جستجو
Close this search box.

شفافیت مسائل مالی پروژه پل – باغ ملنیوم در لندن

شفافیت مالی پروژه پل - باغ ملنیوم سبب آگاهی بخشی به شهروندان شده و آنها می توانند بین هزینه ساخت و نگهداری بالا و زیبایی و دلپذیری مطلوب یکی را انتخاب کنند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

نگرانی‌های عمده در آخرین فاز پروژه پل – باغ ملنیوم در لندن که هم طرح‌های پیشنهادی و هم واکنش‌های غیرمنطقی به خود دیده است، مربوط به سازوکارهای مالی آن است. سازمان بازرسی انگلستان در بررسی حساب‌های مالی وزارت راه که به‌عنوان کارفرمای این پروژه شناخته می‌شود، دریافته است که یکی از اعضای مجلس سنا جلوی انتقال مبلغ ۳0 میلیون پوند از خزانه به‌حساب منابع پل را گرفته است. وزارت راه نیز اعلام کرده است که اجرای این پروژه با مقدار سرمایه اندک، ریسک بزرگی است. وزیر راه چندین بار روی مقداری از موجودی خزانه که در پی درخواست‌های مشاورین می‌توانست صرف هزینه‌های قبل از ساخت‌وساز شود، سرپوش گذاشته و برخلاف نظر مقامات دولتی عمل کرده است.
رئیس کمیسیون گزارش‌های عمومی از اینکه به خاطر هر مشکل مالی، وزارت راه مبلغ بیشتری از مالیات‌های مردمی را حتی قبل از آغاز ساخت، در اختیار متصدیان پل – باغ ملنیوم قرار داده است، ابراز نگرانی کرده است. یک پل در طول عمر خود برای تعمیر و نگهداری به هزینه‌هایی احتیاج خواهد داشت. هزینه‌های نگهداری این پل نیز برای مالیات‌دهندگان زیاد بوده و در این خصوص شفاف‌سازی صورت نگرفته است. حتی اگر پروژه به‌طور کامل متوقف شود، بیش از 5 میلیون پوند از اموال عمومی به هدر می‌رود.
از سوی دیگر خطر بزرگی پیشرفت پروژه را تهدید می‌کند. زیرا بخشی از زمین جنوبی بانک، برای پاگرد جنوبی پل توسط مجریان هنوز تملک نشده است. علاوه بر این پیمانکار پروژه را به حالت تعلیق درآورده است و در حال حاضر انتظار می‌رود ساخت‌وساز در بهار سال 2017 و هجده ماه دیرتر از برنامه‌ریزی اولیه از سر گرفته شود. بااین‌حال وزیر راه، دولت را حامی پروژه پل – باغ ملنیوم دانسته و بدون اشاره به چگونگی تأمین هزینه و دستمزدها، تنها به جذب شمار زیادی از کارگران اشاره‌کرده است. اما او در انتها اظهار کرده که مالیات‌دهندگان نباید در جریان احتمالات قرار گیرند و جهت اطمینان از تحویل به‌موقع پروژه نیازمند سرمایه‌گذار خصوصی هستند.
شفافیت مسائل مالی پروژه پل - باغ ملنیوم در لندن

این سخت‌گیری در قبال شفافیت مالی پروژه ازاین‌رو صورت می‌گیرد که منبع مالی پروژه اموال عمومی است، سازندگان پل اما اعتقاددارند که ۷۸٪ هزینه‌ها از طریق بخش خصوصی تأمین خواهد شد. آن‌ها مبلغ ۶۰ میلیون پوند به‌عنوان سرمایه از دولت دریافت کرده‌اند. از این سرمایه، ۲۰ میلیون پوند آن به‌عنوان وام قلمداد می‌شود و به همین مقدار نیز باید به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده به خزانه عودت داده  شود. این بدین معناست که ۲۰ میلیون پوند از سرمایه عمومی برای احداث پل -باغ ملنیوم تزریق خواهد شد. آن‌ها اعتقاد دارند که این‌یک طرح مقدماتی بود‌ه و این پروژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری عظیمی را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.
نکته قابل‌توجه در این فراز و نشیب مالی، ارائه آمار به مردم به‌عنوان مالیات‌دهندگان و سرمایه‌گذاران اصلی پروژه است. این شفافیت سبب آگاهی بخشی به شهروندان شده و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که آیا هزینه ساخت و نگهداری بالا داشتن پل – باغ زیبا را تقبل می‌کنند یا اولویت آنها چیزی فراتر از سودجویی‌های سیاسی مسئولین خواهد بود؟ جای این‌گونه برخورد با وضعیت پروژه در نظام شهری ایران خالی است و شفافیت‌های این‌چنینی می‌تواند در بالا بردن فرهنگ مشارکت و جلب اعتماد عمومی نیز تأثیرگذار باشد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *