبت به سیستم کار انفرادی، جامعه محلی را بسیج کرده و در پروژه مشارکت دهند. آنها با اینگونه مشارکت توانستند تعداد نفرات بیشتری را گردهم آورده و به موفقیت بالاتری دست یابند.
همکاری بین Gehl و PWC با شناخت کامل چالشها و قابلیتهای موجود در شهر ولدا در فضایی بسیار کارا و مثبت شکل گرفت. همکاری یکپارچه جامعه محلی با طرح توسعه، نشانه ای از شایستگیهای گل و تواناییهای او در مشارکت با کارفرما است.
از بزرگ تا کوچک در مکتب یان گلامروزه، طرح توسعه به عنوان ابزاری مرکزی برای توسعه مرکز شهر ولدا عمل می کند. طرح برای همه قابل دسترس و الهام بخش است و در میان ساکنان شهر ولدا تعامل ایجاد می کند. شناخت شهر از طریق این پروژه آسان است. این طرح عناصر مهم برای هویت منحصربفرد ولدا را برجسته می سازد. این طرح نگاهی کل نگر به مرکز شهر ولدا دارد و اصول و دستورالعملهای مهم و مناسب برای هر یک از فضاها را در بر می گیرد. به علاوه این طرح شامل ترکیبی از ایده ها است. از جمله مداخلاتی که اجرای آنها آسان است و همچنین طرحهای بزرگتر و رویایی تر توسعه که در دراز مدت اجرا می شوند. این به آن معناست که طراحان می توانند همزمان در هر دو سطح فعالیت کرده و تغییرات سریع و مشهودی را در هر دو زمینه به وجود آورند.
در مکتب “گل” ساختن شهر خوب بستگی به همکاری با کارفرما و همکاران خوب دارد، به دلیل آنکه چیزی که آنها خلق می کنند نقشه راهبردی است. در ولدا کارفرما تمام جامعه است و آنها مطمئن هستند که با پیشبرد این پروژه، به شهری فعال با جذابیت های بیشتر خواهند رسید.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *