جستجو
Close this search box.

معرفی کتاب بامهای زنده

کتاب بامهای زنده کتابی است که گرایش رو به رشد نسبت به بامهای سبز و مثالهای متعدد را به کمک بیان تصویری قوی و متون حاوی اطلاعات مفید، بررسی کرده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

آیا می توانید زندگی بدون باغ را تصور کنید؟ حتی فکرکردن به این شرایط برای بسیاری از مردم غیر قابل تحمل است. باغها برای ما سبزینگی ایجاد کرده و خلوتگاه هایی فراهم می آورند که می توان در همنشینی با دیگران یا در تنهایی ناب خود از آن لذت برد. به همین دلیل، ایده خانه ای بزرگ در حومه سبز شهر با زمینهای وسیع چمن، غالباً به عنوان سبک زندگی ایده آل شناخته می شود. با این حال، با رشد جمعیت، مردم نیازی فزاینده به زندگی در شهرهای پرتراکم دارند که معمولاً به معنی فضایی محدود برای زندگی، بدون هیچ گونه باغ و سبزینگی است. در واکنش به این مساله، گرایشی گسترده در فضاهای مسکونی شهرها برای ایجاد فضاهایی سبز بر روی بامها وجود داشته است. این فضاها نه تنها باغهایی شخصی خلق کرده بلکه مزایای زیادی در زمینه پایداری شهر دارند. این باغها، زیستگاهی برای پرندگان و حشرات فراهم و هوای آلوده شهر را تمیز کرده، موجب کنترل آبهای سطحی شده و همچنین می توانند در عین کاهش تابش امواج گرما به فضای بیرون ساختمان، کارکردهای اقلیمی محدوده ساختمان را بهبود بخشند. معماران با توجه به این نکته، سعی کردند با استفاده از بامهای سبز، به عنوان امتدادی از ساختمان که به جای یک صفحه، سبزینگی را در بام جایگزین کرده بود، مرزهای بین درون و بیرون ساختمانها را کمرنگ کنند.معرفی کتاب بامهای زنده

بامهای زنده

کتاب “بامهای زنده” نوشته اشلی پن، کتابی بزرگ، با جلد سخت و زیباست که به عنوان گرایش رو به رشد نسبت به بامهای سبز شناخته شده و مثالهای متعددی را به کمک بیان تصویری قوی و متون حاوی اطلاعات مفید، بررسی کرده است. این کتاب شامل سی و پنج باغ بام از سراسر جهان است که هر مثال را به عنوان نمونه ای منحصربفرد در پاسخ به سایت، بستر طرح و معماری خود بررسی کرده است. این پروژه ها، دامنه ای متنوع از باغ بامهای متراکم اما وسیع تا پنت هاوس های لوکس با کاشت متمرکز گیاهان را در بر می گیرد. هر پروژه برجسته، به عنوان منبعی الهام بخش برای طیف وسیعی از رویکردها، از ایجاد راه حلهای معاصر براى خلق منظر سخت تا باغبانی شهری و واحه هاى سبز، عمل مى كند.

درباره نویسنده

اشلی پن عضوی خبره در انستیتو منظر انگلستان بوده و سالها به عنوان یک معمار منظر کار کرده است. او با شبکه معماران منظر بیگانه نیست و مدیریت محتوای این سایت را به عهده داشته و در عین حال به عنوان طراحی مستقل در حوزه منظر فعالیت می کند. او همچنین مقالات متعددی برای این شبکه نوشته است. از جمله این مقالات در باب بامهای سبز می توان به “راهنمای ضروری برای بامهای سبز گسترده” اشاره کرد.
اشلی در مقدمه کتاب، عبارت باغ بام را با اشاره به تعریف “بامهایی سبز یا تراسهای بام که گیاهان در محفظه هایی در آن کشت می شوند” توضیح می دهد. این مقدمه توضیح می دهد که تفاوت بین فشرده (کاشت عمیق تر) و گسترده (نازک، کاشت سبک وزن) در چیست و هر پروژه را در قالب این تفاوتها توصیف می کند.

نکات کتاب بامهای زنده

  • درک درستی از آنچه که بامهای سبز هستند.
  • عکسهای بزرگ از بامهای سبز مسکونی برجسته
  • شرح تفصیلی از پروژه همراه با برجسته کردن شاخصه های زیباشناسانه و منحصربفرد آنها
  • نوشتن شرح تصاویر با جزئیات پروژه از جمله مکان، نام طراح، اندازه، مصالح و گیاهان مورد استفاده
  • ترسیم جزییات طرح پلان نماها

معرفی کتاب بامهای زنده

دلایل اهمیت این کتاب چیست؟

بامهای زنده، نوعی کتاب است که می توان جزییات پروژه ها را در دل آن جستجو کرد. تصاویر دیدنی و جذاب کتاب، خواننده را به درکی کامل از پروژه رسانده و حسی الهام بخش و علاقه ای مداوم در وجود او جاری می کند. همه صفحات کتاب قالب و ساختار خوبی دارند که به خواننده کمک می کند مطالب را به راحتی پیدا کند. روایت اشلی از پروژه ها دقیقاً میزان کافی اطلاعات فنی و زیبایی شناختی را فراهم می کند و در عین حال، به طور جدی به مطرح کردن نیات خاص طراحی می پردازد. اطلاعاتی مانند مناطق آب و هوایی و پالت گیاهی نیاز به متنی فراتر از توضیحات ساده دارند اما پلانهای علامت گذاری شده، عاملی مهم در ادراک معماران و طراحان خواهد بود.
اما آنچه این کتاب را برجسته می سازد، تنوع و کیفیت پروژه های منتخب است. این پروژه ها شامل باغهایی در شهرهای مهم و بزرگ، مانند نیویورک، سیدنی، لندن، سنگاپور و مادرید است که امکان نمایش پاسخهای فرهنگهای مختلف به باغهای شهری را فراهم می آورد. مثالها همچنین طیفی از باغهای مطبق شهری تا پاویون هایی با کاشت درخت و باغچه های داخلی به مساحت 14 مترمربع را در بر می گیرد. ترکیب این مثالها نه تنها کتاب را از نظر بصری جذاب کرده بلکه آن را از نظر محتوایی نیز غنی کرده است. بسیاری از این نمونه ها، تا پیش از انتشار کتاب، ناشناخته و نهان بودند و با وجود اینکه یک کتاب کافی نیست، اما کتاب بامهای زنده، زیبایی 35 باغ پنهان را آشکار کرده است.
این کتاب تنها هیجان انگیز و الهام بخش نیست بلکه اطلاعاتی ارزشمند و غنی برای طراحان و مالکان فراهم می کند. محتوای کتاب با جریانها و گرایشهای معاصر مرتبط است و در کنار آن به میزان کافی متنوع است تا بتواند برای نسلهای بعدی، درسهای طراحی نیز داشته باشد. می توان چنین احساس کرد که در جهان شهری امروزی، بامهای زنده نگاهی به فرصتهای خلق فضای باغ در شهر فراهم کرده است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *