جستجو
Close this search box.

10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016

نمایشگاه کتاب فرانکفورت و موزه معماری آلمان (DAM)، نتیجه جایزه بین المللی کتاب معماری DAM سال 2016 (لیست سالانه 10 کتاب معماری برتر) را اعلام کرد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

نمایشگاه کتاب فرانکفورت و موزه معماری آلمان (DAM)، نتیجه جایزه بین المللی کتاب معماری DAM سال 2016 (لیست سالانه 10 کتاب برتر منتشر شده در حوزه معماری در سال گذشته) را اعلام کرد. کتابهای امسال از بین 214 ناشر داخلی و 88 ناشر بین المللی و بر اساس معیارهایی چون طراحی محتوا، کیفیت محتوا و پایان، نوآوری و موضوع انتخاب شده اند. کتابهای منتخب، دامنه گسترده ای از موضوعات و شیوه های گرافیکی را شامل می شوند و پروژه هایی از سراسر دنیا را نشان می دهند. در ادامه، لیست 10 کتاب برتر و لیست کوتاهی از کتب منتخب دیگر آمده است:

مدرنیسم آفریقایی- معماری استقلال گرا. غنا، سنگال، ساحل عاج، کنیا، زامبیا

ناشر: پارک بوکس
ویراستار: مانوئل هرز
نویسندگان: مانوئل هرز، اینگرید شرودر، هانس فوکتین، جولیا جامروزیک
طرح: ماریه لوسا
تصاویر: ایوان بان، الکسیا وبستر
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016 این کتاب، 80 ساختمان سبک مدرن را در 5 کشور غنا، سنگال، ساحل عاج، کنیا و زامبیا معرفی می کند که در دهه 1960 و 1970، در اولین سالهای استقلال که امیدواری مردم در بالاترین حد خود بوده است، ساخته شده اند. این ساختمانها با وجود معماران اروپایی برخی از آنها، به چشم ما ناآشنا و جدید هستند. نکته قابل توجه این است که تصویر ذهنی همیشگی ما از آفریقا، با تمام فجایع و فقر آن، به تغییری  به سوی مدرنیسم رایج در نیمه قرن تغییر کرده است.

دایتر کیناست – شهر و منظر خوانا

ناشر: انتشارات جی تی ای
نویسنده: آنت فریتگ
طرح: بورو 146. ولنتاین هیندرمن، مادلین استاهل، مایک هاماشر با همکاری تیزیانا آرتیمیسیو و باربارا هافمن
تصاویر: جرج ارنی، کریستین  ووت
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016در کتاب شهر و منظر خوانا، آنت فریتگ به روشنی، نحوه تلفیق طراحی، تئوری و ارائه را در کارهای دایتر کیناست (معمارمنظر سوئیسی) و چگونگی ترکیب هنری، علمی، فکری و جنبه های اجتماعی اخیر را در ارائه او تجزیه و تحلیل می کند. این ویژگی، کتاب را به طور واضحی از کتابهای مصور حاضر متمایز می کند.

اسناد زیستگاه مراکشی – پویا شناسی بین سکونتگاههای رسمی و غیررسمی

ناشر: پارک بوکس
ویراستار: ساشا روسلر
نویسنده: جین هنش، ادو کالترمن، ساشا روسلر، اندره استودر، ترس استودر
طرح: ادریان ارات
رده بندی: پژوهش تاریخ ساختمان
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016این کتاب پژوهشی تکاملی درباره ساختمان است که بر روی سری های کوچک از سه مسکن ساخته شده در اواخر دوران استعمار فرانسه (1954-56) در کازابلانکا در مراکش کار کرده و توسط دو معمار جوان سوئیسی به نامهای جین هنش و آندره استودر نوشته شده است. آنها شاهکاری ساختارگرا ایجاد کردند که تلاشی برای اتخاذ رویکردی به معماری بومی منطقه بود و دگرگونیهای آینده سازه صلب را ممکن ساخت. این رویکرد می تواند به کمک عکسهای کاملاً تاریخی از سفرهای معماران به این کشور در آن زمان درک شود. سپس دگرگونی واقعی که در طول 60 سال آینده اتفاق افتاده است، نشان داده شده و بدین گونه، حیات این ساختارها، معضلات معمول غربیها را که  تعصبات فرهنگی آنها با عادات واقعی زندگی ساکنان در تضاد بود، آشکار کرد.

مسکن سازی در قاهره؛ پاسخ  بی قاعده

ناشر: رابی پرس
نویسنده: مارک انگلیل، شارلوت مالتر-بارتس
طرح: شارلوت مالتر – بارتس، فوق العاده (جولین شوبرت، النا شوتز، لئونارد استریچ)
تصاویر: دانشجویان کارشناسی ارشد طراحی شهری در موسسه فدرال تکنولوژی سوئیس در زوریخ
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016مسکن سازی در قاهره جنبه های شهرسازی بی قاعده را در این کلانشهر با 20 میلیون جمعیت ثبت می کند. این کتاب نتیجه یک دوره ارشد (ارشد مطالعات پیشرفته در طراحی شهری در ETH زوریخ) با نظارت مارک انگلیل است و از عکسها و نقشه های توسعه تاریخی شهر از گذشته تاکنون استفاده می کند. با انتخاب محدوده ساحل غربی رود نیل به عنوان نمونه، شیوه های ساخت که در محدوده های متراکم استفاده شده اند، به وسیله عکسها و طرحها تحلیل می شوند.

خانه روشن. آرمانشهر و واقعیت پوسته معماری

ناشر: اسپکتور بوکس
نویسنده: والتر شیفله
منتشر شده توسط: موسسه خیریه باهاوس
طرح: صفحه آرایی لودویک بالاند، باسل، سیری بچمن
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016والتر شیفله، نویسنده کتاب، اثر منتشر شده خود را بر اساس کتاب “فضا به عنوان یک قشا”، نوشته سیگفرید ابلینگ (1963- 1894) که در سال 1926 منتشر شد، نوشته است. او در آن زمان، تئوری معماری زیستی را توسعه داد. براساس زندگینامه ابلینگ، کتاب، تاریخ سازه های سبک و تئوریهای پشت آن را شرح می دهد. کتاب، دامنه ای از موضوعات از زنجیر شیشه ای و برونو تات، پائول شربارت، هرمان فینسترلین و پروژه های ساختمان فلزی هوگوجانکرز تا فرای اتو و ورنر سوبک را در بر می گیرد. مصاحبه با معماران معاصر در این کتاب ارائه و چاپ شده است.

کتاب راهنمای مقطع

ناشر: پرینستون آرکیچکترال پرس
نویسنده: پائول لوئیس، مارک تی.سوروماکی و دیوید جی.لویس
ویراستار: سارا استمن، جنیفر لیپرت
طرح: لویس.تی.سوروماکی.لویس
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016ایده کتاب به قدری واضح است که باید تعجب کرد چرا تاکنون کسی بدان نپرداخته است. 62 ساختمان قرن بیستم در این کتاب به صورت مقطع- پرسپکتیو ارائه شده اند. این مقاطع نه تنها کیفیتهای فضایی را در هر ساختمان نشان می دهند، بلکه اطلاعاتی درباره روش ساخت بنا نیز ارائه می کنند. دیوارها و طبقات عیناً برش می خورند و بعضی شگفتیها را آشکار می سازند.
بینش به دست آمده از متدهای پشت این مقاطع، کتاب را تبدیل به یک کتاب درسی می کند که تمام دانشجویان معماری باید از ترمهای اول خود به آن مراجعه کنند. این کتاب شامل اکتشافاتی ارزشمند از ساختمانهایی است که ظاهراً آشنا هستند و معمولاً در نشریات دیده می شوند و این موضوع مطالعه این مقاطع را لذت بخش می کند.

قانونمندی خودکار شهری در شهرهای آینده یوگسلاوی

ناشر: ام بوکس
نویسندگان: مارتین داچس، مونیکا گروبائر، هانا هیلبراند، ولادیمیر کولیک، سون کوادفلینگ، دوبراوکاسکولیک
ویراستار: سون کوادفلینگ
تصاویر: جرج تون
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016این کتاب بر اساس مجموعه عکسهای جرج تون از فاجعه افزایش طبقات و توسعه ساختمانهای مسکونی موجود و همچنین ادامه این نوع ساخت و سازها در ایالات جدید یوگسلاوی سابق سخن می گوید. کتاب، عکسهای متعدد و خوبی را نمایش می دهد که هر کدام به تنهایی فوق العاده و فریبنده هستند؛ زمان و مجدداً طبقات به ساختمانهای پیش ساخته دوران سوسیالیستی که کمتر به شکل کلبه های با روکش چوب و سقف شیروانی هستند، اضافه شده اند.

معمار دیگر؛ راهی دیگر برای ساخت معماری

ناشر: اسپکتود بوکس
ویراستار: گیوانا بوراسی
طرح: جاناتان هارس
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016این کاتالوگ نمایشگاهی که با همکاری مرکز معماری کانادایی تولید شده است، درباره “معمار دیگر” است؛ به عبارت دیگر، این کتاب درباره فرمهای معماری و تولیدات کلاسیک آن نیست بلکه درباره این است که چگونه فضاها و لابراتوارهای جدید برای کار و تفکر می توانند خارج از ساختار سنتی و فراتر از بناهای ساخته شده، خلق شوند. این کتاب نه درباره ساختمان یا ساختمان سازی بلکه درباره تفکر است. این کتاب، مجموعه ای از 20 مثال از تاریخ 1960 تاکنون است که شامل گروه بین المللی ILAUD،IAUS  در نیویورک و Forensic Architecture از لندن نیز می شود.

این فرانک لوید رایت است

ناشر: انتشارات لارنس کینگ
ویراستار: لیز فابر
نویسنده: یان ولنر
طرح: انتشارات لارنس کینگ، مدیر هنری اگنس هایلند
تصاویر: مایکل کیرخم
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016این اثر کوتاه منتشر شده، ترکیبی استادانه از پژوهشها درباره معمار افسانه ای آمریکا، فرانک لوید رایت است که باید به طور جدی بدان پرداخته شود. رایت در نگاهی نزدیکتر، شخصیتی بسیار جذاب – یک معلم بزرگ و گرامی، یک تاجر ناموفق و فردی خوش گذران است. حتی سبک عجیب لباس پوشیدن رایت هم مورد توجه بود. مقالات کوتاه، تصاویر فاخر و جلدی از جنس مقوای سخت، به کتاب، ظاهر کتابهای کودکان را بخشیده است. این یک تغییر ظاهر زیرکانه برای موفقیت در معرفی اثر یکی از بزرگترین معماران معاصر – متون آموزشی در بهترین حالت خود – است.

گسست کامل؛ معماری دهه 1970 و 1980 در شمال غربی سوئیس و نواحی مرزی

ناشر: پارک بوکس
نویسندگان: کریستین فلیرل، Ulrike Jehle-Schulte Strathaus ، راجر ارت
طرح: اندرس هیدبر
تصاویر: کریستین فلیرل
10 کتاب منتخب موزه معماری آلمان در سال 2016جدا از عنوان کتاب که اشاره به قسمتی از موزیک پاپ در دهه 1970 و 1980 دارد، بر اساس قالب و طرح، این کتاب در آغاز، یک کتاب کلاسیک مصور به نظر می آید. کتاب شامل عکسهای اخیر معماری از بناهایی دورانی است که توجه کمی به آنها شده است. کریستین فلیرل با استفاده از بیان بصری آرام و رنگهای اشباع شده از ساختمانهایی که ما به سختی متوجه آنها می شویم عکاسی کرده است. مصاحبه های کوتاه که توسط نویسندگان انجام شده، همچون یک متن تاریخی، به طور خوشایندی به درک این دوران و پذیرش زیبایی شناسی بعد از آن توسط خوانندگان کمک کرده است. با توجه به محتویات، زمینه و سبک، این کتاب ارزش مطالعه و کشف را دارد.

لیست کوتاه جایزه کتاب معماری DAM
  • میراث معماری سریلانکا (ناشر: انتشارات تلیسمن)
  • کتاب راهنمای معماری احمدآباد (رابی پرس)
  • طراحی TWA – ترمینال فرودگاهی ایرو سارینن در نیویورک (پارک بوکس)
  • آسمان بتنی – گیسلا ارلاچر (پارک بوکس)
  • مارتین راخ، زمین مصنوع – طراحی و ساخت با زمین (جزئیات)
  • نمایش مناظر مبین (انتشارات آلمان مرکزی)
  • SUDU : راهنمای تحقیق (پارک بوکس)
  • بالا بالا: داستانهای آسمانخراشهای ژوهانسبورگ
  • نقاشی در شهرستانهای طبیعی (انتشارات فرانتس شرمایر)

مراسم اهدای جایزه در تاریخ 19 اکتبر 2016 در کتابخانه موزه معماری آلمان برگزار شد و همه کتابهای منتخب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از تاریخ 20 تا 23 اکتبر 2016 ارائه شده اند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *