جستجو
Close this search box.

رونمایی دانیل لیبسکیند از طراحی موزه فرهنگ کردستان در عراق

دانیل لیبسکیند از برنامه ریزی برای موزه کردستان عراق خبر داده و این موزه به عنوان اولین مرکز هنرها در کردستان عراق، به تاریخ و فرهنگ مردم کرد اختصاص دارد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

معمار نیویورکی دانیل لیبسکیند، خبر از برنامه ریزی برای موزه کردستان عراق داده است. او در این برنامه، زاویه های تیز و حجم به هم پیوسته را توضیح داده است. این موزه که اولین مرکز هنرها در کردستان عراق خواهد بود، به تاریخ و فرهنگ مردم کرد اختصاص داده شده است.
موزه کردستان قرار است در منطقه اربیل که تقریبا در 350 کیلومتری شمال بغداد واقع شده است، ساخته شود. تیم طراحی کار بر روی یک پروژه رویایی را آغاز کرده که هدفش به اشتراک گذاشتن داستان زندگی مردم کرد با جهان و انتقال آنها به نسلهای آینده در کردستان است. استودیوی لیبسکیند، این بنا را مانند ساختمانهای شناخته شده دیگری مانند موزه یهود در برلین و … تاثیرگذار می داند.
رونمایی دانیل لیبسکیند از طراحی موزه فرهنگ کردستان در عراقاین پروژه توسط دولت منطقه ای کردستان و نماینده موسسه توسعه جهانی اجرا شده است. موزه شامل 14000 متر مربع زیربنا در دامنه یک ارگ باستانی در اربیل عراق که در بالای یک تپه قرار دارد، واقع شده است. این موزه با ایده‌ تضاد میان دو احساس شدید طراحی شده است؛ غم و اندوه و مصیبت در گذشته و شادی و امید به آینده
فرم ساختمان از به هم پیوستن چهار حجم هندسی به وجود آمده است که نشان دهنده‌ چهار کشور با اقوام کرد، ترکیه، سوریه، ایران و عراق، است. در بین این احجام یک خط به صورت شکسته وجود دارد که نمادی از پیوند گذشته و آینده کردستان است. به گفته معمار این خط در واقع دوگانگی عاطفی را نمایش می دهد. این خط به صورت یک حجم سنگین و مات است که نمادی از نسل کشی صدام حسین است. عنصر دیگر با عنوان خط آزادی، یک ساختار شبکه ای سبز رنگ است که به سمت آسمان صعود کرده و در نقطه اوج خود دارای شعله هایی است که نماد قدرتمندی در فرهنگ کردی است.
رونمایی دانیل لیبسکیند از طراحی موزه فرهنگ کردستان در عراقحیاط در مرکز ساختمان قرار دارد و به عنوان یک محل برای آرامش و گردهمایی استفاده می شود. فضای بیرون نیز نشانه خود را از حیاط های سنتی در شهر گرفته است. یکی از ویژگیهای آب که از فضای باز به داخل ساختمان کشیده شده است، نمایش رودخانه هایی است که در این منطقه در جریان است.
این موزه شامل دو نمایشگاه دائمی و موقت، یک سالن سخنرانی، یک مرکز آموزشی چندرسانه ای و یک سالن اجتماعات است. آرشیو دیجیتالی آن گسترده ای از دارایی های تاریخی کرد را در ساختمان پیش بینی کرده است.البته این پروژه باید قبل از تبدیل شدن به واقعیت بر موانع متعددی غلبه کند. کردها در عراق، در حال حاضر درگیر مبارزه با تروریستهای داعش هستند. بنابراین ساخت ساختمان بعد از تثبیت وضعیت منطقه اربیل و به حداقل رسیدن تهدیدهای تروریستی آغاز خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *