جستجو
Close this search box.

میدان رتبون، یک باغ عمومی در قلب فیتزرویا

باغ عمومی، الگویی برای دسترسی ایمن، ارتقای کیفیت مکانهای عمومی، بهبود ارتباطات در تقاطع ها و طرح توسعه ای برای معماری و تاریخ اجتماعی منطقه به وجود می آورد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در این طرح، سایت اداره‌ پست سلطنتی سابق به باغ – میدان امروزی که قابل دسترس برای عموم است، تبدیل خواهد شد که مغازه ها، کافه های روباز و یک باغ مرکزی که ساکنین منطقه و نیز عموم مردم بتوانند از آن لذت ببرند. این طراحی شامل منطقه های چمن کاری شده برای استراحت، درختان و پوشش گیاهان بومی است که تغییر فصول را بازنمایی می کنند، تختهای برجسته مجهز به درختان گلدار، نمایش آب و نشیمنگاه های عمومی هستند.طراحی منظر در برگیرنده تمامی طرح توسعه است. هر جزء دارای کاراکتری مناسب با موقعیت و کاربری خود بوده و پاسخی به معماری بناها و کالبد فضا است.
باغ مرکزی جدید مهلتی برای فراغت از فعالیتهای خیابان آکسفورد را فراهم می کند. محلی برای لذت بردن و اکتشاف و یک مقصد جدید که موجب ارتقای شخصیت بسیار ویژه همسایگی ها و کافه های پررونق و فرهنگ گالریهای خیابان شارلوت و محیط اطرافش در فیتزرویا خواهد شد. این طراحی الگویی برای دسترسی ایمن برای همه، ارتقای کیفیت مکانهای عمومی در وست مینستر، بهبود ارتباطات در تقاطعها و طرح توسعه ای با کیفیت برای معماری و تاریخ اجتماعی منطقه به وجود می آورد. باغ مرکزی، فضایی آرام و دنج است. فعالیتها دور از میدان رتبون و خیابان نیومن اتفاق می افتد. کانسپت طراحی، ایجاد ارتباط بصری بین خیابان و مرکز فضا برای هدایت مردم به باغ است.
rathbone-square-01وجود جدولهای آب نزدیک هر یک از ورودیهای اصلی، بازتاب کننده محیط طبیعیِ باغ و دعوت کننده عموم برای اکتشاف بیشتر است. با حرکت از هرکدام از ورودیها، مقدار بیشتری از داستان باغ بازگو می شود و المانهای جذابِ اصلی خودشان را نمایان می کنند- یکسری از فضاهای باغی و چمن که با گیاهان جنگلی قاب ‌بندی شده اند. هدف این بود که برای توسعه طراحی و کشف مفاهیم مناسب برای سایت، از شخصیت ویژه هر یک از خیابانهای اطراف، فضاهای بین ساخنمانها و معابر محافظت شود و حس اکتشاف در فضای باغی را بهبود یابد. لبه ممتد خیابان با نمای ساختمانها تقویت شده در حالی که سه ورودی اصلی باغ، مردم را به تجربه ای کوتاه از درخت و آب در مقیاس عمومی دعوت می کنند که از میدان رتبون و خیابان نیومن نمایان است و باغ – میدانی دعوت کننده و در دسترس را پیشنهاد می کند.

باغ به عنوان مقصد

طراحان این پروژه معتقدند که باغ به یک مقصد دوست داشتنی تبدیل خواهد شد. انتخاب مصالح با کیفیتی خواهد بود که در طول زمان ماندگاری خود را پس خواهد داد. نمایش آب، لطافت نورپردازی و قابلیت برخورد با منظر، موقعیتهایی هستند که همگی برای بازدید کننده جذاب خواهد بود. در حالی که باغ بیش از حد آراسته نیست، اما بسیار مورد استقبال است. در برداشت کلی، این محل باید مکانی طبیعی و آرامش بخش باشد اما ظرافت باغ در این است که روزها شلوغ و در طول شب بیشتر آرام باشد.

خلق یک هویت قوی

باغ مرکزی دارای تنوعی از فضاهای مختلف است که در کنار هم هویتی قوی برای توسعه را خلق می کنند. فضای ورودی به یکباره این پیام را به بازدید کننده می رساند که به یک باغ عمومی با کیفیت بالا وارد شده است. سقف سبزی که درختان نیمه بالغ ایجاد کرده اند و بر روی آب انعکاس می یابد؛ ممکن است خاطره‌‌ فواره های قدیمی را که در گذشته محیط اطرف سایت را مشخص می کرد، زنده کند. باغ امروزی مجموعه ای از فعالیتهای مختلف با مرکزیت باغ است که موجب تشخص ویژه میدان شده است. وجود این باغ، شانس جذب مردم برای کافه های روباز و مغازه ها بیشتر شده است.
کاراکتر باغ هم به تاثیرات خارجی خیابانهای اطرافش و هم نیاز داخلی به فضایی که از این اثرات جدا و محافظت شده باشد، وابسته است. مسیر اصلی برای حرکت از خیابان نیومن به میدان رتبون در نظر گرفته شده است، اما این حرکت به وسیله طراحی منظر تلطیف شده است تا سرعت بازدیدکننده کاهش یافته و برای لذت بردن از فضا فرصت داشته باشد.

یک باغ عمومی زیبای امروزی

باغ طوری طراحی شده است که تنوعی از فضاها را داشته باشد تا موجب اغنای تجربه بازدید کننده شود. طراحی باغ به وسیله فرمهای هندسی جسورانه ای تعریف شده است که نه فقط از سطح زمین قابل دیدن باشد بلکه از تراسها و پنجره هایی که از بالا به پایین نگاه می کنند نیز قابل شناسایی باشد. دو بخش نمایش آب با انعکاس باغ در خود و هدایت بازدید کننده به درون فضا، مسیر اصلی حرکت را نشان می دهند. مرکز باغ به وسیله چمنی که با سایه گیاهان دوست داشتنی احاطه شده، تعریف می شود. تختهای زمینی برجسته محلهای صمیمی تر باغ را در سمت غربی میدان تعریف می کنند. نیمکتهای تلفیق شده با گیاهان، فضاهای چندگانه ای برای نشستن گروههای کوچکتر مردم را به وجود می آورند. در امتداد جداره تجاری، محلهایی با کفسازی سخت این اطمینان را می دهد که فضای کافی برای میز و صندلی کافه ها وجود داشته باشد. تصور کلی از باغ، فضایی بسیار سبز با سقفی از درختان گلدار خواهد بود.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *