جستجو
Close this search box.

نقش معماران منظر در طراحی گورستان

توجه طراحان در معماری منظر گورستان به ترکیب عناصر طبیعی با انتزاعی است. این طراحی دارای سطحِ انتزاعیِ قوی‌ است که تاکید بر اهمیت ارتباط با طبیعت دارد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

به عنوان یک معمار منظر، حین کار بر روی یک پروژه جدید بایستی این مهم در نظر گرفته شود که هر فضا در قالب هویتی مجزا نمود پیدا می‌کند. چالش پیش رو اغلب مرتبط با یافتن جهتی درست است؛ به عبارتی، دستیابی به نتیجه نهایی که علاوه بر ممکن بودن آن، معنی‌دار نیز باشد. معماری گورستان به طور فزآینده ‌ای در سالهای اخیر، توجه هر چه بیشتر طراحان را به ترکیب عناصر طبیعی با عناصر انتزاعی به همراه داشته است. پروژه گورستان Laroque des Albères توسط مقامات محلی در شورا به رای گذاشته و ساخته شده است.

معماری و منظر گورستان؛ نگاهی به آینده

گورستان سنتی که در ذهن ما همواره به تصویر کشیده شده بسیار با طرحهای امروزی متفاوت‌ است. معماران منظرِ مستعد با همکاری طراحان دیگر، اساس گورستانهای معاصر را پدید می ‌آورند. گورستانهای مدرن امروزی در قالب سبکی نسبتاً مینیمال ارائه شده اند. ایده مدرن این پروژه به واسطه استفاده از مصالح خام مانند سنگ بتنی به نمایش گذاشته شده است.

ویژگی بارز طرح

جالبترین خصوصیت این پروژه، اقتباس و ترکیب موفقیت‌آمیز عناصر با دو سبک متفاوت است. از طرفی نمادی از گورستان اجدادی جنگلهای شمالی و از طرف دیگر متاثر از سبک گورستانهای باستانی مدیترانه‌ای است. چینش دقیق ردیف درختان گیلاس، به زیبایی و آرامش هر چه بیشتر گورستان کمک کرده است.
هدف طراحان، بکارگیری دو سبک متفاوت در کنار هم و حصول اطمینان از دستیابی به اشکالی با کنتراست متفاوت است. در بسیاری از وجوه دیگر، معمار منظر تاکیدش بر هویت بخشی به فضا است. حین نگاه کردن به ردیفهای مستقیم الخط درختان گیلاس و هندسه مجمل قبرهای سیمانی، به سادگی می توان بخش قابل توجهی از طراحی منظر را در حیطه معماری گورستان مشاهده کرد که متضمن ارتباط بین فضای گذشته و آینده است.

 تعظیم معماری در برابر طبیعت

در این پروژه تصمیم بر آن شد معماری آن در نوارهای بلند و باریکی که با دقت در میان درختان گیلاس جانمایی شده‌ اند، خلاصه شود. نتیجه فوق‌العاده آن تعظیم معماری در برابر طبیعت است که می‌توان آن را در زیر پوششی از برگها با ملاحظه مقیاس درختها، مشاهده کرد. در این میان ابتکار معماران منظر، معماری گورستان را به درستی به صورتی از هنر بدل کرده است. تنها با نگاه کردن به شمای کلی از فضای گورستان شاهد تلاشی در راستای حفظ زیباییهای طبیعت هستیم. استمرار بصری و سازگاری با محیط حفظ شده است که همگی به لطف انتخابهای دقیق و بجا پدید آمده است.
نقش معماران منظر در طراحی گورستانخلق فضایی معناگرا و پر اهمیت برای عامه مردم به راحتی ممکن نیست. معماری منظر گورستان دارای سطحِ انتزاعیِ قوی‌ است که تاکید و اهمیت بر ارتباط با طبیعت در چنین فضایی ساده به نظر نمی رسد. اگر چه در این پروژه، بیان مجدد ایده سنتی گورستان می توانست موفقیت آمیز باشد. معماران منظر با فاصله گرفتن از ایده ‌های سنتی پیشین که اغلب مرتبط با مرگ بودند، طبیعت را کانون توجه خود قرار داده ‌اند. این روش بسیار ضروری و ساده، معرفِ زندگی و در تضاد با مرگ است که به نحوی عناصر طبیعی و انتزاعی را در مواجه با هم قرار داده است.
این پروژه مثالی اولیه از کلیاتِ معماری مدرن گورستان است. سبک منتخب در این پروژه مینیمالیستی است که به استفاده‌ کنندگان این اجازه را می‌دهد تا مستقیماً با منظر اطراف خود ارتباط برقرار کنند. برای متخصصان این رشته، گورستان مکانی ایده ‌آل برای نظاره اثر معماران و طراحان منظر ممتاز است. این پروژه به واقع مکانی مملو از صلح و آرامش برای عزاداران است که در آن طبیعت در برابر مرگ و مرگ در برابر طبیعت، با احترام سر فرود آورده است. به نظر می‌رسد معماری گورستان شروع رویدادی است که در پسِ آن معماران منظر بیشتر می‌توانند دیدگاهشان را به واسطه پروژه‌ های مختلف نشان دهند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *