جستجو
Close this search box.

نکات مهم در مصاحبه کاری برای فارغ التحصیلان معماری منظر

مصاحبه کاری تجربه دلهره آوری است. در این مطلب نکات مهم برای فارغ التحصیلان معماری منظر جهت موفقیت در مصاحبه کاری این رشته سخت و رقابتی امروزی آمده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اگر بخواهیم صادق باشیم مصاحبه های کاری تجربه های دلهره آوری هستند. مگر اینکه اعصاب فولادین یا استعداد عجیبی در احساس نکردن ترس داشته باشید. یک مصاحبه کاری با میزان آدرنالین سخنرانی عمومی به یک اندازه است و حتی برای برخی از مردم مانند بانجی جامپینگ است. فارغ التحصیلان معماری منظر در مقایسه با دیگر حرفه ها دارای وظایف دشوارتری هستند. آنها علاوه بر آنکه باید مهارتهای منحصر بفردی به دست آورند، باید بر روی نمونه هایی از کارهای قبلی نیز تسلط داشته باشند. در ادامه نکات مهم برای فارغ التحصیلان معماری منظر برای موفقیت در این رشته سخت و رقابتی امروزی آمده است:

نکات مهم در مصاحبه کاری برای فارغ التحصیلان معماری منظر

به سوال اصلی مصاحبه کنندگان پاسخ دهید

هر جنبه ای از مصاحبه از جمله موارد آماده سازی، همه بایدها و نبایدهایی که باید انجام دهید، شما را یک پله به گرفتن کار نزدیک می کند. تنها یک امر کلیدی وجود دارد که شما باید به آن توجه کنید. صرف نظر از اینکه اگر موهای شما آشفته باشد یا قبل از رفتن از اتاق فراموش کنید از دیگران تشکر کنید، رزومه شما کاستی داشته باشد؛ در نهایت مصاحبه کننده تنها یک چیز از شما می خواهد بداند: شما چگونه می توانید نیاز و انتظارات آنها از موقعیت را به طور منحصر بفرد برآورده کنید؟ شور و شوق شما در کار کلید موفقیت شما است. شما یک فارغ التحصیل هستید و از شما انتظار نمی رود که یک سوپر استار باشید ولی به مصاحبه کننده نشان دهید که چقدر به یادگیری علاقه مند هستید. چگونگی قرار گرفتن یک معمارمنظر آینده نگر در یک محیط اداری بسیار مهم است. نشان دهید که سازگار و دوستانه هستید و به مقابله با چالشهای جدید علاقه مند هستید.

حرفه خود را بشناسید

معماری منظر حرفه ای نسبتاً جدید است. به عنوان یک فارغ التحصیل از شما انتظار می رود که درباره تاریخچه رشته بدانید و درباره موضوعاتی که هم اکنون در این حوزه مهم است، اطلاعات داشته باشید. چگونگی پاسخ معماران منظر به مسائل مهم جهانی مانند تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت و از بین رفتن منابع طبیعی از بینشهای ارزشمند است. همچنین درباره معماری منظر در محله خود تحقیق کنید. آیا گروه یا جنبشی وجود دارد که شما بتوانید به آنها ملحق شوید و با آنها همکاری کنید؟

نکات مهم در مصاحبه کاری برای فارغ التحصیلان معماری منظر

طرز رفتار و برخورد

طرز برخورد شما در طول مصاحبه به یادماندنی ترین مورد برای مصاحبه کننده شما خواهد بود. کاملاً طبیعی است که استرس داشته باشید، اما پس از شروع مصاحبه برای آرام کردن اعصاب خود تلاش کنید. لبخند بزنید. بی قرار نباشید. در حالی که دستهایتان را به راحتی بر روی پا قرار داده بنشینید و شانه هایتان را عقب دهید. به چشمان مصاحبه کننده نگاه کنید. وقتی مصاحبه تمام شد بایستید، نمونه کارهای خود را جمع کنید و با مصاحبه گر دست داده و بابت وقت او تشکر کنید.

نکات مهم در مصاحبه کاری برای فارغ التحصیلان معماری منظر

یک نسخه از رزومه را با خود همراه داشته باشید

مصاحبه گر یک نسخه از رزومه شما را دارد؛ با این حال شما یک کپی از آنرا همراه خود داشته باشید. یک برگه کاور مخصوص شرکتی که برای شرکت در مصاحبه اش اقدام کرده اید، تهیه کنید. در رزومه خود دروغ نگویید. به عنوان مثال ادعا نکنید که در نرم افزار اتوکد حرفه ای هستید در حالی که تنها 3 بار از آن استفاده کرده اید! به مصاحبه کننده توضیح دهید که با چه نرم افزارهایی کار کرده اید، در عین حال به او بگویید که علاقه مند به ارتقای مهارتهای خود هستید. به یاد داشته باشید که نام بردن از نرم افزارهای میکروسافت آفیس در لیست مهارت هایتان بیهوده است. هر کسی که در جهان متمدن امروز زندگی می کند می تواند از این نرم افزارها استفاده کند.

نکات مهم در مصاحبه کاری برای فارغ التحصیلان معماری منظر

بدانید که چگونه باید نمونه کارهای خود را ارائه دهید.

بسیاری از افراد نمونه کارها را روبروی خود بر روی میز قرار داده و مستقیماً با آن صحبت می کنند. آنرا به طرف مصاحبه کننده بچرخانید و نشان دهید که معنای کسب و کار را می دانید. ارائه نمونه کارها به کافرمای آینده تان، تنها نشان دادن نقاط قوت کارهایتان نیست، بلکه نشان دهنده مهارت ارائه شماست؛ هم به صورت شفاهی و هم به صورت بصری. اگر با ایستادن بیشتر بر روی ارائه خود تسلط دارید بلند شوید. نوعی حس غرور را در کارهایتان نشان داده و کار را به طور واضح توضیح دهید. چند برنامه ای را که در طرحهای خود از آنها استفاده کرده اید را معرفی کنید. صداقت بهترین دوست شما در ارائه نمونه کارها است؛ اگر کاری برای شما سخت بوده است آن را ابراز کنید.

برای سوالات آماده باشید

شما می توانید پاسخهای مشخصی را برای سوالاتی که احتمالاً در سر راه شما قرار می گیرند، آماده بکنید. سوالاتی مانند:

  • معایب شما چه هستند؟
  • درباره شرکت ما چه می دانید؟
  • چرا می خواهید در این شرکت کار کنید؟
  • امیدوار هستید که در این شرکت چه دستاوردهایی داشته باشید؟
  • به نظر شما چه مسائلی امروزه در صنعت از همه مهمتر هستند؟
سوال بپرسید

مصاحبه بیشتر به تصمیم شما درباره موقعیت شغلی موردنظر مربوط است تا به مسائل دیگر. بهترین راه برای بیشتر دانستن و به دست آوردن اطلاعات عمیق تر پرسیدن سوال است. داوطلبی که در طول مصاحبه سوال نمی پرسد و پیشاپیش فکر نمی کند، به نظر فردی غیر آماده و وظیفه گرا می آید تا شخصی هدف گرا. تمام سوالاتی که مدنظر دارید را بپرسید. سوالاتی از قبیل:

  • وظایف اولیه من در ماه اول چیست؟
  • چه فرصتهای دیگری برای پیشرفت در این شرکت وجود دارد؟
  • کارمند قبلی برای چه مدت در این شرکت مشغول به کار بوده است؟
  • گامهای بعدی پس از این مصاحبه چیست؟

نکات مهم در مصاحبه کاری برای فارغ التحصیلان معماری منظر

تحقیق کنید

درباره شرکت یا شخصی که برای مصاحبه می روید تحقیق کنید. در طول مصاحبه اشاره به پروژه هایی که شرکت یا شخص روی آنها کار کرده به شما سرنخهایی می دهد. بدون داشتن شناخت درباره شرکت به مصاحبه نروید. درباره تاریخچه و حداقل دو پروژه مهمی که شرکت موردنظر روی آنها کار کرده است، شناخت داشته باشید.

لباس مناسب بپوشید

به عنوان یک فارغ التحصیل معماری منظر ممکن است که بیشتر به لباسهای دانشگاهی معمول عادت کرده باشید؛ در حالی که در دنیای واقعی کار حرفه ای، کفش ورزشی و تی شرت مناسب نیست. پوشیدن تی شرت یقه دار، کفشهایی با پاشنه معقول و شلوار اتو کشیده شما را به عنوان یک مدعی برای موقعیت کاری نشان می دهد. این نکته شاید عجولانه به نظر برسد ولی برخورد اول بسیار تاثیرگذار است. تلاش برای داشتن ظاهری معقول به طور مستقیم بر روی ارائه  پتانسیلهای کاری شما تاثیر می گذارد.

پس از مصاحبه

پس از مصاحبه کاری پیغام تشکر الزامی است، چه در غالب ایمیل چه به صورت نوشتاری. از مصاحبه کننده تشکر کنید و بگویید که مشتاقانه منتظر جواب آنها هستید. پیغام تشکر را بلافاصله پس از مصاحبه (به عنوان مثال در همان روز) ارسال کنید. این کار به مصاحبه کننده نشان می دهد شما در کار را جدی گرفته اید و شما به عنوان یکی از کاندیداها شناخته می شوید. از مصاحبه گر خود یک کارت ویزیت بگیرید تا بتوانید با آنها به طور مستقیم در ارتباط باشید. در روز پنجم پس از مصاحبه با تماس تلفنی نتیجه مصاحبه را پیگیری کنید. بار دیگر از آنها تشکر کنید و درباره موقعیت کاری موردنظر سوال بپرسید.
آخرین نکته این است که اگر در مصاحبه موفق نشدید از مصاحبه کننده درباره ضعف کار خود بپرسید تا برای مصاحبه بعدی آن نواقص را برطرف کنید. اگر موفق نشدید دچار استرس نشوید، رشته معماری منظر گسترده، در حال رشد و جذاب است. دنیا به طور قطع معماران منظر بیشتری را لازم دارد و موقعیت کاری مناسب شما حتماً در گوشه ای از آن وجود دارد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *