جستجو
Close this search box.

مروری بر کتاب “دیوارها، عناصری از باغ و معماری منظر”

کتاب "دیوارها، عناصری از باغ و معماری منظر" نوشته گانتر مادر و الک زیمرمان، می تواند مجموعه ای سیستماتیک از ضوابط و منبعی از مدلها برای و معماران منظر باشد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

هرکسی آهنگ معروف پینک فلوید به نام “آجری دیگر در دیوار” را می شناسد و احتمالاً همه  به نکته درستی در شعر پی می برند. چه کسی می خواهد فقط مثل یک آجر در دیوار باشد؟ آیا همه ما در تلاش برای جستجوی چیزهای گوناگون، کشف نشده ها، ناشنیده ها و ناگفته ها نیستیم؟ هر کس به دنبال منحصر بفرد بودن و متفاوت بودن در زندگی روزمره است. هنرمندان و معماران در تلاش هستند تا نام خود را ماندگار کرده، آثار شاخصی از خود به جا گذاشته و خود را از دیگر “آجرها” متمایز کنند.
اگر طراحی هستید که در پی تمایز است، می توانید به موضوعی جذاب که هنوز به صورت عمیق مورد بحث قرار نگرفته اما سرشار از پتانسیل طراحی است، بپردازید. کتاب “دیوارها، عناصری از باغ و معماری منظر” نوشته گانتر مادر (Günter Mader) و الک زیمرمان (Elke Zimmerman) و طبق نظر آنها “می تواند نمودی از مجموعه ای سیستماتیک از ضوابط و منبعی الهام بخش از مدلها برای طراحان، سازندگان، باغداران و معماران منظر باشد” و در مسیر پیشرفت یک حرفه موفق، مفید واقع شود.

دنیای جذاب دیوارها

سنگها همیشه به ما داستانهای بلند می گویند. آنها ساختارهایی طبیعی هستند که رشد و فروپاشی برهه ای از زمان را منعکس می کنند. انسان چیز منحصر بفردی در سنگ حس می کند که به او در بیان افکار خود کمک می کند. به این ترتیب، انسان اتصال خود را به حقیقت و آنچه پیش از این آزموده شده و همچنین یگانگی با طبیعت در می یابد. “طبق نقل قول معمار مشهور جهانی، ورنر بلیزر (Werner Blaser)، “این کتاب از همان جمله اول، شما را غرق در شیفتگی دیوارهای واقعی می کند.”
در پیشگفتار دو نویسنده با تجربه، گستردگی موضوع را معرفی می کنند. پیشگفتار به بحث در مورد نقش عمده دیوارها در باغها و طراحی منظر می پردازد. این بخش با بیان این واقعیت شروع می شود که دیوارها به قدمت زمان هستند و از آغاز تمدن مورد استفاده قرار گرفته اند و متن در ادامه به عملکرد دیوار برای تعریف مرزها، شکل دادن به فضاها و مکانهای محافظت شده می پردازد. از آنجا که دیوارها یکی از گرانترین و ماناترین عناصر ساخت و ساز محوطه سازی و منظر هستند، باید در هنگام برنامه ریزی، ساخت و حفاظت، به آنها توجه زیادی نمود.
مروری بر کتاب "دیوارها، عناصری از باغ و معماری منظر"چنانچه نویسنده توضیح می دهد: “هدف ما کمک به بالابردن آگاهی جدیدی از پتانسیل طراحی دیوار باغ و معماری منظر، برای الهام بخشی و ارائه مدلها و معیارهای کیفیت است.”

تاریخ فرهنگی و ساخت دیوارها

بخش اول این کتاب به تاریخ فرهنگی ساخت و ساز دیوار می پردازد. کتاب، علاوه بر ارائه نمونه های تصویری از میراث فرهنگی مانند مرزهای حفاظت شده ملی- از جمله دیوار بزرگ چین، دیوارهای امپراطوری روم و دیوار برلین – چگونگی انتقال سینه به سینه تاریخ فرهنگ و ساخت  را مطالعه می کند.

سفری به 5000 سال قبل از میلاد

کتاب، خواننده را به 5000 سال قبل از میلاد می برد تا به بررسی چگونگی تعریف فضاهای منظم و کمک به حیات جامعه در صلح توسط دیوارهای شهر بپردازد. تاریخ دیوارها به زمانی بر می گردد که توسعه ساحل، باغ و دیوارهای پلکانی به مناطق دارای گیاهی نادر و کاسه مانند به نام آرنادوس (arenados) می رسد که از آنها برای کشت زمین استفاده می شده است.

اصول طراحی دیوار

بخش بعدی کتاب به مهمترین قسمت طراحی دیوار، یعنی اصول ساختاری اختصاص داده شده است. تفاوت بین دیوارهای ساده و حائل چیست؟ چه جزئیات فنی باید برای فونداسیون، پایه ها، مصالح بنایی و نازک کاری دیوارها در نظر گرفته شود؟ متن ساده و قابل فهم کتاب، اسکیس های حرفه ای و تصاویر، پاسخ تمام این سوالات را آشکار می کند. علاوه بر این، یک بند مخصوص به مبانی برنامه ریزی اختصاص یافته که طراح می تواند بهترین راه برای طراحی دیوار، از جمله در نظر گرفتن ابعاد مناسب، مصالح و البته مسائل حقوقی را فرا گیرد.

تنوع دیوارها

به تدریج با رسیدن به وسوسه انگیزترین قسمت کتاب برای طراحان- بخشی که به سبکهای متنوع و گوناگون دیوارها می پردازد – خوانندگان با پتانسیل طراحی بی نهایت اما ثابت دیوار مواجه می شوند. نویسندگان با شروع از بخش محبوب باغ و طراحان منظر – دیوارهای سنگی بنایی- نقاط قوت و ضعف سنگ را به روشنی توضیح داده و در کنار آن، پروژه هایی حیرت انگیز و جهانی از عظیم ترین ساختارهای سنگ را به نمایش می گذارند. اگر مشتاق هستید در این بخش می توانید چگونگی طراحی دیوارها در دوره ادوارد (1910-1901) را در آن زمان ببینید.
سه بخش بعدی به بررسی دیوارهای بتنی می پردازد که همچون دیوارهای آجری و پلاستری، از موثرترین و مقرون به صرفه ترین راه حلهای ساخت دیوار هستند. نویسندگان در کنار ارائه اسکیسهای ساخت و ساز مرتبط با موضوع و الگوهای مختلف آجرچینی، که از نمونه های موردی موفق گرفته شده، مخاطب را به بخشی با نگاه معاصر به طراحی دیوار- دیوار با پوشش فولاد، شیشه، چوب، تکه های کاشی یا گیاهان، می برند.
در نهایت، سه بخش آخر به مواد طبیعی تر اختصاص داده شده که مخاطب را با بیان و معانی بی همتای خود مجذوب کنند. این مصالح، گابیون های بی نظیر هستند که در ادامه ساخت دیوار های قدیمی ساخته شده از خاک کوبیده و یا دیوارهای حافظ محیط زیست که از مصالح بازیافتی و یا مشابه آن ساخته شده اند، آمده و جستجوهای خوانندگان در دنیای خارق العاده دیوارها را کامل می کنند. کتاب برای پشتیبانی دوباره از اعتبار خود، با یک فهرست دقیق و پر جزییات از استانداردهای دیوار و نکاتی برای مطالعه بیشتر به پایان می رسد.

مروری بر کتاب "دیوارها، عناصری از باغ و معماری منظر"

چرا باید این کتاب را خواند؟

همانطور که نویسندگان می گویند: “این کتاب گزینه های طراحی متعددی برای دیوار و فضاهای باز ارایه می کند. کتاب بر اساس نوع ساخت و ساز، مصالح و روشهای اجرا سازمان یافته است. مخاطب، نمونه هایی از دیوارهای خشکه چینی سنتی برخی مناطق و فرهنگها تا آثار معاصر لند آرت را در کتاب پیدا خواهد کرد.”
این کتاب با محتوای جذاب خود برای طراحان کنجکاو، دانشجویان و افرادی مناسب است که به دنبال کمال و رابطه حیاتی که بین آثار فاخر گذشته و حاضر و درون و ورای جهان دیوارها وجود دارد، هستند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *