جستجو
Close this search box.

احیاء و بازیابی طبیعت در طراحی محوطه دانشگاه

بیان دوباره طبیعت در محوطه دانشگاه تیکیو با استفاده از تکرار الگویی مربع‌ پیاده شده است. ایده اصلی، بیانی‌ از تابش نور خورشید در بین شاخ و برگ درختان بود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

دسته‌ خاصی از طرحهای منظرین وجود دارد که مردم بدون دلیل خاصی، احساس خوبی‌ نسبت به آنها دارند. محوطه دانشگاه Teikyo Heisei بدون شک یکی‌ از استثنائی ‌ترین مکانهایی است که در این دسته قرار می ‌گیرد؛ مکانی که یک حس خوب، شوق ‌انگیز و هارمونی‌ بی ‌نظیر برای ارائه دارد.
رمز موفقیت این اثر، به نوعی در فلسفه گروه طراح آن نهفته است. تیم طراحی فضای این دانشگاه معتقد است که با وجود اینکه حرفه آنها طیف گسترده‌ای را در بر می گیرد، همیشه بر روی تجربه کردن یک مکان تاکید داشته اند و در نظر می‌گیرند که چگونه یک فعالیت مشخص در یک جامعه و یک سایت به خصوص، جای می‌گیرد. موفقیت طرح و طراحی منظر، سازه‌ و فرم جدید آن نیست، بلکه این برنامه و کاربری است که همیشه باعث ایجاد تغییر در شکل، هندسه و ظاهر چیزی که پیش از این در سایت وجود داشته است، می‌شود.
reinterpreting-nature-in-design-03

بازنمایی طبیعت در طراحی

ایده و کانسپت اصلی‌ طرح منظر این پروژه از ایده ‌ای ساده و در عین حال خلاقانه الهام گرفته است؛ چیزی که قابل رویت و ملموس است در همه ‌‌جای طبیعت اطراف شماست. تفسیر و بیان دوباره طبیعت در دانشگاه تیکیو با استفاده از تکرار الگویی متشکل از مربع‌ های سیاه رنگ به وجود آماده است. در واقع، ایده اصلی این الگوی پراکنده که در کفسازی فضای بیرونی و درونی‌ استفاده شده است، بیانی‌ از تابش فیلتر شده نور خورشید در بین شاخ و برگ درختان است. در نتیجه حس لذت ‌بخش تلالو نور طبیعی و تجربه سایه متخلخل را در این سایت تداوم می بخشد.

تطابق طراحی‌ و عملکرد در بکارگیری طبیعت در طرح

در کنار جلوه‌ های خلاقانه و زیبای کفسازی، این سنگفرشها نقش راهنما را نیز بازی می کنند. در حالی‌ که منطقه‌ های قرمز رنگ بدون اینکه تغییری در شکل و فرم اصلی‌ سایت ایجاد کنند، برای حرکت عابرین پیاده طراحی‌ شده اند، الگوی کفسازی تیره و روشن هدایتگر مکانهای مکث و توقف در محوطه دانشگاه است. این الگوی سنگفرش همچنین به صورت عمودی و افقی با هر واحد نمونه تغییر می کند. تغییر ارتفاع، عملکردهای جدید و متنوع را ایجاد کرده و منجر به انعطاف پذیری فضا می شود.
reinterpreting-nature-in-design-01مدول های کفسازی و سنگفرش در کل محوطه دانشگاه پراکنده شده اند، ولی‌ به طور مشخص در جلوی پلازا با تاکید بیشتری اجرا شده اند. سنگفرشهای گرانیتی سیاه و سفید با پلتفرمهای چوبی کاملاً از هم متمایز شده اند. این سه نوع متریال عملکردها و سطوح مختلف را از هم مجزا می کنند. بدین ترتیب، سایت آماده خوشامدگویی به گروه های دانشجویی است. مخاطبین این محوطه اتمسفر و جوّ خاص این فضا را احساس می کنند. برگهای ظریف درختان با ایجاد سایه روشن و بازی با نور آفتاب، فضای دلپذیری خلق می کنند.

بهره‌برداری کامل و بهینه از فضا

همسو شدن با ایده ایجاد یک فضای عمومی‌ باز، منجر به ایجاد تفکری مبنی بر ساخت حداکثری سایت شده است. به جای استفاده از سازه های متعدد، کل محوطه دانشگاه به عنوان یک ساختمان عظیم در نظر گرفته شده است. هدف این پروژه منظرین، ارتقاء کیفی محیط اطراف ساختمان مبتنی‌ بر تفسیر و تعریف دوباره طبیعت در طراحی است. در کنار این بازیابی و دگرگونی حیرت آور، پیشرفتهایی‌ با استفاده از دو روش حاصل شده است؛ سازماندهی محوطه درونی‌ و بام سبز.

نقطه کانونی برای دانشجویان دانشگاه

همانطور که محوطه دانشگاه، یک سایت دلپذیر و لذتبخش است، به عنوان نقطه کانونی و مورد توجه برای دانشجویان نیز محسوب می شود. این فضا برای آنها اتمسفری آرامش بخش را به خصوص در زمانهای استراحت بین کلاسها فراهم می‌کند. به جای طی‌ کردن مسیر دانشگاه تا خانه، دانشجویان این امکان و فرصت را دارند که مطالعهِ کنند، غذا بخورند یا فقط استراحتی کوتاه مدت در این محوطه زیبا داشته باشند؛ همه اینها بدون هدر دادن زمان ارزشمند آنها انجام می گیرد.
reinterpreting-nature-in-design-02

تعامل اجتماعی و اثر متقابل

طراحی این سایت تعامل اجتماعی را پرورش می دهد و باعث تشویق دانشجویان به آشنایی با افراد جدید می شود؛ نه تنها دانشجویان دانشگاه، بلکه مردمی که از پارکهای همسایه وارد سایت می شوند. آنها می تواند عقایدشان را به اشتراک بگذارند یا دوستان جدید پیدا کنند. امکان آشنایی با همکاران آینده نیز در محوطه فراهم است. بنابراین به جای اتلاف وقت و رفتن به مکانی دیگر، دانشجویان فرصت بسیار خوبی‌ برای برقراری تعامل اجتماعی در محوطه زیبای دانشگاه خواهند داشت. فرصتی برای ارتباطات کاری که برای موفقیت در شغل آینده بسیار حیاتی است. تمام این ویژگیها را در یک مکان میتوانید پیدا کنید.
reinterpreting-nature-in-design-04پروژه محوطه دانشگاه، چگونگی‌ عملکرد یک پروژه درخشان و موفق را نشان می دهد. این فضا محیط دلپذیری را خلق کرده است؛ جایی که مردم در تمامی تعاملات خود با محیط احساس آسایش و لذت می کنند. یک پروژه خوب زمانی‌ به موفقیت دست می‌یابد که باعث شود مردم عادی احساسی‌ فوق ‌العاده خوب داشته باشند. در این مورد خاص، این دستاورد توسط راه حلی‌ هوشمند با برگرداندن مردم به طبیعت با استفاده از تعریف و تفسیر دوباره طبیعت در طراحی به دست آمده است و به این علت که تقلید راه حل مناسبی نبود، بازنگری و تعریف مجدد طبیعت در اینجا معجزه کرده است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *