جستجو
Close this search box.

10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

این مطلب لیستی از فیلم ها است که نگاهی اجمالی از آینده ‌به دست می دهد. موضوعات آنها زیست محیطی، حفاظت، تغییرات آب و هوایی و مناظر خوراکی و مصرفی است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

فیلمها می توانند انسان را به فضایی ذهنی و تخیلی برده و احساسات و اداراکات خاصی را برای او به ارمغان بیاورند. از این فیلمها همواره می توانند به عنوان منابع الهام برای رشته های مانند معماری، منظر و شهرسازی باشند.
شرایط و حالاتی زیادی در فیلمها اعم از منظم، زیبا و متنوع و … وجود دارند که می توانند برای یک معمارمنظر دارای اهمیت باشند. در این مطلب لیستی از فیلمها برای دیدن ارائه شده است که برخی الهام بخش و برخی از آنها نیز یک نگاه اجمالی فراموش نشدنی به ما و آینده ‌مان می دهند. موضوعات مورد بررسی در این فیلمها غالباً اثرات زیست محیطی، حفاظت، تغییرات آب و هوایی و حتی مناظر خوراکی و مصرفی است.

شمال از شمال غربی – North by Northwest – 1959

این فیلم به خاطر طراحی سطوح و سکوهایی که به طور عمیق تحت تاثیر فرانک لویدرایت بوده ‌است، اغلب در لیست فیلمهای معماری قرار می‌گیرد. با این حال فیلم حرفهایی درباره‌ منظر نیز دارد. به عنوان مثال در یکی از سکانس ‌های این فیلم یعنی فرار بازیگر معروف آمریکاییCary Grant  از پلازای هتل و نیز سکانس‌ های دیگری چون House of Vandamm که بر روی تپه ساخته شده، همه این باور رایت را اعلان می‌کند که: ” اگر در بالای تپه بسازی، شما تپه را از دست داده ای”
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

Silent Running – 1972

با آنکه این فیلم جزو فیلمهای هیجان انگیز لیست به شمار نمی‌رود، ولی پیامهای بزرگی درباره‌ صلح، عشق و فتوسنتز دارد. داستان فیلم درباره‌ یک گیاهشناس و فضانوردی به اسم لاول است که ماموریت زنده نگه ‌داشتن آخرین قسمت از یک گونه گیاهی زنده شناخته شده در گلخانه سفینه فضایی خود را بر عهده می‌گیرد. از دکلمه های معروف او در این فیلم، “من این را انتخاب کردم و درستش می‌کنم”، “این یک مزه، چند رنگ و چند بو دارد” است.
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

باغ مخفی – The Secret Garden – 1993

فضای خصوصی و حضور در یک محدوده مخفی از خاطرات دوران بچگی همه هست. در این فیلم، مری جوان پس از اینکه باغ را کشف می کند، شروع به بازگرداندن آن به زندگی کرد. این فیلم روایت اتفاقات نادری هستند که گویی شما قدر آنها را در دنیای واقعی می‌دانید؛ درست مثل زمانی که در کودکی چیزی را با تعجب قبول می‌کردید، در این فیلم نیز پس از کشف عناصر طبیعی به ادراک خاصی از آنها می ‌رسیم.
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

محله چینی ها – Chinatown – 1974

این فیلم روایتگر چالشهایی همچون فساد مقامات و قتل، که در زندگی و حرفه روزمره ما کمتر با آن مواجه می‌شویم، است. با این حال این فیلم نشانگر رابطه مشکل ساز بین پولهای هنگفت، شهر و نگرانیهای زیست محیطی نیز است. این فیلم تحت تاثیر اتفاقات و کشمکش های California Water Wars ( جنگ آب کالیفرنیا، یک سری از درگیریها بین شهر لس آنجلس و کشاورزان و دامداران بر سر مالکیت دره اونز در شرق کالیفرنیا بوده است.) در سال 1937 بوده است.
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

سری فیلمهای ارباب حلقه ‌ها – The Lord of the Rings Trilogy- 2001

این فیلم به دلیل مناظر خاص خود در این لیست قرار دارد. منظر نیوزلند به صورت فوق العاده‌ای به عنوان مکان Middle Earth  در فیلم ارباب حلقه‌ ها ایفای نقش کرده اند. وب سایت هیئت مدیره توریستی این مجموعه عنوان می‌ کند که اگر چه فیلمبرداری ارباب حلقه‌ ها 2 سال به طول انجامید اما شکل گیری منظر طبیعی آنجا میلیونها سال زمان برده است.
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

تایم لپس کوهستان – The Mountain – 2011

فیلم کوهستان که به صورت تایم لپس توسط Terje Sorgerd ساخته شده، شایسته این است که به عنوان یک ثبت شگفت انگیز از طبیعت ذکر شود. یکی از سکانسهای زیبای آن نمایش کهکشان راه شیری در طوفان شن در 32 فریم است که احساساتی چون روح بخشیدن، مسرور بودن و حتی بی‌اعتقادی، همه و همه را در یک آن به شما می ‌بخشد.

عصر گیاهان هیولایی- Day of the Triffids – 1962

مبارزه متقابل گیاهان بر ضد بشر موضوع این فیلم است. در این فیلم طبیعت به طور چشمگیری حکمرانی می‌ کند. این فیلم بر اساس رمان شگفت انگیز John Wyndham، نگاهی دارد به اینکه وقتی طبیعت (رضایت بخش یا بیگانه) به صورت ذهنی پیش برود، چه اتفاقی می ‌افتد.
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

برزیل – Brazil – 1985

این فیلم در واقع روایتی است از وزارت مستبدی که کارمندان را سرکوب می‌کرد و در کنار آن رویاهای شخصیت داستانی فیلم به نام Sam یعنی پرواز بر فضای باز حومه شهر که نشانگر تقابل ‌هایی مانند مدینه فاضله در مقابل ناکجا آباد، همبستگی در مقابل جامعه، بیگناهی در مقابل دیالکتیک سرمایه ‌داری است که همه و همه جلوه ‌هایی از دنیای پست مدرن را ارایه می‌دهند را به تصویر می کشد.
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

ویلی ونکا و کارخانه شکلات سازی – Willy Wonka and the Chocolate Factory – 1971

توهم بصری، خطای چشمی، بازیگوشی و لذت معماری منظر یادآور می ‌شود که اگر چه این رشته در میان کشمکش ‌ها به عنوان یک حرفه در نظر گرفته می ‌شود، اما معماران منظر نیز نباید این نکته را فراموش کنند که از کار خود لذت ببرند. کاشت گیاهان، صحنه تخیل ناب و …، همه‌ اینها حتی بدون جلوه‌ های ویژه یک شادی و شعف مطلق است که هنگام تماشای فیلم باید از آن لذت برد. رودخانه ‌های شکلاتی، قارچهای پر شده از کرم، فنجان ‌چای به شکل گل چیزهایی است که می توان آنها را منظر خوراکی نامید.
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کند

بیسکوئیت سبز – Soylent Green – 1973

تماشای این فیلم نه فقط به علاقه ‌مندان منظر، بلکه به همه توصیه می شود. این فیلم موضوعاتی چون شهرنشینی، مواد غذایی در جامعه، تغییرات آب و هوایی و فراتر از آن را شامل می‌شود. نمایش یک سکانس از فیلم یعنی غذای واقعی و ازدحام توده مردم و هجوم، خزیدن آنها بر روی یکدیگر مثل مورچه‌ها، مبارزه بر سر بقاء در موجی از گرمای هوا، باعث ناراحتی و آمدن اشک بر روی چشمها خواهد شد. همه‌ این تصاویر قوی مربوط به آینده هستند.
صحنه اوج و تکان دهنده فیلم بسیار شورانگیز است، اما ماندگارترین پیام آن، آنجایی است بازیگر آن تصاویری از زمین، قبل از اینکه به دنیا آمده باشد را مشاهده می‌کند. اینجا همان جایی است که فیلم از سبزینگی و حیوانات سخن می گوید. جملات او هنگام گریه کردن نیز قابل تامل هستند؛ “چطور می‌تونم بفهمم؟ چطور می‌تونم تصور کنم؟”
10 فیلم که هر معمار منظری باید تماشا کنددر این مطلب ویژگیها و خصوصیات مرتبط با منظر در 10 فیلم بررسی شد؛ مناظر سخت (قوی-محکم)، غذا، گیاه‌شناسی، توپوگرافی، طبیعت، باغبانی و نیز زیرساختها در میان سایر عناصر فیلم به چشم آمدند. معماری منظر به عنوان یک حرفه رو به رشد ادامه می ‌یابد و بیشتر شناخته خواهد شد. این مطلب بر الهام بخشی و نوع آوری فیلمها تاکید دارد و به معرفی فیلمهایی که محرک معماری منظر هستند، می‌پردازد.

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *