جستجو
Close this search box.

ایجاد فضای شهری آرامش بخش مقابل یک مدرسه

يك روبان چوبي، تصويری از فضای شهری آرامش بخش را نمایش و مشكل نبودِ فضاي جمعی را حل کرده و مانند تندیسی که برای نمایش مفهوم مدرسه تصور شده بود، عمل می کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

یک حياط كوچك خالي مقابلِ يك مدرسه، مكاني كه هیچ اتفاق جالبي رخ نمي دهد را تصور کنید. حال فرض کنید در این مکان، يك ساختار منحني زيبا وجود داشته باشد و مکانی براي تفریح، نشستن، قدم زدن و گفتگوی مردم خلق كند. اولين خواست کارفرما، قرار دادن تنديسی در وسط ميدان بود تا يادآورِ مدرسه باشد. اما اين ايده، كاربردي و مفید نبود. بنابراين طراحان تصميم گرفتند تا یک فضای مربع شکلِ خالی را با قرار دادن در يك ساختار باز معاصر تغییر شکل دهند. يك روبان چوبي كه تصويری از يك فضای جمعی شهري را نشان مي داد. اين پروژه مشكل نبودِ فضاي جمعی را حل کرد و در عین حال همچون تندیسی بود که در ابتدای کار، برای این مکان تصور شده بود.
در حالت كلي، بعد از اين كه بچه ها تمام روز در مدرسه هستند، اولين فكرشان اين است كه براي بازي و استراحت بيرون بروند. گفتگو، تبادل اطلاعات، شادی، خنده و استراحت، اساسي ترین کارهایی است که برای پيشرفت بچه ها بدان ها نیاز است و یک معمار منظر مي تواند در خلق فضاهایي با چنین اهدافی سهم بسزایی داشته باشد. این پروژه در سال 2011 به اتمام رسيده و سازه ای در محوطه پروژه با متراژ 1200 مترمربع به سمت بالا و پايين پیچ و تاب خورده و همچون ساختار طويلی در سه بعد با لبه هاي نرم طراحي شده و در مکانهای مختلف به صورت کف پوش، نیمکت و سایه بان همچون ساختاری میان آسمان و زمين واقع شده است.ایجاد فضای شهری آرامش بخش مقابل یک مدرسه

طرح انعطاف پذیر

در این طرح چهار ناحيه متفاوت وجود دارد كه به دانش آموزان اجازه مي دهد روبروي يكديگر بنشينند و در زمانهای بین كلاسها تعاملات اجتماعي برقرار کنند. در عين حال، فضاي شهري میدان انعطاف پذیر است، به گونه اي كه محوطه نشستن دانش‌آموزان می تواند همچون نمايشگاهی در فضای بیرون به كار رود.
اين طرح منحصربفرد، عملکردی و دوستدار محيط زیست از ساختار مارپيچی فولادي تشکیل شده است که بخش انتهایی آن از جنس چوبي سازگار با محيط زیست است. ديوارهاي چوبي، يك سيستم حائل بين لبه ها دارند كه نور خورشيد را فيلتر کرده و ناحيه سايه دار زیبایی را ايجاد کرده اند. در جاهايي كه هيچ ديواري وجود ندارند، سيستم لوله ای از فولاد ضدرنگ، محوطه را پوشش داده و تصويری از يك فضای شهری به مانند یک “ترن هوایی” را خلق کرده است.
در قسمتهاي موازی با سطح زمين، نوارهايی از چمن كاشته شده است. در داخل و خارج از سازه، درختان كوچك در معرض مستقیم نور خورشيد قرار گرفته اند. نوارهاي چمن در مركز این سازه طراحي شده اند تا فضاهای کناری به منظور راه رفتن و نشستن مورد استفاده قرار گیرند و تاثيري مينيماليستی بر جاي گذارند. اين پروژه جديد، به روز و معاصر بوده و در عين حال مقیاس آن براي اين محوطه کاملاً مناسب است. بر محوطه تسلط ندارد اما در مركز، فضاي خالي زيادي را براي دانش آموزان، انجام فعالیتها، صرف ناهار و كاربردهاي ديگر ايجاد کرده است. این پروژه نمونه ای عالی از چگونگي طراحي منظری براي فضاهاي باز مدرسه است كه معماري در آن بخشي از پروژه بوده و با استفاده از مصالحی مناسب كه به خوبی انتخاب شده اند، اثری زیبا خلق کرده است. طراحان این پروژه، فرهنگ معماري در شهرهاي چين را باز تفسیر کرده و سبك جديدي را براي معماري منظر چيني با انجامِ اين پروژه شهري بين المللي و معاصر پیشنهاد و ارائه داده اند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *