جستجو
Close this search box.

درگیر کردن نهر با بافت شهری سیرکاسیا در کلمبیا

سیرکاسیا، شهری در کلمبیا است که نهرهای عمیقی بافت شهری آن را قطع می کند. نهر فرصتهایی را برای اوقات فراغت، ورزش، تماشای پرندگان و تعامل با آب فراهم می کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

کشور کلمبیا یکی از اصلی‌ ترین تولید‌کنندگان قهوه در جهان است. قهوه بخش مهمی از تبادلات بین المللی کلمبیا است. کلمبیا در پی گرایشهای جهانی شدن، به سرعت در حال رشد و مدرن شدن است که این امر باعث از بین رفتن تنوع زیستی و منظرهای کشاورزی شده است. سیرکاسیا شهری است واقع در کنار رشته کوه های کلمبیا که در یک بستر طبیعی بزرگ به عنوان شهری در حال رشد در زمینه تولید قهوه شناخته می شود. این منطقه بخشی از یک سرزمین پهناور است که توسط یونسکو به عنوان سایت میراث جهانی “منظر فرهنگی قهوه” ثبت شده است. ثبت جهانی یونسکو فقط حفاظت از کالبد معماری شهری یا روستایی نیست، بلکه شامل ویژگیهای طبیعی، فعالیتهای کشاورزی، دامداری و فرهنگهای میراثی نیز هست.

درگیر کردن نهر با بافت شهری سیرکاسیا در کلمبیا

سیرکاسیا در الگوی شهرنشینی یک استثناء نیست و با توجه به رشد سالیانه حدود 7 درصد، در 10 سال آینده جمعیت آن 2 برابر خواهد شد. این نرخ رشد جمعیت، لزوم ارائه الگوهای جدید شهری را آشکار می سازد. توسعه بافت شهری معمولاً بدون هیچ نگرانی در رابطه با توپوگرافی، منابع آبی، تنوع زیستی و پایداری با اشغال زمینهای کشاورزی با ارزش و محیط زیستهای غنی اتفاق می افتد. نهرهای عمیقی بافت شهری جنوبی سیرکاسیا را قطع می کند. مردم سیرکاسیا از تخریب محیط زیست و کیفیت پایین مسیرهای آب در مناطق داخلی روستاها آگاه هستند. دلیل آن روان آبهای شهری اصلاح نشده ای است که به نهرها می ریزند. مضاف بر این، اسکان غیررسمی جامعه فرودست تحت شرایط خطرناک در نهرها – علاوه بر شهرکهای غیر استاندارد که مستعد جاری شدن سیل و رانش زمین هستند – آلودگی رو به افزایش رودخانه ها را به دنبال دارد. عدم دسترسی به نهرها و کنترل و نظارت پایین در این دالانهای سبز، آنها را به مناطق جرم خیز تبدیل کرده است.
در بعضی موارد توپوگرافی و خطر جاری شدن سیل، باعث می شود تا بستر نهرها قبل از اینکه توسط اسکان غیررسمی اشغال شوند، برای مداخلات خلاقانه در دسترس باشند. مناطق در حال توسعه در لبه این دره ها به عنوان یک رابط بین مناظر اطراف و نهرها از رشد سکونت غیررسمی جلوگیری می کنند. نهرها فرصتی برای ایجاد تعاملات اجتماعی و ارتباط با سیستمهای طبیعی را به وجود می آورند. آنها می توانند به عنوان فضاهای باز تفریحی، حفظ منابع آبی و شخصیت بخشیدن به فعالیتهایی نظیر پیاده روی و دوچرخه سواری استفاده شوند. پیشنهاد ویژه این طراحی دانشجویی بر چگونگی بازتعریف رابطه شهرکها با یکی از نهرها تمرکز دارد تا به واسطه ایجاد شبکه ای از فضاهای عمومی جذاب و پرداختن به مسائل زیست محیطی، ساکنان و بازدیدکنندگان را از این کریدور سبز بهره مند سازد.

درگیر کردن نهر با بافت شهری سیرکاسیا در کلمبیا

در حالی که راه حلهای این طراحی به ویژگیهای خاص محلی پاسخ می دهند، این مورد به عنوان یک پروژه آزمایشی انجام خواهد شد که می تواند در دره های دیگر سیرکاسیا و در حالات مشابه در سراسر آمریکای لاتین تکرار شود. شکاف و فاصله بین فضاهای شهری، روستایی و طبیعی باید از طریق یک طراحی یکپارچه از فضاهای با کیفیت حذف شود. این امر باعث افزایش ارزش و اهمیت منظر فرهنگی قهوه می شود. انتظار می رود که نسلهای آینده این اهمیت که حاصل حفاظت و بهبود اکوسیستم محلی است را درک کنند. به منظور حفاظت از نهرها و قرار دادن آنها به عنوان بخشی از دینامیک شهری، پیش بینی راههای جدید برای تعامل با آنها ضروری است. یک روش بالقوه برای شروع، مطالعه دقیق شرایط لبه است. فاصله موجود بین شهر و نهرها، تبدیل بافت شهری به دالانهای سبز، بهبود دسترسی و اتصالات در سراسر نهرها از فعالیتهایی است که می تواند انجام شود. اتصالات باعث افزایش دسترسی به مناطق چند عملکردی و همچنین فضاهای باز تفریحی شده است.
مسکن در سیرکاسیا عمدتاً به صورت غیررسمی، کم ارتفاع و خود ساخته است. این روش خانه سازی رو به افزایش است زیرا روشی اقتصادی برای خانواده های کم درآمد است که می توانند صاحب خانه شوند. از طرفی با گذشت زمان، قیمت خانه رشد می کند و باعث بازگشت سرمایه می شود. صاحب خانه می تواند یک اتاق که به تازگی ساخته شده را اجاره دهد یا یک فروشگاه کوچک برای تامین احتیاجات اولیه برای محله باز کند و خانواده های بیشتری را با اجاره دادن خانه ها به محله بیاورد. برای جلوگیری از ساخت سازه های نا امن، مهندسین سازه لازم است تا به سازندگان بی تجربه در این زمینه کمک کنند. این مشاوره باعث تقویت جامعه و برانگیختن یک عادت خوب برای کمک کردن و کمک گرفتن می شود. پارک باعث تسهیل در برگزاری جشنهای محلی مانند کارناوال و مراسم اسب سواری خواهد شد. فضاهای باز در دره، فرصتهایی را برای اوقات فراغت، ورزش، تماشای پرندگان و تعامل با آب فراهم می کند. در این فاصله میزان استفاده های انسانی کم شده و توسط فرآیندهای طبیعی و تنوع زیستی جایگزین می شوند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *