جستجو
Close this search box.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

فیلم در بروژ (In Bruges) محصول سال ۲۰۰۸ بریتانیا و آمریکا است که در آن داستان دو قاتل مخفی روایت می شود. اتفاقات فیلم در شهر بروژ در کشور بلژیک رخ می‌ دهد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

“بعد از اینکه اونارو کشتم اسلحه رو انداختم تو رود تایمز، دستامو شستم و رفتم خونه و منتظر دستور شدم. دستور این بود: گورتونو از لندن گم کنید و برید گم شید به بروژ. من اصلاً نمی دونستم این بروژ لعنتی کدوم گوریه….مثل اینکه تو بلژیکه”

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)
شاید این جمله افتتاحیه ای مناسب و جذاب برای فیلمی کمدی و همزمان تراژیک باشد که به عقیده منتقدین برجسته سینما یکی از کامل ترین فیلمنامه های فیلمهای کمدی سیاه در تاریخ سینما را دارا است. جمله ای که به ما می گوید که اتفاقات این شهر به گونه ای متفاوت از تمام شهرهای دنیای سینما روایت خواهد شد.
در بروژ (In Bruges) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مارتین مک‌ دونا محصول سال ۲۰۰۸ بریتانیا و آمریکا است. در این فیلم، کالین فارل و برندان گلیسون در نقش دو قاتل مخفی بازی می‌ کنند و رالف فاینس رئیس آنها است. اتفاقات فیلم در شهر بروژ در کشور بلژیک رخ می‌ دهد.
از نظر “رابرت ابرت” منتقد مشهور نشریه “شیکاگو سان تایمز”، این فيلم که به نظر مي رسد یک تریلر چند وجهی است و در مبحث حاضر به لحاظ چند سویه بودن از 3 منظر متفاوت قابل بررسی است:

  1. کمدی
  2. فلسفی – ترازیک
  3. مذهبی(مسیحی)

از دید یک معمار منظر و پس از بازخوانی نقش بی بدیل منظر تاریخی و شهری در شکل گیری و روایت داستان؛ من وجه چهارمی تحت عنوان وجه منظرین نیز به این تقسیم بندی اضافه کردم. (وجهی که با تماشای فیلم – حتی با نگاه بیننده صرف سینما – به وجود آن پی خواهید برد.)

  • وجه تفننی و تفریحی آن که در صدد ارائه شخصيتهای متقابل همچون سایر آثار کميک برآمده است، اما این وجه کمدی کاملاً متفاوت به نظر مي رسد و گویی به دنبال ضرورت است. حکایت این طنزپردازیها نظيرحکایت اميد و شوری است که مدتها است زیر خروارها سياهی مانده و در ظاهر تبدیل به خنده های تلخی شده که مرزهای خنده و گریه را درون آثاری نظير “در بروژ” درنوردیده است.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

  • جنبه دیگر این فيلم؛ با ارائه طرحی که در آن مرزهای کمدی و تراژدی قابل تمیز دادن نیست در حقيقت مانيفستی از زندگی در دنيای مدرن را بیان می کند. دنيایی که در آن٬ روز به روز از دلبستگی و علائق حقيقی انسان کاسته می شود و به اندازه آن بر گرفتاریها و تعلقات مادی او افزوده می شود. مواضع جدی انسان رنگ شوخی می گيرد و بالاخره در این دنيا؛ انعطاف ناپذیری نتيجه عکس می دهد زیرا این سنت زندگی مدرن است که برای تاکيد بر مواضعت باید برای اولين بار خودت از آنها عبور کنی.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

  • مهمترین جهت گيری فيلم٬ جهت گيری دینی و مذهبی است. عذاب کشتن کودکی بی گناه از سوی قاتلی حرفه ای و مذهبی بودن یکی از کاراکترهای اصلی و اشارات گاه و بی گاه این موضوع در داستان بیانی نقدگونه در جهت گیری انسان مدرن شده است. این موضوع حتی در انتخاب شهر به مثابه یکی از مهمترین بازیگران داستان نیز وارد شده و اساساً انتخاب بروژ به عنوان یکی از بکرترین شهرهای عصر حاکمیت مسیحیت و قرون وسطی گویای همین موضوع است. شاید گفتن این جمله برای اشاره به محتوای مذهبی فیلم کافی باشد؛ فیلم در کلیسا (تیتراژ) آغاز می شود و در کلیسا پایان می یابد. برج٬ بارو٬ ناقوس کليسا٬ نقاشیهای دیواری همه روایت رنج و زخم و خون است.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

  • وجه مهم و تاثیرگذار این فیلم بررسی آن از نگاه علم منظر و به ویژه منظر شهری و تاریخی است. اما چرا این فیلم؟ باید بگوییم بروژ با آن رودخانه تاریخی، منظر شبانه زنده، پارک و کليساهای عظيم و معماری قرون وسطایی اش دیگر یک لوکيشن نيست؛ بروژ یک بازیگر است، یک بازیگر اصلی که تا آخر فيلم باقی خواهد ماند.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

از ابتدای فیلم، با دیالوگهای ابتدایی سعی بر آن است که این بازیگر مهم وارد صحنه شود. در صحنه قایق سواری در رود مرکزی بروژ و بازدید از باسیلیکای گوتیک شهر، مدام “کن”در مقام فردی علاقه مند به معماری و شهر بروژ به “ری” از ارزش و زیبایی این شهر یادآور می شود و “ری” در مقابل، آن را خالی از هر عنصر جذاب و خسته کننده می داند. به این نکته اشاره دارد که شهر نه تنها در پی معرفی شخصیت خود است بلکه به نحوی در حال تبیین شخصیتهای حاضر در فیلم و تفاوتهای آنها نیز هست.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

صحنه نمایش بروژ از بالای برج ناقوس کلیسا نمایشی تمام عیار از پیکره شهر در 10 دقیقه ابتدایی است تا مخاطب به سرعت شمایل این مهمترین بازیگر نمایش را ببیند.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)
یکی از مهمترین سکانسهای فیلم، سکانس پارک است، جایی که فقط باید یک پارک با مختصات پارک Koningin Astridpark باشد تا این صحنه مهم و عجیب به درستی اجرا شود و کارگردان طراحی صحنه را به دست توانای بزرگترین بازیگر خود یعنی بروژ بسپارد.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

از دید یک معمار منظر همچون دیدگاه منتقدان سینمایی فیلم در جزئیات به غایت فیلم کاملی است، چرا که حتی کوچه های باریک و پلهای شهری و سنگفرشهای بروژ را نیز به بازی روایت داستان وارد می کند و آنرا ابزاری برای کشش درام قرار می دهد.

بازخوانی منظر شهری و تاریخی فیلم در بروژ (In Bruges)

شاید بتوان این فیلم را یکی از بهترین نمونه های بیان منظر شهری و تاریخی در لایه های داستانی، شخصیت پردازی، محتوایی و حتی معرفی منظر یک شهر به حساب آورد. فیلمی که دیدن آن برای یک معمار و متخصص منظر شاید به مثابه خواندن چند کتاب باشد.
می توانید برخی از لوکیشن های فیلم را در این لینک زیر مشاهده کنید. همچنین می توانید فیلم را از لینک زیر دریافت و مشاهده کنید:

دانلود فیلم در بروژ با دوبله فارسی

منابع:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *