جستجو
Close this search box.

تبدیل معدن قدیمی به منظر تفریحی الهام بخش

این پروژه منظر تفریحی یکی از پروژه های شهر برنژان است که برای احیاء زمینهای معادن متروکه اطراف و تشویق مردم برای انجام فعالیتهای تفریحی برنامه ریزی شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

بسیاری از عملکردهای گذشته جوامع ما، زخمهایی بر چهره منظر آن ایجاد کرده اند؛ مانند سایتهای برجامانده از صنایعی که به علت مسائل آلایندگی و شرایط خطرناک دیگر قابل استفاده نیستند. این مکانها اخیراً زمینه ای برای تجدید بنا و پروژه هایی برای احیاء و بازنگری که طی آن محلهای بلااستفاده به نقاط شاخص شهری – و به طور معمول با حفظ چهارچوب تاریخی – تبدیل می شوند، را فراهم کرده اند. یکی از این سایتها، پروژه منظر تفریحی “be-MINE” در شهر برنژان در بلژیک است.
منظر تفریحی، مسیر شکل گیری خود را با یک مسابقه آغاز کرد که توسط سازمانی تفریحی و گردشگری در بلژیک برگزار می شد. شهر با چالشِ بازآفرینی تصویر به جا مانده از توده های سنگی معدن قدیمی مواجه بود. همچنین در طراحان توسعه منظر با چالش افزودن عناصر بازی و تفریح به سایت در حالی که نشان دهنده تاریخچه سایت به بازدیدکنندگان نیز باشد، روبرو بودند.

منظر تفریحی

جزییات این پروژه نشان می دهد که چرا به عنوان متناسب ترین پروژه تلقی شده است. این طرح در حالی که به استفاده های پیشین از زمین و تاریخچه سایت به صورت کنایه ای اشاره می نماید، مردم را به بازی و تجربه بالا و پایین رفتن از تپه ها تشویق می کند.

حرکت در امتداد منظر تفریحی

این منظر تفریحی سه بخش اصلی طراحی دارد که زمانی که در امتداد این چشم انداز حرکت می کنید و از تپه سنگی بالا می روید برایتان آشکار می شود. بخش اول جنگل دکل های چوبی؛ که از دکل های محکمی ساخته شده که برای نگه داشتن تونلهای پرپیچ و خم معدن استفاده می شده است.  این دکل ها تا بالای تپه ادامه دارند و نگاه را تا بالا و بر فراز کوه، خیره نگه می دارند.
این مجموعه هوشمندانه به بالا و پایین رفتن در تونلهای حفاری معادن اشاره می کند؛ کارگران معادن همواره به بالا آمدن و برگشتن به سمت نور فکر می کنند. پرتوهای نور ایجاد شده در میان دکل ها، تختهای معلق و شبکه های توری، حس ماجراجویی و زمینه بازی را فراهم می آورد.

تبدیل معدن قدیمی به منظر تفریحی الهام بخشمورد بعدی که در صعود به آن می رسیم سطح بازی منشوری شکل است. سطح بازی منشوری شکل که در میان دکل ها بالا و پایین می رود، بر روی تپه ای گسترده شده است. طنابها و دستگیره های صعود، این سطح را نقطه گذاری کرده اند و بنابراین بازدیدکنندگان اگر مایل نباشند که مسیر تخت را برای بالا رفتن از تپه انتخاب کنند، می توانند مسیر کنترل شده را برای صعودشان برگزینند.
چالش پیش رو این است که با بالا رفتن از تپه مسیر باریکتر و در پایه پراکنده تر می شود. بر اساس تجارب مختلف، چندین مسیر و تونل وجود دارد تا مردم – به خصوص کودکان – را از نظر ذهنی و فیزیکی به چالش بکشد؛ مسیر تپه هر چه بالاتر می رود بازی مشکل تر می شود.
تبدیل معدن قدیمی به منظر تفریحی الهام بخشزمانی که ماجراجویان به بالای کوه می رسند، پاداش آنها چشم اندازی از میدان ذغال سنگ است، 60 متر بالاتر و جای گرفته در کوهستان. این میدان قبل از دستیابی به قله، قابل رویت نیست. طبیعت فرو نشسته آن، بادهای شدید را در آن ارتفاع به تاخیر می اندازد. کاراکتر دیگر این میدان فرونشسته، محو شدن چشم انداز اطراف با ایجاد یک واحه واقعی است؛ چیزی فراتر از یک استراحتگاه در بالاترین نقطه کوه.

تفریح و گردشگری

مسیری از پارکی در نزدیکی پروژه، مردم را به پای کوه می آورد و موجب اتصال کوه ماجراجویانه به مسیرهای تفریحی دیگر در این منطقه می شود. به عنوان یکی از بخشهای طرح جامع شهر برنژان، اتصال به کوه و قابل دسترس نمودن آن برای اسکی بازان، افراد با صندلی چرخ دار، کالسکه ها، دوچرخه ها و افراد با سایر وسایل حرکتی، موضوع مهمی بود. گشودن مسیر کوه برای انواع کاربران، شانس بیشتری را برای دیده شدن و ادغام آسانتر طراحی با جامعه، نسبت به مناطق اطرافش فراهم می کند.
تبدیل معدن قدیمی به منظر تفریحی الهام بخشنقش تاریخچه سایت در طراحی بسیار مهم بود. چوبهای استفاده شده به عنوان “جنگل دکلی” دقیقاً از تونلهای معادنی که مصالح کفسازی تولید می کردند، بیرون آورده شده است.  تمامی این تصمیمها با هدف اینکه تاریخچه تپه را بر سر بحثها بیاورند، صورت گرفت. در سراسر این تپه مناطق استراحتی وجود دارد که با پانلهای اطلاعاتی ادغام شده است و بازدیدکنندگان را به گذشته تاریخی سایت متصل می کند.
تبدیل معدن قدیمی به منظر تفریحی الهام بخش

مصالح قدیمی، اهداف جدید

منظر تفریحی یکی از پروژه های ساخته شده در شهر برنژان است که برای پایان دادن به تمامی زمینهای معادن متروکه اطراف برنژان و تشویق بیشتر برای انجام فعالیتهای تفریحی که می تواند گردشگر را به این شهر جذب نماید، برنامه ریزی شده است. تحسین برانگیزترین موضوع در مورد کار گروه طراحان این است که آنان برای بازگرداندن نیروی تازه به شهر تلاش می کنند بی آنکه به گذشته و زحمات کارگران معدن و سختکوشی های همشهریان خود که شهرشان را به آنچه که امروز هست، رسانده اند، پشت کنند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *